fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf sporado » 26. jul 2007, 11:44

På harddisken har jeg en partiton til Windåse (2000), en til Ubuntu og en tredje til data. Sidstnævnte partition meget originalt kaldet 'DATA'

Fra Ubuntu kan jeg se og hente og læse o.s.v. alt på DATA-partitonen, men jeg kan ikke gemme på den ?!

Får fejlen "/media/DATA/filnavn.doc findes ikke" - hvilket jo lyder temmelig underligt alt den stund, at netop er filnavn.doc jeg prøver at gemme ?!


/Sporado

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf eitreach » 26. jul 2007, 11:48

Kan det have noget med tilladelser at gøre? Det ville være mit umiddelbare gæt..

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf sporado » 26. jul 2007, 12:01

...og hvad gør man så, hvis dit gæt er rigtigt ?!

/Sporado

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Wrapper » 26. jul 2007, 12:15

Hvis det er noget med rettigheder kan du gøre den skrivbar for alle.
åben en terminal og skriv
sudo chmod -R 777 /media/DATA/

"777" giver alle brugere rettighed til alt i DATA.

Jeg er lige pt. igang med at lave en kommandoguide for nybegyndere, hvor bl.a. chmod er med i, da chmod godt kan være en tung sag at danse med. Guiden er nok først færdig engang i weekenden, det afhænger lidt af hvor meget jeg skal på arbejde de næste par dage...
Billede

Billede

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf sporado » 26. jul 2007, 15:53

Det virkede ikke...

Altså det drev, hvor jeg vil have de fælles data hedder E:/DATA i Windows og ses som 'Data' i Ubuntu.

Der er så nogle undermapper (fx data/dokumenter), som jeg kan se og åbne i Ubuntu. Men ikke gemme i.

Bøvlet er, at Ubuntu skriver det der /media/ først ?
Jeg HAR ikke nogen media-mappe på Data-partitionen


Wrapper skrev:Jeg er lige pt. igang med at lave en kommandoguide for nybegyndere, .


Dét lyder godt !

/Sporado

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Ormen » 26. jul 2007, 16:54

Din data partition, er den formatteret i NTFS? For så kan Ubu kun læse og ikke skrive til den.
Du kan få lavet det så du kan skrive fra Ubuntu til en NTFS part. men svjv så er det ikke noget der anbefales.
For at gøre det lettest, så skal du have din partition lavet om til en FAT32, som både Win og Ubu kan læse og skrive til. Eller også skal du lave den om til en Ext2 og så installere driver/support til det i Windows. Jeg vil dog foretrække løsningen med en Fat32 part. :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Pihl » 26. jul 2007, 17:08

Der er nu ikke noget problem med at tiløje NTFS skriverettighed længere. En advarsel om problemer med det er bare standardbemærkning, og ikke så relevante som dengang det var rigtig alpha-software.
Jeg har ikke hørt indenfor mindst det sidste år, at der er nogen som har haft problemer med det.

For at tilføje NTFS konfigurationsværkstøj, så gå i Synaptic og søg efter: ntfs-3g og ntfs-config.

Når du har installeret de to, kan du finde et værktøj under Programmer>Systemværktøjer som hedder NTFS Configuration Tool. Med dette kan du tilføje skriverettigheder til NTFS partitioner (både eksterne, fx usb, og interne).

Læs i øvrigt mere om det her: link

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf sporado » 27. jul 2007, 08:44

Pihl skrev:For at tilføje NTFS konfigurationsværkstøj, så gå i Synaptic og søg efter: ntfs-3g og ntfs-config.


Det virker fint. :lol:

ER det også den Synaptic-fætter, man skal bruger for at installere plug-ins til Firefox? Har downloaded Java plug-in (filen ender på .bin), men man kan kan ikke bare få kalorius til at køre uden videre....

/Sporado
(total nybegynder i Linux)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf eitreach » 27. jul 2007, 11:21

Nu skal vi have fat i chmod igen. :D Eller, hvis man er doven, kan man bare højreklikke på kalorius, og så afkrydse den knap under rettigheder der omhandler at køre filen.

chmod-måden er vist chmod -x <filnavn>

Sv.Aage
Indlæg: 161
Tilmeldt: 16. jul 2007, 08:46
Geografisk sted: Strandby

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Sv.Aage » 28. jul 2007, 11:26

Wrapper skrev:Jeg er lige pt. igang med at lave en kommandoguide for nybegyndere, hvor bl.a. chmod er med i, da chmod godt kan være en tung sag at danse med. Guiden er nok først færdig engang i weekenden, det afhænger lidt af hvor meget jeg skal på arbejde de næste par dage...


Hvor bliver den udgivet ???

Jeg er meget interesseret, da det for mig lige så godt kunne være rusisk. :lol:

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Wrapper » 28. jul 2007, 11:56

Under guides og Howto's her på siden
Billede



Billede

Sv.Aage
Indlæg: 161
Tilmeldt: 16. jul 2007, 08:46
Geografisk sted: Strandby

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Sv.Aage » 28. jul 2007, 12:24

Mange TAK

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Balder » 28. jul 2007, 13:48

Stor respekt for det arbejde Wrapper udfører m.h.t. at udarbejde en kommandoguide.

Dog mener jeg at det er i den gale retning. Linux skal væk fra terminalfræseri og kommandoer. Linux skal være rent grafisk og bliver det ikke det, vil det fortsætte sit stille liv som et operativsystem for nørderne.

Tilslutter mig derfor helhjertet eitreach's bemærkning:

Eller, hvis man er doven, kan man bare højreklikke på kalorius, og så afkrydse den knap under rettigheder der omhandler at køre filen...
Mvh. - Balder

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Wrapper » 28. jul 2007, 13:56

Korrekt, men når mange os der hjælper andre stadig slynger kommandoerne ud til nybegynderen, så er det kun en god ide at vedkommende ved hvad den her kommando gør.
Men jeg kan evt. ved feks. chmod fortælle at der findes et alternativ, nemlig det at bruge den grafiske metode.
Billede



Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Balder » 28. jul 2007, 14:56

Her til efteråret har jeg brugt Linux i to år og har stadig ikke fattet et klap af det, der foregår i terminalen. Grafiske løsninger har jeg derimod nogenlunde styr på.

Årsagen til min manglende succes med terminalen skal naturligvis findes i min begrænsede hjernekapacitet. Ingen tvivl om det.

Imidlertid forbyder min forfængelighed mig at indrømme det faktum, at jeg er småt begavet, og derfor har jeg valgt at hade terminalen med tilhørende kommandoer.

Længere er den i og for sig ikke.

Dog har jeg en lumsk mistanke om at der er mange andre, der har det på samme måde, hvilket udviklerne af et konkurrerende operativsystem da også for længst har indset. Omtalte styresystem er pudsigt nok dominerende på pc-markedet.

Skal Linux have en chance for at slå igennem som den almindelige computerbrugers foretrukne system, skal der en grundlæggende mentalitetsændring til blandt både udviklere og supportere.

Væk med nykkerne og ”vi alene vide” forestillingerne. Væk med terminalen og kommandoerne, der er forbeholdt de få. En fastholdelse af terminalen tjener nemlig kun to formål: Kontrol og magt.

Med andre ord: Se at få gjort Linux lidt mere ”folkeligt” med grafiske brugerflader til alt samt nemme programmer med navne, som er til at huske og til at udtale.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster