printere eller udskrift

Vedrørende oversættelse og lokalisering af Ubuntu til dansk

Hvilken menuindgang foretrækker i for printerindstillinger?

Afstemning sluttede 5. feb 2009, 15:31

Udskrift (uændret)
3
43%
Printere
2
29%
Printer
2
29%
 
Afgivne stemmer: 7

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

printere eller udskrift

Indlægaf sådanUBUNTU » 3. feb 2009, 15:31

Da jeg startede med at bruge Ubuntu, syntes jeg, at det var lidt kluntet, at man fandt printerindstillinger under System -> Administration -> Udskrift.

Hvorfor ikke "Printere" eller "Printer" i stedet for "Udskrift".

Direkte oversat er det engelske ord "Print" jo "Udskrift", men...

Nu har jeg oversat system-config-print, og skal snart integrere oversættelsen, og nu er chancen der for at ændre på dette.

Før jeg vender emnet med gnomeoversætterne, vil jeg lige kende jeres holdning: Skal Udskrift bibeholdes, eller synes I, at det skal ændres til Printer eller Printere. Jeg lader afstemningen køre i to dage. :-)

Stem løs!
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: printere eller udskrift

Indlægaf Benjamin » 3. feb 2009, 16:45

'Den danske sprog' kan være en vanskelig størrelse; men vort modersmål er vel at foretrække - i stedet for importerede udtryk m.v.

Jeg har lige stemt for uændret 'udskrift'; men personligt ville jeg da foretrække 'udskrivning'.

Dette indlæg er såmænd ikke tænkt til at skulle starte en egentlig diskussion, men blot en tilkendegivelse af min helt personlige mening.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: printere eller udskrift

Indlægaf Don S » 4. feb 2009, 00:07

Jeg foretrækker en ændring. Man går vel ikke rundt og siger en 'udskriver'? En printer printer. En udskriver udskriver. En printer udskriver ikke. En udskriver printer ikke. Men jeg bruger dog den engelske udgave og foretrækker engelsk, så min holdning er måske heller ikke repræsentativ for dem der bruger den danske udgave.
Billede

Billede Billede

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: printere eller udskrift

Indlægaf Jeg » 4. feb 2009, 00:36

Lad det være sagt at jeg bruger den engelske sprogpakke, men hvis jeg skal nævne de termer, jeg selv bruger vil jeg sige at en printer udskriver en udskrift og at jeg personligt mener at "Udskrift" er et let forståeligt og åbenlyst menupunkt.

BTW Vil jeg henvise til dansk-gruppens side, hvor det af deres oversættelsespolitik fremgår at oversættelser af fagtermer er at foretrække. http://www.dansk-gruppen.dk/index.php?ID=10&lang=da
Dog er udsagnsordet, print, oversat til både "at printe" og "at udskrive" i ordlisten, så der er nok ikke ét ultimativt svar på hvad den korrekte oversættelse er.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: printere eller udskrift

Indlægaf sådanUBUNTU » 5. feb 2009, 18:35

Selvom der er 60 % for at ændre til printer/printere er det ikke overbevisende. Jeg tror vi holder fast i "Udskrift" lidt endnu. Forventer ikke et ramaskrig :D.

Kan godt følge Benjamin ift. udskrift/udskrivning. Den vil jeg lige tygge på til næste omgang.

Og... hey... der er frit valg mellem dansk og engelsk brugerflade, men det kunne være fedt med mere aktiv feedback på de danske oversættelser fra de ellers meget aktive ubuntubrugere. Og det kræver selvfølgelig, at man bruger dansk brugerflade til daglig.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: printere eller udskrift

Indlægaf Don S » 5. feb 2009, 19:46

Nu var jeg tilfældigvis på en Windows computer i dag, og lagde mærke til, at det hed 'print' og ikke 'udskriv' i Word. Et meget dårligt argument for at skifte, men hvis Windows brugere er vant til 'print', så virker 'udskriv' måske forvirrende?
Billede

Billede Billede

Tilbage til "Lokaliseringen af Ubuntu til dansk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster