Unity og børnesygdomme

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 13. aug 2011, 14:26

Unity tror min 16" laptop er en lille tablet/netbook og kan ikke tales til fornuft.

Når vinduer maksimeres ryger knapper og vinduetitel op i toppanelet - jeg har prøvet at vænne mig til det men det er mere til gene end gavn (jeg har vindueknapper i højre side, i panelet kan de kun være i venstre - knapperne er designet anderledes end standardknapperne i mit tema - når jeg har et lille vindue åbent ovenpå et maksimeret vindue kan jeg ikke let og simpelt lukke det bagerste vindue ned med et enkelt klik, for dets vindueknapper er væk - at et åbent vindues menu smutter op i toppanelet hvor det skjuler sig indtil jeg mouseover er nærmest komisk unyttigt med ikke-maksimerede vinduer (f.eks. lille chatvindue i højre side af skærmen) og generelt bare ikke en god ide med mindre du desperat har brug for at udnytte hver en horisontal pixel på din skærm)

Anyway - er der nogen måde hvorpå man uden at hacke systemfiler for meget kan beholde Unity's launcher men sætte en stopper for sammensmeltningen af toppanelet og vinduer i Unity?

PS: jeg har fået den globale menu stoppet ved at slette alle "appmenu"-pakker i Synaptic - mangler så kun at maksimerede vinduer ikke smelter sammen med panelet.

PPS: prøvede 11.10 alpha 3 for at se om de har gjort Unity mindre tablet-fikseret men det er vist ikke en bekymring canonical deler. Det lille Ubuntu-logo i toppanelet der fungerede som menu blev øjensynligt fundet for lille for tablet-brugere og er blevet erstattet af et stort orange ubuntu-ikon øverst i launcheren, hvilket har efterladt panelet underligt tomt i venstre hjørne.

T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf T-Duck » 13. aug 2011, 16:13

Jamen sådan er det bygget. Men prøv at gå ind i ubuntu classic og aktiver unity i compiz
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 13. aug 2011, 16:17

Gnome med Unity2D ville være en fin måde at gøre det på men min "classic" mode er buggy (skærmen går i sort og kommer tilbage cirka hvert tiende sekund) så jeg hænger på Unity desktop.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf zob » 13. aug 2011, 16:24


bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 13. aug 2011, 16:58

Det var så appmenuen som allerede er skyllet ud i toilettet, tilbage står at vinduets titlebar ryger op i panelet ved maximize. Nogen ideer?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2011, 00:59

Det er standard i Unity uanset om du har 10" netbook eller 46" plasma, jeg tror lige så meget det handler om at fjerne unødvendig støj som at bruge mindre plads. Hvis ikke du kan leve med de er det muligt du skal over og kigge på en andet skrivebordsmiljø som f.eks. XFCE

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 14. aug 2011, 04:11

Unødvendig støj - er det sådan noget som vindueknapperne til min browser i det her screenshot?

Billede

Unity blev lanceret i 10.10 netbook edition, blev udviklet og designet til netbooks, så selvfølgelig er det pladsbesparelse der har været drivkraften og ikke en almindelig skrivebordsragelseoprydning. Da Canonical - forståeligt nok - med 11.04 så primært ville gøre indtryk på det lukrative boomende tablet- og netbookmarked blev netbook-interfacet gjort til Ubuntus standard, netbook edition sløjfet og Unity ført over i standard Ubuntu.

Det er også fint nok, ville bare være rart hvis Unity havde en jeg-skal-ikke-desperat-spare-plads mode (aka menuen-til-mit-lille-gedit/terminal/chat-vindue-skal-ikke-sidde-skjult-oppe-i-toppanelet-10cm-væk-fra-selve-vinduet-hvis-det-er-i-orden-tak-undskyld-jeg-er-til-besvær), eller hvis Canonical på anden måde erfarede at et interface optimeret til netbooks rimeligvis ikke samtidig kan være optimeret til større skærme. Måske kommer der endda en decideret Desktop Edition for besværlige gamle knarker!

Rant over, skal nok stoppe nu :)

... det er heller ikke kun lort og lagkage, jo, Unity's dock er glimrende og dash er også fin - de ting er fremskridt i forhold til gammeldavs Gnome.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2011, 04:27

bimsebasse skrev:Unødvendig støj - er det sådan noget som vindueknapperne til min browser i det her screenshot?

Det er ikke pr. design så nej. Kender godt Unitys historie. Kan så også tilføje at de altid har sagt at den ikke er beregnet til tablet.

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 14. aug 2011, 04:34

Ikke pr design, det forstår jeg ikke? Der sker det samme med Firefox i en helt frisk installation af 11.04 - knapperne forsvinder når et mindre vindue har fokus. Nødvendigt onde på en lille netbook, måske, fjollet og upraktisk på 14" og opefter.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2011, 04:51

Arh hade ikke opdaget at du hade et andet program i fokus, men så er det du vil jo kun 1 klik væk ;)

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 14. aug 2011, 06:13

Du får det til at lyde som om det er en lille bagatel når det i virkeligheden er BEGYNDELSEN TIL ENDEN PÅ ALTING!! Det var sådan Hitler startede. Knapperne røg, folk trak på skuldrene, det går jo nok. BANG! 10 år senere, millioner jøder døde. Har vi intet lært?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf laoshi » 14. aug 2011, 08:47

bimsebasse skrev:Du får det til at lyde som om det er en lille bagatel når det i virkeligheden er BEGYNDELSEN TIL ENDEN PÅ ALTING!! Det var sådan Hitler startede. Knapperne røg, folk trak på skuldrene, det går jo nok. BANG! 10 år senere, millioner jøder døde. Har vi intet lært?

Skal vi nu ikke lige klappe hesten lidt og holde tingene i de rette proportioner?

Der er i øvrigt lige blevet udarbejdet en omfattende guide til unity som kan anbefales.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 14. aug 2011, 14:10

Hvis den ikke var tyk nok til at blive forstået som humoristisk, så ved jeg ikke hvad der skal til...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf Christian.Arvai » 14. aug 2011, 14:13

bimsebasse skrev:Du får det til at lyde som om det er en lille bagatel når det i virkeligheden er BEGYNDELSEN TIL ENDEN PÅ ALTING!! Det var sådan Hitler startede. Knapperne røg, folk trak på skuldrene, det går jo nok. BANG! 10 år senere, millioner jøder døde. Har vi intet lært?

Jeg ser godt nok en del film om anden verdenskrig, men jeg har ret svært ved at finde sammenligningspunkterne mellem Hitler og Unity. Desuden vurdere jeg at Hitler, i modsætning til Unity, er ret "Proprietær" :D

Spøg til side, problemet er ikke større en at du enten logger ind som "Klassisk" med Gnome, eller helt afinstallere Unity og bruger hvad du selv ønsker. Ellers kan jeg anbefale Debian, som lidt kort sagt ligner en "Ubuntu oldshcool" udgave, og for øvrigt bruger mindre ram en Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Unity og børnesygdomme

Indlægaf bimsebasse » 14. aug 2011, 14:31

Eller Linux Mint eller Pinguy eller stort set alle Ubuntu-remasters og Ubuntu-forks - Unity bliver fravalgt til fordel for Gnome (2 eller 3) over en bred kam af grunde som jeg ser ud til at være den eneste danske Ubuntu-bruger der kan relatere til :lol:

Der er nævnt ovenfor hvorfor det at logge ind i Gnome ikke er et alternativ (en mulighed der alligvel snart bliver fjernet i Ubuntu), og launcheren og dash er jeg glad for (og de nye indikatorer, lige en tand bedre end Gnomes). Min Ubuntu-oplevelse har før Unity (på min nuværende linux-uvenlige laptop) været en med periodiske crash, boot-up-fejl og akkumulerede bugs - ting ser ud til at køre renest og mest stabilt i Unity, det er kun de maksimerede vinduers opførsel jeg har noget imod, trods alt en lillebitte del af Unity.
Senest rettet af bimsebasse 14. aug 2011, 14:38, rettet i alt 2 gange.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster