Logo til Offentligt Ubuntu

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf eitreach » 4. mar 2008, 19:25

Som nogle er bekendt med, er vi nogle stykker som prøver at få et projekt på benene for at få Ubuntu til at erstatte det alt for dyre Windows i det offentlige. Jeg har været igang med at fikse et logo, som jeg egentlig er meget godt tilfreds med, som dog desværre stadig er i bitmap, og kræver en vektorbehandling (kig! Det aner jeg ikke hvordan jeg selv gør, så hvis du kender til det, skal du være velkommen til at hjælpe - jeg vil være meget taknemmelig) - men umiddelbart er udgangspunktet dette:

http://i213.photobucket.com/albums/cc83 ... /svane.gif

Mine tanker bag det har først og fremmest været vores nationalfugl, som jeg synes passer perfekt ind i denne kontekst, svanen. Udover det, så har jeg valgt at lave det i gråtoner - bortset fra næbet, som jeg synes lige giver det en følelse af at "det er formelt - men ikke formelt som i 1995-formelt" - og giver logoet lidt liv, hvis man kan kalde det dét. Mht. tekst, så har jeg været meget inspireret af logoer fra 'kedelige' Linux-distributioner, som er meget simple, men som jeg synes giver det hele et meget professionelt udseende til at slutte af med.

Respons søges. Alle slags. :)

- Som sagt, så mangler jeg en gut til at konvertere det til et skalérbart vektorbillede! Kom frisk!
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 4. mar 2008, 19:34

Rigtig flot, rigtig flot. Jeg kan desværre ikke hjælpe, men kom lige på noget, der måske kunne være lidt interessant: Hvad med at mørklægge svanen, så man kun ser den som en skygge/et omrids i stedet for et virkeligt billede? Eller, nej ... måske bliver det for kedeligt eller grimt - er ikke sikker.
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf eitreach » 4. mar 2008, 19:39

Jeg tror billedet ville føles tomt, hvis svanen bliver lavet i en silhouette - jeg har dog nogle idéer hvor netop silhouette er hovedpunktet - jeg prøver lige at lave dét også. :)

Så har vi også lidt at vælge imellem.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Don S » 4. mar 2008, 19:46

Har ikke rigtig nogen forstand på Inkspace, men jeg vil gerne være villig til at give et forsøg.

Dit forslag er ret fedt! Men en vigtig ting, når man laver logoer er, at det skal se godt ud - både når det er stort og småt. Jeg kan godt være bange for, at svanen mister for mange detaljer, på 64x64 px (eller 16x16 til shortcut icons på hjemmesider). Så enten går jeg ind for udgaven, hvor man har to logoer - et til småligt brug, og et til stort. Eller et logo, der holder hele vejen igennem.

Men ellers godt arbejde.
Billede

Billede Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf eitreach » 4. mar 2008, 19:59

Jeg er helt enig mht. det du siger - det fik jeg også tæsket ind i hovedet på de uddannelser jeg har været på - og det regner jeg med sker i den proces hvor vektoriseringen finder sted.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf eitreach » 4. mar 2008, 20:27

Jeg har prøvet at fikse et meget simpelt - meget, meget, meget simpelt alternativ, som jeg stadig synes ser godt ud.

http://i213.photobucket.com/albums/cc83 ... svane3.gif

red: Det skal lige siges, at kanterne er noget pænere på den .svg-udgave jeg har fået lavet. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Don S » 4. mar 2008, 21:02

Legede ved en tilfældighed (hvis man kan kalde det det) med Inkscape. Egentlig mest bare for at lære det, da jeg ikke kunne finde ud af at konvertere dit billede til Vektorer. Men en lille streg, der lignede en svane, fik mig pludselig til at prøve at tegne den bedre. Så efter omtrent 50 håndtegninger, kom det ovenstående frem (bortset fra halen, den har jeg "selv lavet").

Jeg har også en SVG udgave af det, men Firefox vil ikke lade mig se den, så jeg eksporterede et PNG i stedet.

Hvad synes I?
Billede
Billede

Billede Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf eitreach » 4. mar 2008, 21:46

Det er en møglækker håndtegning, men jeg synes den mangler lidt momentum - måske lidt meget simpelt landskab i baggrunden ville hjælpe? Noget outline af nogle bakker, måske.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 5. mar 2008, 08:29

Det dér var lige præcis det, jeg eftersøgte. Rigtig flot, men som eitreach siger, mangler der måske en baggrund. Noget blåt vand/bølger kunne være et forslag :)
Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Don S » 7. mar 2008, 19:20

Ved ikke om jeg synes den er bedre, men den har mere masse.

Billede
http://www.yodanism.org/Obuntu/sketch004.png

Forslag/kommentarer? Kunne ikke få det til at virke ordentligt med outline af bakker, så det blev børne-måger i stedet. Og læg mærke til solen.
Billede

Billede Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf eitreach » 7. mar 2008, 20:26

Jeg tror det vil være bedre uden mågerne, hvis vi ender med det logo. Prøv at starte Open Office - så skal du se.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 8. mar 2008, 13:29

Jeg kan godt lide mågerne, selvom de minder ret meget om OOo (men hvad gør det?). Måske skulle de være en anden farve, tror jeg, måske røde eller blå :)

Synes ikke solen skal være der; hvert fald ikke, som den er nu. Kan knap nok se den (har åbnet dit link, man kan SLET IKKE se den med baggrundsfarven på dette forum).
Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Don S » 8. mar 2008, 14:49

Billede

Jeg kan godt lide mågerne, selvom det minder om OOo. Desuden er OOo også et Open Source projekt, så hvorfor ikke vise en form for sammenhold?
Billede

Billede Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Logo til Offentligt Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 8. mar 2008, 15:09

Ja, medmindre der er noget copyright-halløj, synes jeg, at mågerne ser meget flotte ud. De tre farver er i øvrigt rigtig gode, I like it!
Billede

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster