Mount-problem (swap) [LØST]

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Mount-problem (swap) [LØST]

Indlægaf naucher » 20. feb 2010, 22:13

Jeg har et (stort?) problem med min Thinkpad R51/Ubuntu 9.10, som jeg med noget bøvl har fået installeret for et par dage siden.

Under indlæsning af Linux/Ubuntu stopper indlæsningen pludselig, og der synes ikke at være mulighed for at komme i gang/videre.

Ved at køre "recovery mode" på GRUB-listen når jeg ned til:
/dev/sda2: clean, 171849/623392 files, 926425/2491020 blocks
One or more of the mounts listed in /etc/fstab cannot yet be mounted:
(ESC for recovery shell)
/home: waiting for UUID=2681a841-56f7-4fa2-a18a-aa7f3de0f3f5
swap: waiting for UUID=665f3b65-88de-4b55-8105-ca5cbec3178e

Derefter sker der ingenting :cry:

Ved at taste ESC får man en "root-prompt"
Det er vist meningen, at man dermed skulle kunne fixe problemet og afslutte med CTRL+D for at genoptage boot-processen, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med den.

Hvad gør jeg?

Fra den nævnte root-prompt har jeg kørt en less-kommando på filen /etc/fstab, og derved får jeg oplyst, at de to ovennævnte UUID-adresser er til:
/home was on /dev/sda4 during installation (UUID=2681 etc.)
swap was on /dev/sda3 during installation (UUID=665f etc.)
Senest rettet af naucher 25. feb 2010, 20:28, rettet i alt 1 gang.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mount-problem (swap)

Indlægaf lath » 20. feb 2010, 22:48

naucher skrev:Jeg har et (stort?) problem med min Thinkpad R51/Ubuntu 9.10, som jeg med noget bøvl har fået installeret for et par dage siden.

Under indlæsning af Linux/Ubuntu stopper indlæsningen pludselig, og der synes ikke at være mulighed for at komme i gang/videre.

Ved at køre "recovery mode" på GRUB-listen når jeg ned til:
/dev/sda2: clean, 171849/623392 files, 926425/2491020 blocks
One or more of the mounts listed in /etc/fstab cannot yet be mounted:
(ESC for recovery shell)
/home: waiting for UUID=2681a841-56f7-4fa2-a18a-aa7f3de0f3f5
swap: waiting for UUID=665f3b65-88de-4b55-8105-ca5cbec3178e

Derefter sker der ingenting :cry:

Ved at taste ESC får man en "root-prompt"
Det er vist meningen, at man dermed skulle kunne fixe problemet og afslutte med CTRL+D for at genoptage boot-processen, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med den.

Hvad gør jeg?

Fra den nævnte root-prompt har jeg kørt en less-kommando på filen /etc/fstab, og derved får jeg oplyst, at de to ovennævnte UUID-adresser er til:
/home was on /dev/sda4 during installation (UUID=2681 etc.)
swap was on /dev/sda3 during installation (UUID=665f etc.)


Du skal manuelt køre et filsystemscheck:

Hvad er filsystemet for /dev/sda4? (det kan være ext2, ext3, ext4, eller en helt anden - kig i /etc/fstab igen)

Filsystemet for /dev/sda3 er linux swap og burde bare kunne formattere som linux swap igen.

Hvis /dev/sda4 er et ext3 filsystem, så er kommandoen:

Kode: Vælg alt

fsck.ext3 /dev/sda4

Vent på at den bliver færdig - der skrives muligvis ikke noget på skærmen i meget lang tid (op til time), hvis du har en stor disk.

Formattere swap. Kør:

Kode: Vælg alt

mkswap -c -U 665f3b65-88de-4b55-8105-ca5cbec3178e /dev/sda3


Du skal ikke afslutte med CTRL+D, men med:

Kode: Vælg alt

sync ;sync

og så

Kode: Vælg alt

exit

og til sidst

Kode: Vælg alt

reboot


________________________

Husk at lukke Ubuntu ordentlig ned!
Grafisk kan du trykke CTRL+ALT+DEL og vælge "Sluk" (øverst).

Kører du server udgaven, hvor du kun har en Bash terminal, så kører du:

Kode: Vælg alt

sudo shutdown -r now
for at genstarte nu, og

Kode: Vælg alt

sudo shutdown -h now
for at lukke maskinen ned, f.eks. hvis den skal repareres, eller af anden årsag skal tages ud af drift.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Mount-problem (swap)

Indlægaf naucher » 21. feb 2010, 19:55

lath skrev:... klip ...
Formattere swap. Kør:

Kode: Vælg alt

mkswap -c -U 665f3b65-88de-4b55-8105-ca5cbec3178e /dev/sda3


Hvor lang tid må det tage?
Swap-partitionen er på ca. 2 GB, og det er nu ca. 3 timer siden, jeg indtastede den nævnte kommando.

EDIT:
Kl. er nu 22 og der er stadig ikke tegn på liv selv om den har stået siden kl. 17.
Nu lukker jeg ned (init 0) og går i seng.
I morgen må jeg prøve at geninstallere Ubuntu fra Live-CD'en
:(

EDIT:
Både sda2 (/) og sda4 (/home) er installeret med ext4-filsystem.
Jeg kører derfor kommandoen:

Kode: Vælg alt

fsck.ext4 /dev/sda4
Det tager ca. 1½ nanosekund og giver følgende output:
e2fsck 1.41.9 (22-aug-2009)
Ubuntu: clean, 1904/2297456 files, 271140/9175950 blocks

Derefter kører jeg samme kommando på /dev/sda2, men da får jeg at vide, at denne partition allerede er mounted, og jeg afbryder for at køre ovennævnte formatering af swap-partitionen - som jeg ikke rigtigt synes at have tålmodighed til :?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mount-problem (swap)

Indlægaf lath » 23. feb 2010, 00:59

naucher skrev:
lath skrev:... klip ...
Formattere swap. Kør:

Kode: Vælg alt

mkswap -c -U 665f3b65-88de-4b55-8105-ca5cbec3178e /dev/sda3


Hvor lang tid må det tage?
Swap-partitionen er på ca. 2 GB, og det er nu ca. 3 timer siden, jeg indtastede den nævnte kommando.

EDIT:
Kl. er nu 22 og der er stadig ikke tegn på liv selv om den har stået siden kl. 17.
Nu lukker jeg ned (init 0) og går i seng.
I morgen må jeg prøve at geninstallere Ubuntu fra Live-CD'en
:(

EDIT:
Både sda2 (/) og sda4 (/home) er installeret med ext4-filsystem.
Jeg kører derfor kommandoen:

Kode: Vælg alt

fsck.ext4 /dev/sda4
Det tager ca. 1½ nanosekund og giver følgende output:
e2fsck 1.41.9 (22-aug-2009)
Ubuntu: clean, 1904/2297456 files, 271140/9175950 blocks

Derefter kører jeg samme kommando på /dev/sda2, men da får jeg at vide, at denne partition allerede er mounted, og jeg afbryder for at køre ovennævnte formatering af swap-partitionen - som jeg ikke rigtigt synes at have tålmodighed til :?


Ja, ok. Hvad sker der hvis du prøver at boote igen?

Virker det ikke er det er den nemmeste måde at komme op at gøre på igen en nyinstallation af Ubuntu.
Hvis du installerer igen, så husk at angive din /home til at være /dev/sda4 partitionen, og husk at glemme at formattere /home. Brug også præcis det samme brugernavn som sidst, og du vil ikke have mistet filer fra din hjemmemappe. Du vil også have opsætningen i alle dine programmer som den sidst var.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Mount-problem (swap)

Indlægaf naucher » 23. feb 2010, 20:40

Hej Lars

1000 tak for din hjælp indtil nu.

Nu skal du bare høre noget sært:

Inden jeg læste dit ovenstående indlæg, havde jeg allerede geninstalleret Ubuntu.
I denne process havde jeg brugt
  • samme brugernavn
  • samme placering i partitioner
  • /home/ havde jeg undladt at formatere
  • / blev formateret
  • begge disse blev installeret med ext4 filsystem
  • swap kan man ikke gøre noget ved
Ubuntu starter fint op. Mine filer i /home/ er intakte. Ligeså mit panel og skrivebordsbaggrund :)

Men ligesom ved første (mislykkede) installation, var det danske sproglag ikke blevet installeret, hvilket jeg så måtte gøre. Ik' nogen stor operation - intet problem.

Til slut henter jeg filer og opsætninger i min backup (se https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=9506), hvor jeg med rsync henter:
  • /etc
  • /usr/local/

For at få liv i ovennævnte sproglag genstarter jeg PC'en - og så bliver det "spændende"
... for resultatet er nøjagtigt som beskrevet i toppen af denne tråd:
  • Indlæsning af Ubuntu stopper
  • swap må re-formateres
  • ... hvilket jeg prøver, men resultatet er det samme som før
:roll: :(

Jeg synes at køre i ring her - hjælp :?
Er det min backup af /etc eller /usr/local det er galt med?
Er min disk kaput?
Er der mon noget i min backup, som jeg helst skal undgå at genindlæse?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mount-problem (swap)

Indlægaf lath » 23. feb 2010, 23:01

naucher skrev:Hej Lars

1000 tak for din hjælp indtil nu.

Nu skal du bare høre noget sært:

Inden jeg læste dit ovenstående indlæg, havde jeg allerede geninstalleret Ubuntu.
I denne process havde jeg brugt
  • samme brugernavn
  • samme placering i partitioner
  • /home/ havde jeg undladt at formatere
  • / blev formateret
  • begge disse blev installeret med ext4 filsystem
  • swap kan man ikke gøre noget ved
Ubuntu starter fint op. Mine filer i /home/ er intakte. Ligeså mit panel og skrivebordsbaggrund :)

Men ligesom ved første (mislykkede) installation, var det danske sproglag ikke blevet installeret, hvilket jeg så måtte gøre. Ik' nogen stor operation - intet problem.

Til slut henter jeg filer og opsætninger i min backup (se https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=9506), hvor jeg med rsync henter:
  • /etc
  • /usr/local/

For at få liv i ovennævnte sproglag genstarter jeg PC'en - og så bliver det "spændende"
... for resultatet er nøjagtigt som beskrevet i toppen af denne tråd:
  • Indlæsning af Ubuntu stopper
  • swap må re-formateres
  • ... hvilket jeg prøver, men resultatet er det samme som før
:roll: :(

Jeg synes at køre i ring her - hjælp :?
Er det min backup af /etc eller /usr/local det er galt med?


naucher skrev:Er min disk kaput?


Nej, sandsynligvis ikke!

naucher skrev:Er der mon noget i min backup, som jeg helst skal undgå at genindlæse?


Mine alarmklokker ringede meget - da jeg så følgende:
naucher skrev:Til slut henter jeg filer og opsætninger i min backup (se viewtopic.php?f=11&t=9506), hvor jeg med rsync henter:

* /etc


Du må aldrig overskrive /etc!

Problemet er at du overskriver /etc/fstab - og i den fil står der sandsynligvis et andet UUID for blandt andet din / partition.
Der er et andet UUID på / partitionen, fordi at der bliver lavet et nyt UUID når en partition bliver oprettet ved installationen af Ubuntu.

Restore af backup til /etc ændrer sandsynligvis også i masser af andre følsomme system-opsætnings-filer hvorved systemet gøres ustabilt.

Du bliver nødt til at scripte (shell programmere) dig ud af dette ved at hente oplysninger med systemprogrammer via et backup script, og restore oplysninger ved også at bruge systemprogrammer fra et restore script.
Det problem er der imidlertid nok andre der har haft før dig, så du burde kigge dig rundt i pakkeystemet med f.eks. Synaptic (i system > Administration menuen) til at finde værktøjer der kan hjælpe dig at tage backup af de filer du gerne vil tage backup af ved at bruge et systemprogram til at hente oplysningen du vil lave backup af istedet for en simpel kopiering af en fil.

Næste gang du roder med en systemfil/mappe så tag lige en backup-kopi af den. En fejlagtig systemfil kan så overskrives med den oprindelige systemfil, og igen gøre et ustabilt system stabilt, når en fejlkonfiguration for den systemfil har gjort systemet ustabilt.

/usr/local bør du derimod fint kunne restore uden at det påvirker systemet, hvis der ikke er programmer som har det samme navn som en systemprogram.
Læs her hvorfor:

Kode: Vælg alt

echo -e $PATH

fortæller at $PATH (de steder hvor Ubuntu søger efter programmer) er (på min computer 'heidi'):
/home/lars/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/game

og at $PATH læses fra venstre mod højre vil forårsage at hvis der er et program der hedder f.eks. ls i /usr/local/bin og /bin vil det program som er i /usr/local/bin blive kørt i stedet for den rigtige ls som er i /bin.


Den her kan du kun redde ved en ny installation og så lade være med at køre en restore af backupen for filer og mapper i /etc. (se også hvis betingelsen herover for programmer i /usr/local/bin og /usr/local/sbin) .

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Mount-problem (swap)

Indlægaf naucher » 24. feb 2010, 13:45

1000 tak for hjælpen, Lars.
Nå - det sagde jeg jo også sidst.

Men så 10.000 tak for hjælpen da, :lol:

NU ved jeg hvilken vej vinden blæser over min Ubuntu-installation.
Eftersom jeg jo allerede har (gen)installeret Ubuntu 2 gange, så sker der jo ingen datatab ved at prøve en tredie gang :)

Så må jeg nok hellere prøve (måske i en anden tråd) at undersøge i hvilket omfang, man kan gøre brug af en backup af /etc
... og om det i det hele taget kan betale sig at kopiere /etc i backup-rutinen.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster