Mistet mulighed for boot af Vista

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Nagash
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:29

Mistet mulighed for boot af Vista

Indlægaf Nagash » 14. jun 2007, 07:23

Som jeg skrev i min anden tråd har jeg fået et nyt problem. Efter jeg installerede Ubuntu, kan jeg nu ikke komme ind i Vista mere. Jeg er klar over at der skal tilføjes nogle linier i menu.lst under Grub, men jeg skal lige have hjælp til hvordan jeg gør.

Vista ligger på HD3 /dev/sda. Altså den eneste SATA-disk jeg har i computeren.
Vista ligger selvfølgelig i standartmappen root/windows.
Håber I kan hjælpe.

Og lige en gladelig tak for at støde på et forum hvor der er pæn tone over alt. Det er et sjældent syn.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Mistet mulighed for boot af Vista

Indlægaf Balder » 14. jun 2007, 07:52

Forestiller mig at det må være noget i den her retning, der skal tilføjes i menu.lst:

title "Windows Vista"
root (sd0,0)
chainloader +1

Se mere her.

Da Vista ligger på den eneste SATA disk og hvis også systemet ligger på den eneste partition på denne harddisk, behøver du næppe at ændre numre ved; root (sd0,0).
Mvh. - Balder

Nagash
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:29

Mistet mulighed for boot af Vista

Indlægaf Nagash » 14. jun 2007, 08:53

Går ud fra jeg også skal gøre et eller andet så den kommer frem med en menu og ikke barer vælger Ubuntu med mindre jeg skynder mig at trykke på noget?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Mistet mulighed for boot af Vista

Indlægaf Balder » 14. jun 2007, 14:26

Hvis ellers oplysningerne ved root (i de linier du har tilføjet i menu.lst) stemmer overens med SATA disken burde Vista vise sig i GRUB menuen.

For at være helt sikker på, hvad SATA disken "hedder" kan du se efter i Gparted, der ligger i: System > Administration > GNOME Partition Editor (skal evt. installeres via Synaptic først). Hvis ikke du lige ser disken, så klik på de små pile oppe til højre i Gparted.

Viser det sig at disken hedder noget andet end det du har tilføjet i menu.lst, skal det naturligvis rettes, hvilket gøres efter instruktionerne i teksten på denne side (samme som tidligere).

Se i afsnittet, der begynder med: If your setup is not the same as either of the examples above...

I GRUB menuen er Ubuntu som standard sat til at være primærsystem og derfor starter det automatisk efter nogle sekunder, med mindre brugeren vælger et andet system med piltasten og derefter trykker på Enter. Det kan dog let ændressåledes at Windows sættes som primærsystem.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster