Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Windows

Nyheder og annonceringer kan læses her. Alle nye brugere bør starte med at læse vejledningen herinde.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Windows

Indlægaf laoshi » 13. feb 2011, 14:44

Vi kan i enkelte indlæg i supporten finde Windows omtalt som windoze, windåse, winsows og lignende og Microsoft som M$ eller Mikroblød.

Vi vil gerne bede alle brugere om ikke længere at bruge disse betegnelser, men derimod de rigtige: Windows og Microsoft.

Det gavner ikke vores sag at man bruger den slags hånlig omtale af et andet styresystem - det er langt mere effektivt at komme med eksempler på Ubuntus styrker. Vi er jo ikke i tvivl om at vi selv står for et stærkt, sikkert og brugervenligt system. Men det berettiger os ikke til at omtale konkurrerende systemer hånligt. De har deres styrker såvel som svagheder, og vi henter ikke flere brugere fra deres rækker ved hånlig omtale.

Der er ingen tvivl om at vi ikke bryder os om Microsofts forretningsmetoder, eller om closed source. Det kan man så argumentere imod, men der er ingen grund til at fornærme Windowsbrugere, Microsoft eller Windows uden at sætte argumenter bag.

Så for fremtiden er ordene: Windows og Microsoft.

Kan man kalde en spade for en spade, så bør man også kalde Windows for Windows.

Smutter det for nogen, så skal I ikke undre jer over at det bliver rettet af redaktionen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Rattus Norvegicus » 13. feb 2011, 15:20

Jeg er selv en af dem der bruger de forskellige udtryk flittigt, men kan sagtens se pointen i ikke at benytte det her på forum... jeg håber bare jeg kan huske det på længere sigt :oops:

Men så længe jeg gerne må bruge udtrykkende i det daglige uden for forummet her, så er jeg tilfreds :lol:
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf AJenbo » 13. feb 2011, 15:23

Hvad du gør privat skal vi selvfølgelige ikke blande os i :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Christian.Arvai » 13. feb 2011, 15:25

Lad mig lige indskyde at vi ikke har tænkt os at splitte hele forum ad for at finde de indlæg hvor der er brugt de "kælenavne".

Det er mere fremadrettet at vi vil holde øje med det, men hvis folk vil søge i deres egne indlæg og rette det, er i meget velkommen til det :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jønse

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Jønse » 13. feb 2011, 16:23

laoshi skrev:Vi kan i enkelte indlæg i supporten finde windows omtalt som windoze, windåse, winsows og lignende og Microsoft som M$ eller Mikroblød.

Vi vil gerne bede alle brugere om ikke længere at bruge disse betegnelser, men derimod de rigtige: Windows og Microsoft.

Det gavner ikke vores sag at man bruger den slags hånlig omtale af et andet styresystem - det er langt mere effektivt at komme med eksempler på Ubuntus styrker. Vi er jo ikke i tvivl om at vi selv står for et stærkt, sikkert og brugervenligt system. Men det berettiger os ikke til at omtale konkurrerende systemer hånligt. De har deres styrker såvel som svagheder, og vi henter ikke flere brugere fra deres rækker ved hånlig omtale.

Der er ingen tvivl om at vi ikke bryder os om Microsofts forretningsmetoder, eller om closed source. Det kan man så argumentere imod, men der er ingen grund til at fornærme windowsbrugere, Microsoft eller Windows uden at sætte argumenter bag.

Så for fremtiden er ordene: Windows og Microsoft.

Kan man kalde en spade for en spade, så bør man også kalde Windows for Windows.

Smutter det for nogen, så skal I ikke undre jer over at det bliver rettet af redaktionen.

En rigtig god ide. Den meget sobre tone i forum bør bibeholdes 8-) 8-)

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Claus M » 13. feb 2011, 16:32

Ja - det er sjældent det bygger bro eller fremmer en sag at håne andre eller det de gør (bruger)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Pihl » 14. feb 2011, 08:18

Der har også tidligere været diskussioner om emnet på de internationale mailinglister, og konklusionen der var også, at man skulle undlade at bruge det.

Spørgsmålet var blandt andet, om det ikke er et brud på Code of Conduct at omtale andre (konsekvent) på den måde.

Derudover må man også sige, at vores formål er at 'omvende' Windows-brugere, og det gør man naturligvis ikke ved at være negativ og hånlig, men derimod ved at være positiv og en inspiration ;-)

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf laoshi » 14. feb 2011, 08:43

Pihl skrev:Spørgsmålet var blandt andet, om det ikke er et brud på Code of Conduct at omtale andre (konsekvent) på den måde.

Det er bestemt også en af de overvejelser vi har haft, og det er klart at det vil være i strid med princippet om respekt, som er væsentligt for den gode Ubuntu-opførsel.

Det er nu ikke fordi der på det seneste har været mange eksempler på den uheldige omtale af Microsoft og Windows, men i forbindelse med hele omlægningen af hjemmesiden har vi haft det oppe at vende blandt administorer og redaktører og er blevet enige om at det - som har været en selvfølgelighed for de allerfleste - også fortjente at blive gjort umisforståeligt.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Alfi-51
Indlæg: 204
Tilmeldt: 3. sep 2010, 21:28
Geografisk sted: Hobro

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Alfi-51 » 14. feb 2011, 09:53

Hey

Ja den er jo god nok med hensyn til at have en godt tone her som jeg engligt også syntes at vi har.
Kommer selv meget på et andet forum tweak.dk som jo nok mest bruger Windows og der bliver div "kælenavne"
brugt flittigt og det gør jeg også selv, men jeg køre jo også selv med Windows på min maskine. Så ud fra det kan jeg ikke
se at det er det helt store problem... Der er jo så bare ikke lige et "kælenavn" til Ubuntu eller Linux jeg ved af så måske det er derfor?
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf AJenbo » 14. feb 2011, 13:42

Alfi-51 skrev:Der er jo så bare ikke lige et "kælenavn" til Ubuntu eller Linux

Jeg har set Linsux blive brugt når folk skal være grove, ikke her på forummet men andre steder.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf laoshi » 14. feb 2011, 13:48

AJenbo skrev:
Alfi-51 skrev:Der er jo så bare ikke lige et "kælenavn" til Ubuntu eller Linux

Jeg har set Linsux blive brugt når folk skal være grove, ikke her på forummet men andre steder.

Ikke at vi vil opfordre nogen til at bruge det... (ordet altså)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf AJenbo » 14. feb 2011, 13:51

Bestemt ikke, det reglen om at respektere fok gæller ikke kun om Microsoft, det gæller alle og alt.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 13. mar 2011, 10:09

Hej Iaoshi,
Jeg vil gerne give dig så evig ret i dette synspunkt, hånlighed og latterliggørelse, siger mere om dem der gør det, end dem det angiveligt er møntet på, og i det her tilfælde synes jeg det er langt bedre, at lade Microsoft klare det selv, ved at gøre folk opmærksomme på hvilke forretningsmetoder der bliver anvendt, jeg har været i det her miljø i 20 år, både privat og profesionelt, og fra starten troede jeg det hele kunne blive, som det Linux står for i dag, jeg læste Ole Grynbaum og Michael Maardt, sidstnævnte har jeg så talt med personligt siden, hvor vi talte om netop dette emne og glædede os over, at det nu er på vej i den rigtige retning, og hvis vi kommer til, at stå for at skulle være dem, der skal klare os, ved at nedgøre andre, har vi jo selv bevæget os ned på deres niveau, nej fortæl så mange mennesker som muligt, hvad det vi har og ikke mindst filosofien i projektet, så vil det brede sig som ringe i vandet, der vil jo aldrig blive færre, se hvordan det er gået med Firefox, og hvor hurtigt det har bredt sig, og sådan bliver det også på et tidspunkt med Linux, men ikke med latterliggørelse af andre, så tak Iaoshi, det var et værdifuldt indlæg.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

pelle
Indlæg: 117
Tilmeldt: 14. feb 2008, 18:19
Geografisk sted: Spanien

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf pelle » 15. mar 2011, 18:57

Hej laoshi!

Tak!

Venlig hilsen
fra en oldtimer
UBUNTU 18.04 (64-bit)
DELL Latitude E5540: intel core i5-4300U CPU @ 1.90GHz x 4
Grafik: Intel Haswell Mobile

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Finn Bjerke » 30. mar 2011, 00:51

Jeg syns forslaget smager lidt af censur og ude af trit med dansk kultur. Lidt små-ironseringer i en rivaliseringsrelation må der være plads til og koncernen MS opfører sig altså ikke rimeligt. Selvfølgelig må der også være grænser men ironiserende kælenavne er efter min mening OK og ikke i strid med Ubuntu ånden. Jeg må også indrømme at jeg ikke har respekt for alt og alle slet ikke rå pengemagt og agenter for en sådan... Så jeg kan godt ironisere over MS og holde mig til kardemommeloven samtidigt, det er en balanceakt, men muligt.
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Vigtige beskeder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster