naucher skrev:Hej Lars
1000 tak for din hjælp indtil nu.
Nu skal du bare høre noget sært:
Inden jeg læste dit ovenstående indlæg, havde jeg allerede geninstalleret Ubuntu.
I denne process havde jeg brugt
- samme brugernavn
- samme placering i partitioner
- /home/ havde jeg undladt at formatere
- / blev formateret
- begge disse blev installeret med ext4 filsystem
- swap kan man ikke gøre noget ved
Ubuntu starter fint op. Mine filer i /home/ er intakte. Ligeså mit panel og skrivebordsbaggrund
Men ligesom ved første (mislykkede) installation, var det danske sproglag ikke blevet installeret, hvilket jeg så måtte gøre. Ik' nogen stor operation - intet problem.
Til slut henter jeg filer og opsætninger i min backup (se
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=9506), hvor jeg med rsync henter:
For at få liv i ovennævnte sproglag genstarter jeg PC'en - og så bliver det "spændende"
... for resultatet er nøjagtigt som beskrevet i toppen af denne tråd:
- Indlæsning af Ubuntu stopper
- swap må re-formateres
- ... hvilket jeg prøver, men resultatet er det samme som før
Jeg synes at køre i ring her - hjælp
Er det min backup af /etc eller /usr/local det er galt med?
naucher skrev:Er min disk kaput?
Nej, sandsynligvis ikke!
naucher skrev:Er der mon noget i min backup, som jeg helst skal undgå at genindlæse?
Mine alarmklokker ringede meget - da jeg så følgende:
naucher skrev:Til slut henter jeg filer og opsætninger i min backup (se
viewtopic.php?f=11&t=9506), hvor jeg med rsync henter:
* /etc
Du må
aldrig overskrive /etc!
Problemet er at du overskriver /etc/fstab - og i den fil står der sandsynligvis et andet UUID for blandt andet din / partition.
Der er et andet UUID på / partitionen, fordi at der bliver lavet et nyt UUID når en partition bliver oprettet ved installationen af Ubuntu.
Restore af backup til /etc ændrer sandsynligvis også i masser af andre følsomme system-opsætnings-filer hvorved systemet gøres ustabilt.
Du bliver nødt til at scripte (shell programmere) dig ud af dette ved at hente oplysninger med systemprogrammer via et backup script, og restore oplysninger ved også at bruge systemprogrammer fra et restore script.
Det problem er der imidlertid nok andre der har haft før dig, så du burde kigge dig rundt i pakkeystemet med f.eks. Synaptic (i system > Administration menuen) til at finde værktøjer der kan hjælpe dig at tage backup af de filer du gerne vil tage backup af ved at bruge et systemprogram til at hente oplysningen du vil lave backup af istedet for en simpel kopiering af en fil.
Næste gang du roder med en systemfil/mappe så tag lige en backup-kopi af den. En fejlagtig systemfil kan så overskrives med den oprindelige systemfil, og igen gøre et ustabilt system stabilt, når en fejlkonfiguration for den systemfil har gjort systemet ustabilt.
/usr/local bør du derimod fint kunne restore uden at det påvirker systemet,
hvis der ikke er programmer som har det samme navn som en systemprogram.
Læs her hvorfor:
fortæller at $PATH (de steder hvor Ubuntu søger efter programmer) er (på min computer
'heidi'):
/home/lars/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/game
og at $PATH læses fra venstre mod højre vil forårsage at hvis der er et program der hedder f.eks. ls i /usr/local/bin og /bin vil det program som er i /usr/local/bin blive kørt i stedet for den rigtige ls som er i /bin.
Den her kan du kun redde ved en ny installation og så lade være med at køre en restore af backupen for filer og mapper i /etc. (se også hvis betingelsen herover for programmer i /usr/local/bin og /usr/local/sbin) ./Lars