En Intro (om Gnubuntu)

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

En Intro (om Gnubuntu)

Indlægaf Jimmyfj » 20. mar 2008, 08:11

Jeg har sat mig til tasterne, og vil gerne lige, inden jeg bliver følelsesløs i fingerne vide om det er denne vej vi i første omgang skal:

For lige at få ét på det rene: Du skal ikke lade dig forvirre af, at du, undervejs i din læsning af dette dokument, møder ordet ”Obuntu” flere gange. ”Projekt Obuntu!” er navnet på et projekt, som har til formål at gøre det officielle Danmark opmærksom på eksistensen af gratis alternativer til Microsoft programmer som MS Windows, MS Office, MS Windows Server og mange flere.

Det er meget vigtigt at du forstår, at Projekt Obuntu ikke er noget personligt korstog mod hverken Microsoft, eller Microsoft produkter. Men udelukkende er en følge af folketingets vedtagelse om brug af Open Source Software, og åbne standarder i det offentlige.


Måske har du set ovenstående logo tidligere. Måske har du ikke.


Måske har du endda haft umådelig svært ved at åbne dette dokument, simpelthen fordi systemadministratoren på din arbejdsplads ikke gider, eller kan, overholde folketingets vedtagelse omkring åbne standarder i det offentlige.

Men for at vende tilbage til logoet: Ubuntu. Ubuntu, hvis korrekte navn er ”Ubuntu GNU/Linux” er et FOSS operativsystem baseret på Debian GNU/Linux, stable branch, og, som sådan, et utrolig stabilt system.

”Projekt Obuntu” ønsker med dette tiltag at gøre dig, som menig bruger af software på din arbejdsplads, opmærksom på, at du, blot ved at være krævende, og stille krav om kvalitet og stabilitet kan være medvirkende til at få de offentlige budgetter ned. Altså at du, som medarbejder, kan være med til at gøre det en del billigere at være skatteyder i Danmark. Eller hjælpe til med at kanalisere danske skattekroner videre til danske kasser, frem for, som tilfældet er i dag, at være med til at sende milliarder ud af landet til store, multinationale selskaber som Microsoft.

Enhver, som arbejder med computere, og dermed computer-programmer ved, at netop firmaet Microsoft er dømte kriminelle, og som sådan ikke et firma nogen stat bør gøre forretninger med. Firmaet er dømt i såvel USA som EU for at misbruge deres monopol-lignende stilling på markedet til at udelukke andre firmaer fra at skrive/udvikle software programmer til deres platform: MS Windows.

Som ansat i det offentlige – I netop din afdeling ved du, hvor vigtigt det er, at den software du arbejder med er pålidelig og sikker. Sikker mod angreb udefra, først af alt. For det er personfølsomme oplysninger, du arbejder med i din dagligdag.


PS. Det logo jeg omtaler er Ubuntu-Logoet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: En Intro (om Obuntu)

Indlægaf eitreach » 20. mar 2008, 14:11

fpJeg synes det virker ganske fint. Obuntu er dog som nævnt allerede taget, så navnet må ændres. En nem løsning vil være Oubuntu - så får man stadig det essentielle med.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: En Intro (om Obuntu)

Indlægaf thj01 » 20. mar 2008, 14:30

Sidder og tænker over navn: Ubuntu GNU/Linux - Hvorfor ikke bare vende navnet lidt rundt Gnubuntu Linux?

Navnet Ubuntu og GNU er stadig synlige for de "indviede" - Og det kommer vel ikke til at træde helt ved siden af at det er FOSS det handler om?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: En Intro (om Obuntu)

Indlægaf Jimmyfj » 20. mar 2008, 14:43

thj01 skrev:Sidder og tænker over navn: Ubuntu GNU/Linux - Hvorfor ikke bare vende navnet lidt rundt Gnubuntu Linux?

Navnet Ubuntu og GNU er stadig synlige for de "indviede" - Og det kommer vel ikke til at træde helt ved siden af at det er FOSS det handler om?


Øhh - Der skete lige en fejl - Jeg kom til at redigere i thj01's indlæg - Dette var, på ingen måde med vilje. Undskyld thj01. Her er min oprindelige tekst:

Sidder og tænker over navn: Ubuntu GNU/Linux - Hvorfor ikke bare vende navnet lidt rundt Gnubuntu Linux?

Navnet Ubuntu og GNU er stadig synlige for de "indviede" - Og det kommer vel ikke til at træde helt ved siden af at det er FOSS det handler om?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: En Intro (om Gnubuntu)

Indlægaf thj01 » 21. mar 2008, 02:42

Øhh - Der skete lige en fejl - Jeg kom til at redigere i thj01's indlæg - Dette var, på ingen måde med vilje. Undskyld thj01.


du er tilgivet og glemt - øhhh DET er tilgivet og glemt

så vil jeg lige skrive mit engang til.

Det er vigtigt at det er skrevet korrekt - i en stram og korrekt måde. Den ovenstående kan hurtigt virke somom det er fra en kærlig far til et artigt barn

Dokumentet skal IKKE indeholde nogle "MS undskyldninger "

Det er meget vigtigt at du forstår, at Projekt Obuntu ikke er noget personligt korstog mod hverken Microsoft, eller Microsoft produkter.


Det er at spille med på deres ( MS's ) ideer. Ubuntu er et stærkt styresystem der står FINT (bedre??) selv

Måske har du endda haft umådelig svært ved at åbne dette dokument, simpelthen fordi systemadministratoren på din arbejdsplads ikke gider, eller kan, overholde folketingets vedtagelse omkring åbne standarder i det offentlige.


Hvis jeg som leder modtog et brev hvor den nuværende arbejdsplads bliver omtalt som et sted der ikke gider så ville jeg smide brevet ud med det samme. Og hvis man nu administrerede MSO så ville man UDENMÆRKET være klar over alle de problemer der var og ville SLET ikke bryde sig om at de forhindriger bliver omtalt som gider

Sproget skal være på Ubuntu's banehalvdel, og fremhæve de fordele der er med ubuntu

f.eks.

Let administration
Løbende sikkerhedopdateringer og løbende automatiserede opgraderinger af software
let omstilling fra windowsbrugerfladen

Så kommer vi til hele området omkring support og hjælp til administration : Hvis der ikke er muligheder for support er ideen dødsdømt fra starten.

samtidig bliver det en kamp op ad bakke at anbefale nogle idealisters specielle ubuntudistribution frem for en velafprøvet, velsupporteret standarddistribution som ubuntu.

Vi snakker med mennesker der har budgetter på to cifrede million beløb (lønninger, kurser, hardware, software) og der er 2-3 millioner til software ikke problemet.

Der skal ikke køres på at det er billigere. Det første år er der ingen forskel i software/support budgettet for der skal køres mange nye ting ind ved hjælp af kurser og support udefra. Den financielle besparelse kommer først 1-2 år efter at man har omstillet.

Det der skal køres på er at alle de penge der før blev brugt til software bliver FRA STARTEN brugt på det det egentlig drejer sig om - nemlig at gøre sine medarbejdere dygtigere og få softwaren til at fungere - ikke bare indkøbe den.

Det skal skrives på en virksomheds principper - til dem der har indflydelse på virksomheden - dvs lederne.

de spørgsmål de 100% sikkert vil stille er bl.a.

hvordan får jeg efteruddannet min nuværende stab
hvordan vil skiftet blive modtaget hos brugerne
hvor søger jeg hjælp når skidtet ikke fungere (det er software så der sker fejl - især fejl 40)
hvordan overbeviser jeg de ledere der sidder længere oppe i systemet
kan jeg finde ud af at administrere dette store skifte (bare fordi man er leder behøver man ikke at have evnerne til det)

Jeg tror stadig at nummer 1 anstødssten bliver, at der sidder nogle smarte teenagere og idealister og tror at de kan lave en distribution, som et af verdens mest succesfulde firmaer bruger milliarder på at gøre det samme med. DEN er den reelle hurdle. og det er også den MS bruger i deres FUD kampagne.

Jeg tror stadig mest på ideen om ubuntu og så nogle MEGA SEJE SCRIPTS der viser at man kan opdatere en hel virksomheders computere på en gang og installere de applikationer som man har brug for.

Ups det blev et lidt længere indlæg end første gang
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: En Intro (om Gnubuntu)

Indlægaf Jimmyfj » 21. mar 2008, 06:25

For at tage det fra en ende: Du har ganske ret. At kaste sig ud i at lave sin egen distro, baseret på Ubuntu, men tilpasset det officielle Danmark vil være et arbejde meget lig det at flytte Mount Everest 100 meter mod syd. Det er mastodonternes kamp. Men det har heller ikke været projektets formål. Projektets formål er at bruge Ubuntu som grundlag for en server/client installation i det offentlige, og netop slå på Ubuntus stærke sider. Blandt andet det, at det snildt lader sig gøre at opdatere hele maskinparken ved hjælp af scripts, og af én gang.

Vi skal, som systemfolk tale systemfolkets sprog. Og det gør ikke det store, at vi holder os til systemsproget. De mennesker, som skal læse det meste af dokumentationen taler det sprog i det daglige. Blot skal der være materiale til den "menige" bruger også. Men det findes allerede i tonsvis. Det er blot et spørgsmål om at samle det mest anvendelige.

Gnubuntu var mere tænkt som navnet på projektet overordnet - Ikke som navnet på en ny distro. Kald det en arbejdstitel. Det helt rigtige navn kommer undervejs.

Som du ganske rigtigt siger, thj01, så er vi oppe mod firmaer med milliarder i ryggen. Og virksomheder med syv-cifrede IT-budgetter. Og her er det vigtigt at få frem, at det ikke er softwaren, disse firmaer betaler for de første par år, men kurser til de ansatte. For når sandheden skal frem, så kommer Ubuntu til at co-exist med Windows på mange offentlige kontorer, indtil al den software de bruger et sådant sted er porteret til GNU/Linux.

Vores slagstyrke NUMMER 1 må være at fremhæve den immunitet GNU/Linux/*nix har overfor virus, spyware og andet utøj. Sikkerheden er i højsædet på et offentligt kontor, netop fordi man her arbejder med personfølsomme oplysninger.

Og nu thj01 siger idealistiske unge, så er det vores fornemmeste opgave at få fortalt et budskab, som trænger ind netop omkring det faktum, at med Ubuntu på både server og desktop kan de unge være aldrig så emsige med et keyboard mellem hænderne. De slipper simpelthen ikke forbi den allerede eksisterende sikkerhed systemet har.

På server-siden kan vi meget hurtigt stille et par servere op, som vi i al offentlighed opfordrer folk til at forsøge at hacke. Vi kan jo bruge forumet her til at fremstille den absolut største sikkerhed på disse servere GNU/Linux overhovedet kan præstere. Disse servere kan vi hver især i projektet have adgang til, netop for at vise cheferne, at der arbejdes seriøst med at få stoppet data-tyveri og tyveri af person-data fra det offentliges systemer. For er der noget, jeg husker fra min tid som systemansvarlig på den kommune jeg arbejdede på er det, at når man mødte om morgenen, og serveren havde lagt sig, var det svedeture af format, indtil årsagen til nedbruddet var fundet. H A C K E T ? Var det første spørgsmål man fik.

Så lad os vende tilbage til det projektet her handler om: At få Ubuntu bragt ind i det offentlige som det foretrukne system på server og desktop. Ideen med en distro er sjov og spændende. Blot ikke relevant for projektet her.

Dog vil jeg sige, at ideen med en script-samling, udgivet på Cd er noget vi bør tage med.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster