10.04 en langsom surfer.? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.

Hvad synes du om dette trick..?

Jeg kendte det godt i forvejen, men behøver det ikke.
0
Ingen stemmer
Jeg kendte det godt i forvejen, men tør af sikkerhedsgrunde ikke at bruge det.
0
Ingen stemmer
Jeg kendte det godt og bruger det i forvejen.
1
50%
Jeg kendte det ikke, men behøver det heller ikke.
0
Ingen stemmer
Jeg kendte det ikke, men nu vil jeg bruge det.
0
Ingen stemmer
Ja for pokker, det er jo en revolution..!
0
Ingen stemmer
Jeg benytter i stedet tricket, der henvises til under EDIT.
1
50%
 
Afgivne stemmer: 2

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2011, 00:15

Jeg bruger Ubuntu 10.04 , og jeg har været ved at få et føl af den, fordi den er langsom til at surfe.

Men så faldt jeg ved et tilfælde over dette trick:

http://forum.tdc.dk/t5/Mit-TDC/Linux-og-TDC-login/m-p/62
Jeg havde samme problem og løste det med en lille configændring i Firefox.

Skriv about:config i din adresselinje.

Tryk videre gennem den advarsel der kommer.

I filterlinjen øverst på den skærm der kommer frem skriver du : network.dns.disableIPv6

Ved at klikke på linjen der nu kommer frem kan du ændre denne indstilling fra false til true.

Genstart herefter Firefox, og så skulle du være køreklar.



Jeg har prøvet det, og det er som at få en helt ny computer..! :)


Men er der noget sikkerhedsmæssigt i vejen for at gøre det..?

Hvis det er sikkerhedsmæssigt i orden, så synes jeg, at det bør gøres til et blinkende opslag, for det kan måske for mange være det, der afgør, om de vil bruge Ubuntu eller ej.



EDIT:
Har du samme problem, at Ubuntu 10.04 surfer langsomt, så bør du nok, før du ændrer på opsætningen i din FireFox, læse hele tråden, eller som minimum dette indlæg:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=87926#p87926
Det kan være, at du kan opnå næsten den samme forbedring på den måde.
Senest rettet af Jakob77 17. apr 2011, 15:16, rettet i alt 2 gange.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2011, 00:55

Problemet er omkring det udstyr du har rundt om din computer, eventuelt din internet udbyder.
Der er ikke noget sikkerhedsmæssigt problem i at slå det fra, du afskære dig blot fra de sider der kun virker med IPv6, men det kunne du sandsynligt vis heller ikke tilgå på grund af IPv6 fejl på dit netværk.

IP er det system der bruges til at uddele adresser til computer på internet, IPv4 løb tør for adresser tidligere i år så der vil snart være dele af internet der kun kan tilgås via IPv6 adresser. Internet udbyder har desværre været enormt langsomme til at overgå til IPv6 teknologi.

Du kan teste hvorvidt du kan tilgå IPv6 adresser ved at besøge denne side:
http://test-ipv6.com/

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2011, 02:02

AJenbo skrev:Problemet er omkring det udstyr du har rundt om din computer, eventuelt din internet udbyder.
Der er ikke noget sikkerhedsmæssigt problem i at slå det fra, du afskære dig blot fra de sider der kun virker med IPv6, men det kunne du sandsynligt vis heller ikke tilgå på grund af IPv6 fejl på dit netværk.

IP er det system der bruges til at uddele adresser til computer på internet, IPv4 løb tør for adresser tidligere i år så der vil snart være dele af internet der kun kan tilgås via IPv6 adresser. Internet udbyder har desværre været enormt langsomme til at overgå til IPv6 teknologi.

Du kan teste hvorvidt du kan tilgå IPv6 adresser ved at besøge denne side:
http://test-ipv6.com/


Ok, tak for dit svar.

Er der så evt. et sted, hvor jeg kan se en liste over de domæner, som jeg nu ikke kan besøge.?
Eller kommer FF med en fejlmeddelelse, som fortæller det, hvis jeg rammer sådan et domæne.?

Men der er i hvert fald for mit vedkommende vundet så meget hastighed ved tricket, at jeg kun meget nødtvungent vil stille det tilbage igen. Især når sikkerheden stadig er Ok.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2011, 02:27

Det er ikke meningen at det skal køre langsomt med IPv6 så når din internet udbyder ellers for fikset deres udstyr skulle du kunne stille den tilbage uden at du oplever den bliver langsom.

I øje blikket er antallet af sider der kun fungere med IPv6 meget begrænset. Hvis du forsøger at gå ind på en side der kun virker med IPv6 vil din browser opføre sig som om du har tastet en forkert adresse. Som nævnt har du nok aldrig haft adgang til IPv6 sider da der er problemer med din udbyders IPv6 opsætning.

På følgende side kan du læse en guide til hvordan du kan deaktivere IPv6 for hele systemet:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-disable-ipv6-in-ubuntu.html

Blackbird
Indlæg: 39
Tilmeldt: 4. nov 2010, 13:25

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Blackbird » 14. apr 2011, 07:20

Det var da et godt trick. Skal love for at der kom gang i tingene.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2011, 09:44

AJenbo skrev:Det er ikke meningen at det skal køre langsomt med IPv6 så når din internet udbyder ellers for fikset deres udstyr skulle du kunne stille den tilbage uden at du oplever den bliver langsom.

I øje blikket er antallet af sider der kun fungere med IPv6 meget begrænset. Hvis du forsøger at gå ind på en side der kun virker med IPv6 vil din browser opføre sig som om du har tastet en forkert adresse. Som nævnt har du nok aldrig haft adgang til IPv6 sider da der er problemer med din udbyders IPv6 opsætning.

På følgende side kan du læse en guide til hvordan du kan deaktivere IPv6 for hele systemet:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-disable-ipv6-in-ubuntu.html


Er det ikke lidt "ubuntuuselvkritisk" bare at konkludere, at TDC er en uduelig udbyder, når det er så nemt at gøre FF ca. 10 gange så hurtig..?

Hvad skulle formålet være med at deaktivere IPv6 for hele systemet, når det kun er i FF, at jeg har oplevet problemet..?
Når der f.eks. hentes opdateringer, så er det min oplevelse, at det hele tiden er gået meget hurtigt.



Blackbird skrev:Det var da et godt trick. Skal love for at der kom gang i tingene.


Ja, tillykke med den nye supercomputer. ;)

Har du indtil videre oplevet en side, som du ikke kan læse på grund af ændringen..?

Blackbird
Indlæg: 39
Tilmeldt: 4. nov 2010, 13:25

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Blackbird » 14. apr 2011, 09:56

Nej - ikke endnu, så indtil videre er alt OK. Desværre bakser jeg stadig med email klienterne (Evolution og Thunderbird), som er en evighed om at sende og hente post. Ingen tvivl om at der "krummer" i Ubuntu, men for pokker da, hvor kan det være frustrerende.................... ;-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2011, 12:49

Jakob77 skrev:Er det ikke lidt "ubuntuuselvkritisk" bare at konkludere, at TDC er en uduelig udbyder, når det er så nemt at gøre FF ca. 10 gange så hurtig..?

Hvad skulle formålet være med at deaktivere IPv6 for hele systemet, når det kun er i FF, at jeg har oplevet problemet..?
Når der f.eks. hentes opdateringer, så er det min oplevelse, at det hele tiden er gået meget hurtigt.

Nu er det jo så ikke kun for FF at problemet opleves, og et problem med DNS vil også kun være at bemærke i det man starter forbindelsen til en server og ikke under selve hentningen.

Jakob77 skrev:Har du indtil videre oplevet en side, som du ikke kan læse på grund af ændringen..?

Som nævnt, hvis IPv6 ikke virkede før så er der intet mistet ved at slå det fra.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2011, 13:17

Blackbird skrev:Nej - ikke endnu, så indtil videre er alt OK. Desværre bakser jeg stadig med email klienterne (Evolution og Thunderbird), som er en evighed om at sende og hente post. Ingen tvivl om at der "krummer" i Ubuntu, men for pokker da, hvor kan det være frustrerende.................... ;-)


Så er det nok ikke dig, der har stemt, at du kendte tricket i forvejen, men ikke behøver det. Jeg gætter på, at det er en Windows 7 bruger. ;-)
Min XP-maskine har i hvert fald ikke problemet, selvom den er på samme TDC abonnement.

Med hensyn til mails, så ser jeg godt, at der også kan være et problem. Men det oplever jeg ikke, fordi jeg normalt læser mails on-line med FF.
Men så kan det jo være, at du bør grave dig dybere ned i "suppen" og følge AJenbo's link til at disable det på hele systemet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2011, 13:20

Nej det er mig der har stemt, mit internet virker fint da der ikke er problemer med mit udstyr når det kommer til IPv6, jeg bruger Ubuntu 10.10 på 2 maskiner.

Som sagt er XP ikke opsat til IPv6, det er sandsynligt du ville opleve problemet med Windows 7 da den er opsat til IPv6.

@Blackbird da du forsøgte at sætte maskinen op med OpenDNS fik du så tested på deres side om indstillingerne var taget i brug?

Blackbird
Indlæg: 39
Tilmeldt: 4. nov 2010, 13:25

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Blackbird » 14. apr 2011, 15:31

Nej - det lykkedes vist aldrig. Var ellers igennem hele proceduren, men svares var: Ooops - You're not using OpenDns yet.

Mon ikke det så er routeren - en TDC Homebox. Har været inde og så på den, men har ikke lyst til at rode med indtsillingerne der. Der ender bare med, at det hele kokser ;-) Det må være som det er.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2011, 15:58

Ok, højerkilk på netværks ikonet, håndterforbindelse, vælg din forbindelse og tryk rediger, vælg fanen IPv4-indstillinger skift metode til "Kun autiomatisk (DHCP) adresse", i feltet DNS skriver du 208.67.222.222, tjekt at metoden under IPv6-indstillinger er sat til "Ignorér" og genstarter computeren, så skulle det gerne virke når du går ind på.
Du kan test om det virkede ved at gå ind på denne side:
https://store.opendns.com/settings/basic/

Hvis du har flere trådløse forbindelser så husk at gøre det for den rigtige.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2011, 16:36

AJenbo skrev:Ok, højerkilk på netværks ikonet, håndterforbindelse, vælg din forbindelse og tryk rediger, vælg fanen IPv4-indstillinger skift metode til "Kun autiomatisk (DHCP) adresse", i feltet DNS skriver du 208.67.222.222, tjekt at metoden under IPv6-indstillinger er sat til "Ignorér" og genstarter computeren, så skulle det gerne virke når du går ind på.
Du kan test om det virkede ved at gå ind på denne side:
https://store.opendns.com/settings/basic/

Hvis du har flere trådløse forbindelser så husk at gøre det for den rigtige.


Det ligner præcist, hvad jeg forsøgte uden mærkbart resultat, før jeg fandt det førstnævnte trick.

Jeg gik ud fra denne beskrivelse, som desværre ikke omfatter Ubuntu:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23317

Men hvorfor foreslår du en anden DNS adresse end dem, som TDC anbefaler.?
194.239.134.83
193.162.153.164

Jeg skrev de to adresser således i feltet adskilt med komma og uden mellemrum:
194.239.134.83,193.162.153.164

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2011, 22:15

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Ok, højerkilk på netværks ikonet, håndterforbindelse, vælg din forbindelse og tryk rediger, vælg fanen IPv4-indstillinger skift metode til "Kun autiomatisk (DHCP) adresse", i feltet DNS skriver du 208.67.222.222, tjekt at metoden under IPv6-indstillinger er sat til "Ignorér" og genstarter computeren, så skulle det gerne virke når du går ind på.
Du kan test om det virkede ved at gå ind på denne side:
https://store.opendns.com/settings/basic/

Hvis du har flere trådløse forbindelser så husk at gøre det for den rigtige.


Det ligner præcist, hvad jeg forsøgte uden mærkbart resultat, før jeg fandt det førstnævnte trick.

Jeg gik ud fra denne beskrivelse, som desværre ikke omfatter Ubuntu:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23317

Men hvorfor foreslår du en anden DNS adresse end dem, som TDC anbefaler.?
194.239.134.83
193.162.153.164

Jeg skrev de to adresser således i feltet adskilt med komma og uden mellemrum:
194.239.134.83,193.162.153.164




EVALUERING:

Det ser ud til, at Ubuntu selv laver et mellemrum efter kommaet, hvis man ikke gør det, når man skriver.

Jeg opdagede efter genstart af min 64 bit maskine også med 10.04, at dette DNS trick faktisk virker ligeså godt som at ændre på filteret i FF.
Den er med trådløst netværk til en TDC Homebox.

Men på min gamle 32 bit maskine, som er kablet, virkede det ikke.
Jeg satte så en trådløs enhed på og forsøgte igen, og nu er den også hurtig, selvom jeg ikke har ændret på FF ( den står nu til til "false" igen ).

Når det er muligt at gøre det på den måde, så vil jeg skønne, at det er bedst og mest korrekt.

Jeg siger mange tak for hjælp og god sparring til at konsolidere mit hastighedsgennembrud. Det er virkelig en kæmpe revolution i forhold til, hvordan det var før. :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2011, 22:49

Jeg kender ikke de dns servere som TDC henviser til, men OpenDNS serverne er tilgængelige for alle så der for forslog jeg dem. Jeg ved også at OpenDNS serveren virker da jeg selv har prøvet den flere gange. Men det er da god at se at de anerkender at der kan være problemer ved at bruge deres normale servere.

Jeg ved ikke lige hvorfor det ikke virkede for dig med kablet forbindelse, det er sådan set ikke nødvendig at indtaste mere end en server, den anden er der bare hvis den første er optaget og ikke kan håndtere forspørgslen, man kan også blande flere forskellige DNS servere for at være mere sikker på at der er en af dem der virker.

Der er korrekt at det er bedre at lave ændringen ved selve forbindelsen frem for i browseren for så bliver der ikke problemer med andre programmer der skal tilgå nettet på den ene eller anden måde.

Hvis problemet er løst kan du bare markere et indlæg som accepteret.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster