Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Nyheder og annonceringer kan læses her. Alle nye brugere bør starte med at læse vejledningen herinde.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Jarlen » 29. jan 2009, 23:11

Stra skrev:Så nu fik jeg det endelig gjort online, jeg er nu en ubuntero :D

Pengene bliver sendt i morgen.

Stra


Velkommen i de voksne ubuntubrugeres rækker ;-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf wolf » 30. jan 2009, 08:36

Det tog mig nogen tid at finde ud af, hvordan jeg skulle forny mit medlemskab for 2009. Det var ikke muligt for mig at finde information på den "normale" ubuntudanmark.dk-side, og jeg endte med at søge her i forummet. Jeg synes, at det bør stå direkte på forsiden, hvordan man bliver medlem (eller i hvert fald et link...), for ellers opdager folk det da ikke.

Endvidere giver jeg folk ret i, at oprettelsen af et Launchpad-ID er noget omstændelig, og måske kunne skrives klarere. Jeg sad selv og måtte gætte mig til, hvad der egentlig var ment, og jeg mener dog nok at have en rimelig god fornemmelse af, hvordan diverse registreringer på hjemmesider m.m. fungerer. Jeg tror ikke, at den almindelige bruger nødvendigvis kan gennemskue, hvordan Ubuntu Danmark hægter sig op på Launchpad osv.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf soundpartner » 30. jan 2009, 10:44

wolf skrev:Det tog mig nogen tid at finde ud af, hvordan jeg skulle forny mit medlemskab for 2009. Det var ikke muligt for mig at finde information på den "normale" ubuntudanmark.dk-side, og jeg endte med at søge her i forummet. Jeg synes, at det bør stå direkte på forsiden, hvordan man bliver medlem (eller i hvert fald et link...), for ellers opdager folk det da ikke.

Endvidere giver jeg folk ret i, at oprettelsen af et Launchpad-ID er noget omstændelig, og måske kunne skrives klarere. Jeg sad selv og måtte gætte mig til, hvad der egentlig var ment, og jeg mener dog nok at have en rimelig god fornemmelse af, hvordan diverse registreringer på hjemmesider m.m. fungerer. Jeg tror ikke, at den almindelige bruger nødvendigvis kan gennemskue, hvordan Ubuntu Danmark hægter sig op på Launchpad osv.

ja jeg indrømmer blankt at jeg ikke ka finde ud af det.
og jeg forstår ikke hvad der kan være så fedt ved det at en normal database over medlemmer ikke er godt nok
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf wolf » 30. jan 2009, 10:57

soundpartner skrev:ja jeg indrømmer blankt at jeg ikke ka finde ud af det.

Jeg overvejede, om jeg skulle skrive, at hvis jeg var usikker, så ville det kunne tages som udtryk for, at en ganske betragtelig gruppe helt ville blive tabt på gulvet, men det lyder jo potentielt lidt arrogant. Ikke desto mindre synes jeg ikke, det kan være helt rigtigt, at en erfaren bruger skal være nødt til at tænke sig om. Mange "normale" mennesker har svært nok ved at registrere sig på en hjemmeside, hvor de efterfølgende skal klikke på et link i en email.

soundpartner skrev:og jeg forstår ikke hvad der kan være så fedt ved det at en normal database over medlemmer ikke er godt nok

Jeg kan godt se fornuften i, at man læner sig op af de muligheder, der er til stede. Det er bare registreringen op imod databasen, der er lidt bøvlet. Og det er den jo så egentlig ikke alligevel - det er bare lidt svært at følge vejledningen.

Der er måske behov for, at en person, der har tid, sætter sig ned og går vejledningen igennem, så den (1) indeholder en overordnet forklaring på, hvordan det hænger sammen og (2) lægger sig meget tæt op af den praktiske registrering via Launchpad. Det er f.eks. ikke helt indlysende for enhver, at ens Launchpad-ID er det der launchpad.net/~id, m.v.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Don S » 30. jan 2009, 11:49

En stor fordel ved at bruge Launchpad til registrering er, at der er planer om, at integrere OpenID/Launchpad login på den nye Ubuntu-DK hjemmeside. Når man er medlem på Launchpad, er der derudover også mulighed for at blive medlem af andre teams, hvilket gør det nemmere og mere overskueligt at hjælpe med bug triaging, oversættelse og software udvikling specifikt på Ubuntu og derivativer.
Billede

Billede Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Pihl » 30. jan 2009, 18:32

Der er nogle fordele ved at bruge Launchpad, og der er selvfølgelig også nogle ulemper, hvor den største ulempe helt klart er den (for de fleste) total uoverskuelige måde at signere Code of Conduct.

Men vi snakker heller ikke om, at foreningen som sådan var tiltænkt at være en forening for alle interesserede "almindelige" ubuntubrugere i Danmark. Det var primært tiltænkt som en forening for de aktive.

Før foreningen havde vi også medlemsskab (af ubuntu-dk), og her var kriteriet 1) at man havde underskrevet CoC, og at man 2) blev godkendt af IRC mødet på baggrund af den aktive indsats, man havde lagt i Ubuntu. Med foreningen fjernede vi krav nr. 2.

De som er medlem af foreningen, har ret til at stemme ved generalforsamlingen, og det er medlemmerne som sætter bestyrelsen. Hovedargumentet var, at hvis man skal være med til at vælge bestyrelsen, som bl.a. har det økonomiske ansvar, skal man have underskrevet Code of Conduct.

Men jeg synes også, at det absolut er værd at tage op til diskussion, om det er sådan vi skal fortsætte, og om der er noget vi skal ændre. Der er åbent for forslag til vedtægtsændringer et par uger endnu, så send et forslag til bestyrelsen eller ubuntu-dk mailinglisten, hvis i ønsker noget ændret.

Angående wiki'en, så ville det være fantastisk, hvis nogle ville kiggere nærmere på, om formuleringer og forklaringer kan laves bedre. Det er jo et åbent community, hvor alle kan bidrage ;)

linuxmusen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. jun 2009, 17:30
IRC nickname: abmusen

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf linuxmusen » 14. jun 2009, 17:37

jeg har ubuntu 9.04 og vil man have cr 1700 programmer og hvor programmer har install
hedder siden Appnr hvor er det godt for nu kan man da bruge ubuntu man trykker på det game eller pro man vil have og så install så går rasten af sig selv fedt

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Nordsig » 7. dec 2009, 21:25

Hvordan får jeg gpg key frem ? Når jeg skriver gpg --fingerprint i terminalen sker der intet ? Har prøvet med sudo.......

nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --list-keys
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$ sudo gpg --fingerprint
[sudo] password for nordsig:
gpg: WARNING: unsafe ownership on configuration file `/home/nordsig/.gnupg/gpg.conf'
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Warhawk » 8. dec 2009, 17:05

Nordsig skrev:Hvordan får jeg gpg key frem ? Når jeg skriver gpg --fingerprint i terminalen sker der intet ? Har prøvet med sudo.......

nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --list-keys
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$ sudo gpg --fingerprint
[sudo] password for nordsig:
gpg: WARNING: unsafe ownership on configuration file `/home/nordsig/.gnupg/gpg.conf'
nordsig@nordsig-laptop:~$ gpg --fingerprint
nordsig@nordsig-laptop:~$

Hejsa, når der ikke sker noget er det fordi du ikke har oprettet nogen GPG-nøgle endnu. Dette gør du i Seahorse. Du kan enten gå i Programmer | Tilbehør | Kodeord og krypteringsnøgler eller i terminalen skrive

Kode: Vælg alt

seahorse

Opret så en ny nøgle - Fil | Ny <Ctrl> + N. Følg vejledningen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Nordsig » 8. dec 2009, 19:04

Hejsa og mange tak, men hvad for en nøgle skal jeg oprette ?

Gemt adgangskode
Adgangskode-nøglering
PGP-nøgle
SSH-nøgle

Ellers tak for svaret.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Warhawk » 8. dec 2009, 19:10

Nordsig skrev:Hejsa og mange tak, men hvad for en nøgle skal jeg oprette ?

Gemt adgangskode
Adgangskode-nøglering
PGP-nøgle
SSH-nøgle

Ellers tak for svaret.

Hejsa, havde faktisk skrevet det i sidste indlæg
...fordi du ikke har oprettet nogen GPG-nøgle endnu...

altså en GPG-nøgle :)
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Nordsig » 8. dec 2009, 19:13

Ohøj.

Jeg er måske temmelig fatsvag, med jeg har ikke nogen valgmuligher hvor der står GPG men det nærmeste er PGP, denne er prøvet, men den blev blot ved med at oprette nøgle og jeg måtte til sidst annulere opgaven.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Warhawk » 8. dec 2009, 19:22

Nordsig skrev:Ohøj.

Jeg er måske temmelig fatsvag, med jeg har ikke nogen valgmuligher hvor der står GPG men det nærmeste er PGP, denne er prøvet, men den blev blot ved med at oprette nøgle og jeg måtte til sidst annulere opgaven.

Okay, det er PGP-nøglen du skal have oprettet.

Hvad sker der siden du annullerer?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Nordsig » 8. dec 2009, 19:34

Jo, jo for søren. Nu virkede det. Hvad der skete før hvor den bare stod med den der fremskridtsbar der blot rullede der ud af, ved jeg ikke. Men nu erden der. Takker mange gange og vil så se om jeg kan bruge den.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Nordsig » 8. dec 2009, 20:54

Sidste indlæg 19.34 og nu er klokken 20.53.

Så blev jeg endelig medlem !!!!!!!

Måske der var flere medlemmer hvis processen blev blot en smule nemmere ??
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Tilbage til "Vigtige beskeder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster