Undervisning på jobsøgningsområdet

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Undervisning på jobsøgningsområdet

Indlægaf Kappa » 7. maj 2011, 20:55

Jeg går i øjeblikket på et jobsøgningskursus, hvor jeg har erfaret, at flere end man regner med, stort set ikke kan bruge computeren, til de ting som man betragter som en selvfølge, at folk kan som en hverdagsting, mange ting som de fleste betragter som selvfølgelighed, er fuldstændig fremmed for de mennesker, og der bliver ikke afholdt nogen som helst begynderkurser for dem, hvorfor jeg så med min næsten 25 årige erfaring ud i samme tilbød mig til at være underviser, hvilket blev grebet af de undervisere vi nu har, og da jeg også har bragt open source på bane, p.ga at de mennesker måske også har økonomiske problemer, vil det her i byen ( Silkeborg ), blive bragt op på højere plan, da man godt kan se det rigtige i det jeg påpeger, og derfor er jeg blevet spurgt om jeg vil lave en undervisningsplan, som kan bruges som oplæg til den debat der vil komme nu, og hvor open source vil indgå som et stort tema.
Dette er egentlig ikke skrevet for, at få nogle kommentarer til men mere for at fortælle, at der rører sig mere og mere i anvendelsen af open source.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Undervisning på jobsøgningsområdet

Indlægaf AJenbo » 7. maj 2011, 21:26

Tak for indlæget der er spændende at høre om.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Undervisning på jobsøgningsområdet

Indlægaf momsemor » 8. maj 2011, 00:47

Godt initiativ :D
Vh. Jannie

Godzilla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. dec 2010, 10:58
IRC nickname: Godzilla

Re: Undervisning på jobsøgningsområdet

Indlægaf Godzilla » 8. maj 2011, 10:54

Nu er du sikker vel på vej med helt andre ting.
Men her er et emne jeg meget gerne vil give mit besyv med på, fordi det er noget jeg har prøvet at få bragt på bane igen og igen.

Jeg har her i København set og hørt lignende situation, og for at tage det i omvendt tids rækkefølge så prøvede jeg så sent som her i februar at få folk til at give et positivt feedback til et bruger orienteret og på absolut begynder niveau indføring i almindelig brug af PC og internet.

Jeg var i noget job aktivering, job klub, i ISS. Her bragte jeg det på bane og det blev mødt med interesse, mere for deres andet end dansk sprogede kursister. Jeg lavede et oplæg og afventede at der ville komme et svar . Det skulle åbenbart godkendes på et højere plan. Jeg holder så op med at være der i aktivering og tiden går uden svar.

Og sådan går det bare med dette emne....

Jeg har igennem sidste ansættelse brugt gud ved hvor mange interessetimer på alle verdenens børn og livlige sjæle der havde et formål med internettet uden at have begreb om hvordan de fik løst problemet. Jeg stod på Københavns banegård (Chrisholm Foto & Kopi) og lavede alt muligt sekretær lignende arbejde for folk som primært skulle sende fax og email, email med billeder, og hvordan vedhæfter man lige et billede, hvor ender mine sendte mails hvor er kladde mappen. Virkelig basale ting skulle udpeges for høje som lave, og jeg tænkte at det måtte der da være noget man skulle tage op på et eller andet plan.

Jeg henvendte mig til CBSI og sprogskolen på Hejrevej og der kom et noget uldent svar der gav mig det indtryk at de havde Cand. Mag.'er til den slags.

Jeg sendte til et værested for hjemløse, og der havde man rigeligt med frivillige, sjovt nok havde de lige haft en artikel i metroxpress hvor det eller kunne opfattes af der ikke kunne være nok til at hjælpe.

Og jeg prøvede også med en kirke, hvor der husede en del Ghaneser, her var responsen noget afvisende for det ville komme til at være et konkurrerende element.

Nu er jeg så gået i gang med at give mine påfund nyt liv i kraft af at blogge og sende små film op på Youtube, om de ting jeg finder interessante. Egentlig ville jeg gerne lave en del om brugen af Ubuntu LinuxMint, men tøver lidt da det jo er mere kildent om det nu virker for alle, og om det er nyttigt. Jeg finder noget jeg begejstres over og vil vise og dele med andre.

Som for eksempel at en eller anden har lavet en media streamer til Danmarks Radio "DRADIO" og det er da for fedt, alle må da høre at dette er til.
http://www.youtube.com/user/indigofilmjesper#p/u/6/Ta4OO0Dl3pY

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Undervisning på jobsøgningsområdet

Indlægaf Kappa » 8. maj 2011, 11:40

Ja selvfølgelig vil der komme meget mere, men jeg er også sikker på, at hvis det skal kunne lade sig gøre, er det bedre kun, at starte med det jeg gør nu, for hvis jeg kan få det gennemført, og sat igang, vil det blive nemmere, at komme med fortsættelserne, for lige nu har jeg så det held, at den der skubber mest på, for at få mig til at lave det, er tidligere chef for AF her i byen, og hun vil helt sikkert bringe det videre, og jeg har troen på, at hun er en der bliver lyttet til, men jeg tror stadig på, at der skal køres stille frem, og kan vi få startet her i byen, vil det givet også blive nemmere andre steder i landet, så jeg skal bare lige have foden indenfor, så skal Linux nok lige så stille blive "solgt" til en større skare.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Undervisning på jobsøgningsområdet

Indlægaf AJenbo » 8. maj 2011, 15:35

@Godzilla youtube guides er faktisk en ting jeg syndes vi savner. Jeg tror de mest effektive er hvis man kan lave et forklarende lydspor eller hvis det ikke er muligt så noget tekst.
p.s. jeg fjernerede dit youtube emebed fra dit indlæg, du kan ikke inlejre yourube videoer er.

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster