Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 17. feb 2008, 17:24

Denne tråder oprettet med henblik på at dokumentere fordelene ved brugen af FOSS på server- og desktop-siden hos det offentlige.

Projektet har, indtil videre ikke noget navn, så alle forslag er velkomne. Navnet skal være kort, og, så præcist som muligt, beskrive hvad vores projekt går ud på.

Uddybende kan jeg tilføje, at formålet med projektet er at få den offentlige sektor, Stat og Kommuner til at skifte til Free Open Source Software, eller FOSS i stedet for det proprietære Windows, som kun er et amerikansk firmas direkte adgang til den danske statskasse, og danske skatteyderes penge.

Projektet består af et antal grupper, hver med deres område, med henblik på at få dokumenteret såvel server- som desktop-siden i den daglige brug/administration inden for det offentlige.

Det er ikke et krav, for at være med i de enkelte grupper, at man kender til Linux på ekspert-niveau. Men indgående kendskab til det område, man vælger at tilmelde sig må være et naturligt forlangende.

Tilmelder man sig f.eks. server-gruppen er det et krav at man har erfaring på minimum administrator-niveau inden for Linux-server, her Debian/Ubuntu server.

Server-gruppen vil igen være opdelt i undergrupper, så der under hovedgruppen Server, er grupper som tager sig af at dokumentere brugen af Apache i det daglige. Lige som der vil være en gruppe som tager sig af at dokumentere brugen af mail-serveren, f.eks. Mailman-serveren.

Hver enkelt undergruppe står for at dokumentere netop déres område, og bliver koordineret gennem den overordnede gruppe, som ikke er Server-Gruppen, men hoved-projekt-gruppen, som så vil holde styr på den samlede dokumentation.

Tager vi f.eks. den gruppe som arbejder med at dokumentere Mailman-serveren handler det om at skabe dokumentation for interoperabilitet med mail-clienter og andre post-systemer. Det handler om at dokumentere pris/daglig administration.

Server-gruppen vil også komme til at bestå af en gruppe, som tager sig af Fil-server-systemet. Altså Ubuntu som fil-server. Der findes megen dokumentation omkring dette allerede, men næsten alt er på engelsk, og vi skal bruge det på dansk. Følgende er en liste af de grupper, jeg har påtænkt vi får brug for. Flere vil givetvis komme til, men disse udgør starten, Har du et forslag til en gruppe, er du velkommen til at tilføje den enten direkte i tråden her, eller via de mail som vil blive listet løbende.

Server-siden:

Fil-server: Denne gruppe arbejder med Ubuntu-fil-server. Deling af dokumenter overordnet via LAN/WAN og at dokumentere sikkerheden ved netop denne type fil-server. Her under fil-skikkerheden.

Web-server: Baseret på f.eks. Apache. Gruppen arbejder med at dokumentere Apache web-serveren og dokumentere brugen af denne, på dansk.

Mail-server: Denne gruppe arbejder med at dokumentere forskellige Mail-serveres interoperabilitet på Linux-platformen.

Data-base: Denne gruppe arbejder med data-base og dokumentation af interoperabilitet på data-base-siden på Linux-platformen.

Office: Denne gruppe arbejder med dokumentation af f.eks. OpenOffice.org via LAN, altså med centraliseret lagring af dokumenter og program-afvikling. Baseret på tynde clienter.

Server-sikkerhed: Denne gruppe arbejder med at dokumentere sikkerheden på Ubuntu-server. Herunder firewall samt nødvendigheden af anti-virus/ikke-anti-virus. Kort sagt: Er platformen hermetisk lukket for hacker-angreb/virus-angreb.

På samme måde vil opdelingen af Desktop-siden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf eitreach » 17. feb 2008, 20:00

Jeg stiller gerne min 'ekspertise' til rådighed mht. desktoppen, hvorend den måtte have gavn.

Navn? Obuntu, naturligvis - og hvorfor stoppe ved navnet? Hvorfor ikke bygge en speciel forgrening, når dokumentationsdelen er fuldendt?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 17. feb 2008, 20:34

eitreach skrev:Jeg stiller gerne min 'ekspertise' til rådighed mht. desktoppen, hvorend den måtte have gavn.

Navn? Obuntu, naturligvis - og hvorfor stoppe ved navnet? Hvorfor ikke bygge en speciel forgrening, når dokumentationsdelen er fuldendt?



Obuntu ? Rigtig godt forslag, som jeg godt kan gå ind for. Men det med forgreningen glippede jeg vist. Mener du et forum, hvor admins kan hjælpe admins?

Jeg har allerede et domæne, som jeg gerne stiller til rådighed til arbejdet. Der er 1GB plads på hotellet, og der kan vi have vores eget forum kørende, for ikke at flodde denne server med trafik. Men, som jeg allerede har nævnt opretter og betaler jeg gerne for et domæne til formålet, og jeg må indrømme, at obuntu.org lyder ret godt i mine ører??

Det vi har brug for, for at samle dokumentationen lettest muligt er en solid/stabil PHP-engine, a'la SMF, Simple Maschines Forum, og ubegrænset E-mail konti. Eller?

Her er de første, meget spæde skridt til en intro af projektet:

http://www.frydkaer-data.dk/obuntu/index2.html
Senest rettet af Jimmyfj 17. feb 2008, 20:46, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf eitreach » 17. feb 2008, 20:37

Jeg tænkte på helt konkret at lave en distribution specielt til formålet - en som giver det hele et lidt mere "neutralt" og "offentligt" look og feel, hvis det giver mening. :) PHP og lignende er jeg ikke den rigtige at spørge - jeg er pinligt begrænset i html..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Pihl » 17. feb 2008, 20:56

Jimmyfj skrev:og der kan vi have vores eget forum kørende, for ikke at flodde denne server med trafik.


Det vil absolut ikke være noget problem at have et forum kørende her. Hvis der bliver arbejdet seriøst med det, som det ser ud til der gør, kan i få jeres eget subforum til 'Projekt: Ubuntu' forummet, som i også selv kan administrere. Det kan der måske ligge en fordel i, så i dels ikke selv skal administrere et helt forum, og dels kan blive synliggjort overfor alle de brugere, som dagligt kommer her forbi siden.

Men alle filer mm. bliver selvfølgelig nødt til at hostes eksternt. ;)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 17. feb 2008, 21:39

Pihl skrev:
Jimmyfj skrev:og der kan vi have vores eget forum kørende, for ikke at flodde denne server med trafik.


Det vil absolut ikke være noget problem at have et forum kørende her. Hvis der bliver arbejdet seriøst med det, som det ser ud til der gør, kan i få jeres eget subforum til 'Projekt: Ubuntu' forummet, som i også selv kan administrere. Det kan der måske ligge en fordel i, så i dels ikke selv skal administrere et helt forum, og dels kan blive synliggjort overfor alle de brugere, som dagligt kommer her forbi siden.

Men alle filer mm. bliver selvfølgelig nødt til at hostes eksternt. ;)


Den ide er absolut guld værd for projektet. Og med hensyn til eventuelle filer, som er en risiko jo, har jeg mulighed for at stille en Ubuntu 6.06 server op så den kan hoste det materiale, det vil være at foretrække ligger eksternt. Siden jeg linker til længere oppe kan så eventuelt linke direkte til denne server, hvilket er den lette del :) Så på vejene af alle interesserede takker vi ja til tilbudet. Eksponering er jo det halve af selve målet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Don S » 18. feb 2008, 14:19

Jeg synes det lyder som et super fedt projekt, og kunne godt tænke mig, at bidrage med hvad jeg nu ved. Jeg er dog ikke lige så gammel som de fleste andre (17 år), men håber ikke det vil være nogen hindring, at jeg ikke er myndig.

Nå, min viden omkring Server-siden er ret begrænset, da jeg først for nylig (3 dage siden), fik installeret LAMP på den gamle computer. Så jeg regner med at hjælpe mht. desktoppen, hvis jeg da kan komme med noget brugbart input dér.

Ang. navn havde jeg selv tænkt på DUR (Dur Uden pRoblemer), men Obuntu lyder klart bedre, og beholder Ubuntu-feelingen i navnet, som gerne skulle frem.

PS: Jeg har 1TB serverplads (8TB bandwidth/month) m. PHP, MySQL, osv., hvis der bliver brug for hosting af noget stort.
Billede

Billede Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 18. feb 2008, 19:14

Du skal da være velkommen Don S. Alder skal ikke være det som skiller folk fra :) Der er jo en del at lave på desktop-siden, og vi kan bruge al den hjælp vi kan få.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Don S » 18. feb 2008, 22:33

Jo tak, men så vil jeg da sætte mig ind i tænkeboksen.
Billede

Billede Billede

MadsRH
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. feb 2008, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf MadsRH » 28. feb 2008, 10:02

Hej
Fantastisk projekt! :D

Jeg mener at Mark Shuttleworth i sin Ubuntu live keynote tale i 2007, nævnte noget om at den Franske regering har valgt at bruge Ubuntu. Læs mere her:
http://fridge.ubuntu.com/node/814

Jeg kan godt nok ikke lige finde det nu, for det er et langt klip, men jeg er sikker på han nævnte det :roll:
Ubuntu Live 2007 - Mark Shuttleworth
http://ubuntulive.blip.tv/file/571562/


MadsRH


Måske kan noget dokumentation bruges/oversættes fra denne side der beskrive hvorfor man Linux er godt:
http://system76.com/articles.php?tPath=2

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 28. feb 2008, 16:21

Hej Mads

Tusind tak for linksne. Jeg har bookmarked det sidste, og jeg kravler på en oversættelse af det som er relevant.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf eitreach » 2. mar 2008, 17:05

Måske, når tid er, kan vi spørge den gode Ubuntubruger42, om han ikke har lyst til at hjælpe med distroen, hvis vi ender med at vælge at lave en? Han har vist haft gode resultater med Dabuntu.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 2. mar 2008, 20:15

eitreach skrev:Måske, når tid er, kan vi spørge den gode Ubuntubruger42, om han ikke har lyst til at hjælpe med distroen, hvis vi ender med at vælge at lave en? Han har vist haft gode resultater med Dabuntu.


Jeg synes rigtig godt om din ide med en distro. Jeg har noteret mig forslaget og holder bestemt muligheden åben. Men det kræver vist et par udviklere, som kan gå ind for ideen, og kender til Kernel-development. Det er i hvert fald en del af programmering, jeg vist skal læse pænt meget på, men spændende er tanken.

Er der nogen, som er med på ideen omkring et fælles net, bygget op omkring Obuntu projektet? Og er der nogen, som har nogle ideer til, hvordan vi evt. bygger det op?

Serveren er den letteste del at sætte op - Men skal den være multi-kompatibel mht. platforme, eller holder vi os til en ren Linux-server??

Der er perspektiver i begge dele - Og hele projektet med at bruge Open Source Software i det offentlige vinder styrke ved netop også at slå på stor interoperabilitet. Any suggestions?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf eitreach » 2. mar 2008, 20:20

Jeg synes ikke kun vi skal fokusere på Linux-kompabilitet. Det offentlige arbejder uden tvivl med mange - som vi ikke kan 'bestemme over', som vil benytte sig af Windows. At kun fokusere på Linux-understøttelse vil være at skyde huller i projektet før vi overhovedet har begyndt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt Ubuntu Server/Desktop i det offentlige

Indlægaf Jimmyfj » 2. mar 2008, 20:29

Der er jeg helt enig - Og vi har jo SAMBA projektet, som kan bruges til at gøre serveren kompatibel med MS Windows. Unix og MacOSx skulle ikke volde det helt store problemer. Så vi vedtager blot multi-kompatibilitet på serveren. Der ud over knalder eg den op som LAMP ved first install, og tilføjer de andre lige efter.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster