Adgang til windows: docs, musik osv.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
renejuul
Indlæg: 21
Tilmeldt: 5. jan 2007, 19:55
Geografisk sted: Odense

Adgang til windows: docs, musik osv.

Indlægaf renejuul » 5. jan 2007, 21:03

Hej alle,

Er totalt ny i dette univers af linux Ubuntu.

Kan man få adgang til filer på windows (som jeg stadig har installeret), her tænker jeg på dokumenter og musik?

Kan dokumenter rettes og gemmes så begge systemer har adgang til og kan bruge dem?

Har søgt lidt på forum, men ved ikke lige hvad jeg skal kigge efter.

René
Brand new to the Linux world

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Adgang til windows: docs, musik osv.

Indlægaf Wrapper » 5. jan 2007, 21:12

Eftersom Windows kører på et lukket filsystem har det været svært for open source folket at kunne lave et program der kunne læse, skrive osv til en windows-disk via Linux og Unix.
Men jeg mener helt bestemt at der på forhånd i Ubuntu er mulighed for at tilgå (læse) filerne på en windows-disk. Men hvor vidt der kan skrives til disken skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Der er lavet et program der "kan det hele" men det skulle vist stadig være meget usikkert at bruge, og jeg tror derfor ikke at det er lige netop dette program der er i ubuntu.

Og via Windows mener jeg ikke at det er muligt at se indholdet af linux-disken, windows viser vist bare at det er noget plads på en harddisk der ikke er partitioneret / formateret.

renejuul
Indlæg: 21
Tilmeldt: 5. jan 2007, 19:55
Geografisk sted: Odense

Adgang til windows: docs, musik osv.

Indlægaf renejuul » 5. jan 2007, 21:23

Som jeg forstår det, kan Ubuntu finde filer på windows partionen, men IKKE omvendt.

Hvordan får jeg så adgang til de filer der ligger i mine "dokumenter", musik, docs, film etc.?
Brand new to the Linux world

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Adgang til windows: docs, musik osv.

Indlægaf Wrapper » 5. jan 2007, 21:28

renejuul skrev:Som jeg forstår det, kan Ubuntu finde filer på windows partionen, men IKKE omvendt.

Hvordan får jeg så adgang til de filer der ligger i mine "dokumenter", musik, docs, film etc.?


Det er korrekt.
Muligheden er at bare læse på windows-disken. Men jeg formoder at der findes filsystemer som både windows og Linux kan læse og skrive til, så der kunne man evt. have 3 partitioner / harddiske, én til Windows, én til Ubuntu og én som lagringsdrev.

renejuul
Indlæg: 21
Tilmeldt: 5. jan 2007, 19:55
Geografisk sted: Odense

Adgang til windows: docs, musik osv.

Indlægaf renejuul » 5. jan 2007, 21:37

Nu har jeg fået windows partitionen af se på Ubuntu skrivebord.... så må jeg være tilfreds med det.... til at starte med :lol:
Brand new to the Linux world

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Adgang til windows: docs, musik osv.

Indlægaf Balder » 6. jan 2007, 00:33

@ renejuul:

Hvis du vil have adgang med læse og skriverettigheder fra begge systemer, så følg Wrappers anvisning: Tre partitioner, - én til Windows, én til Ubuntu samt en "mellempartition", der bruges som en fælles dokumentmappe.

Husk at mellempartitionen skal formateres i FAT32 (ikke i NTFS som Win XP ellers bruger).

Bagefter skal den mountes i Ubuntu. Her står hvordan det gøres. - Det kan godt drille lidt...

Når det er klaret kan du placere en genvej i panelet i begge systemer og via den åbne og redigere Word og Excel i Windows, og de samme dokumenter kan ligeledes åbnes og redigeres i Ubuntu med OpenOffice Tekst og OpenOffice Regneark. Musik og film kan du også lægge på den fælles partition og så ellers finde de rette programmer i Ubuntu til at spille dem med.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster