Installations Problem Grub og sata

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 7. jun 2007, 20:12

Hejsa jeg er ny i saavel Ubuntu som i Sata.

Jeg har netop koebt mig en nye computer, Den har en sata harddisk, Samsung 250 GB Spinpoint Sata og bundkortet er et MSI 965 Neo/F, og en masse andet der vist ikke betyder noget for dette her.

Mit problem er at jeg kan ikke faar denne her maskine til at starte ubuntu jeg faar en Grub Error 21 hvergang jeg prover at starte den op, ( betyder noget i retning af at den ikke kan se drevet vist nok ).

Jeg har installeret paa nasten alle de maader jeg kan komme i tanke om, 64 bit og 32 bit, jeg har ogs[ rodet rundt i min bios ogsaa uden resultat.

Er der nogen af jer der kan hj;lpe mig med, hvad der skal vaere slaaet til hvor i bios for at sata koere korrekt ?

Og er der nogen der kan hjalpe mig med at faa denne her maskine til at start det op ? ( Over dyre, over dimentioneret Brevvaegt ligenu)

Winblows XP installer og booter findt, men jeg vil heller bare bruge live saa)

Med Venlig Hilsen
Drachmann

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Balder » 7. jun 2007, 21:18

Du er vist ikke den eneste, der har problemer med Sata/Ubuntu. Der var også noget om det i en anden tråd. Det eneste jeg har kunnet finde er:

In the BIOS, set the SATA to enhanced mode.
Mvh. - Balder

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 7. jun 2007, 22:11

Tak skal du have, jeg ville prøve at læse lidt, jeg skal nok vende tilbage hvis jeg finder en måde. Måske skulle man bare skifte distripution.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Balder » 7. jun 2007, 22:26

Hvis du vil prøve en anden Linux, så kig på openSUSE. - Har også sit eget danske forum med nogle virkelig dygtige brugere.
Senest rettet af Balder 8. jun 2007, 12:23, rettet i alt 1 gang.
Mvh. - Balder

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf tbresson » 8. jun 2007, 10:27

Jeg har stadig problemet. Men jeg bruger den gamle kernel (den som følger med original CD'en (uden opdateringer)).

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 8. jun 2007, 12:29

Nu har jeg ikke helt styr på de forskellige versioner af ubuntu, men jeg har tænkt mig at prøve kubuntu (vist nok KDE ) og xubunutu, hvis ingen af dem virker så vil jeg prøve Debian.

Nogen af jer der ved om det er det samme på de tre systeme?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Balder » 8. jun 2007, 15:11

Drachmann skrev:Nogen af jer der ved om det er det samme på de tre systeme?


Ubuntu er bygget på Debian, hvor Debian er den "rene" vare. De to distributioner deler således mange pakker. Kubuntu og Xubuntu er faktisk bare Ubuntu med andre skrivebordsmiljøer. Kubuntu med KDE (som du selv skriver) og Xubuntu med Xfce. Desuden har Xubuntu ikke nær så mange programmer at gøre godt med som Ubuntu.

Debian er, så vidt jeg har forstået, helt fri for lukket/closed software, så du skal sikkert regne med en del arbejde for at få alt til at fungere. M.h.t. Kubuntu er det min erfaring, fra Dapper og Edgy, at systemet crasher for et godt ord.

Som nævnt længere oppe findes openSUSE, som vist har både KDE samt Gnome at vælge mellem. Distributionen er stor og installationsfilen fylder adskillige GB, som brændes over på en DVD. Til gengæld får du også et system, der - tør jeg godt sige - kan alt. Skulle du løbe ind i problemer, så har openSUSE som nævnt sit eget danske forum, hvor bl.a. cb400f (forfatteren til den danske openSUSE guide) giver meget kvalificeret hjælp.

Fik du for resten prøvet at: In the BIOS, set the SATA to enhanced mode..?
Mvh. - Balder

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 8. jun 2007, 16:28

K og x ubuntu giver samme resultat, Debian giver det samme, med mindre du vælger at installer Lilo som boot. så vil den gerne loade.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve lilo af sammen med Ubuntu er der nogen der ved hvordan jeg installer den med, live cden ??, får man det samme valg med altarnativ ?

MVH
Drachmann

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Balder » 8. jun 2007, 16:40

Fandt lige denne sætning:

Try runing an expert install (type expert at the boot prompt). It will let you choose which Boot loader you want to install.

... håber den kan hjælpe dig. :)
Mvh. - Balder

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 8. jun 2007, 17:30

Måske det må lige kommer an på en test

noflex
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. maj 2007, 00:41
Geografisk sted: Pandrup, Nordjylland

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf noflex » 8. jun 2007, 17:39

Ved ikke om du har fået det til at virke, men jeg har haft ligende problem med en sata disk, problemet ved mig var at disken var fdisket med et windows fdisk ting, det gav mig grub fejl, efter jeg slettede partision og oprettede en ny under installationen af Ubuntu virkede det fint.
noflex
AMD64 X2 5000+ Ubuntu 7.04 amd64
noflex@jabber.org

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 8. jun 2007, 18:01

Jeg ved ikke helt om det kan virke, hvor er det jeg skal skrive eexpert ? og er det på den altanated eller den almindelig ?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Balder » 8. jun 2007, 22:14

Har googlet seriøst efter installation af LILO i Ubuntu og ligeledes efter expert install. Desværre uden at blive ret meget klogere. Faktisk har jeg også prøvet at skrive expert i boot prompten, hvilket der ikke skete andet ved, end at live-CD'en bootede på helt normal vis. Troede ellers at der ville dukke en tekstbaseret installer op.

(Boot prompten er det første, der ses når live-CD'en begynder at boote og for at kunne skrive kommandoer i boot prompten trykkes på F6 og for enden af den linie, som derved fremkommer skrives den ønskede kommando, hvorefter der trykkes på Enter).

At det ikke lykkes for mig er naturligvis ikke ensbetydende med at det ikke lader sig gøre. Andre kan sagtens have mere held med forehavendet eller mere viden om, hvordan det skal gøres (eller begge dele).

Måske kommer der én forbi, der lige ved hvordan den skal skæres... :)

Hvis du kører live-CD'en efter du har installeret Ubuntu, kan du så se Ubuntu partitionen i Steder > Maskine (på live-CD'en: Places > Computer) eller i Gparted?

P.S. Se lige hvad jeg fandt her...
Mvh. - Balder

Drachmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jun 2007, 19:59

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Drachmann » 9. jun 2007, 07:44

Jeg har heller ikke kunnet få den til andet end at boot som den plejer.

Men jeg fik nu en ide, kan man ikke bare lave en dual boot, med en anden linux der bruger lilo ?. fx afslutte sin installation med at lave en minimal installaion af Red hat ?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Installations Problem Grub og sata

Indlægaf Balder » 9. jun 2007, 08:12

Dual booter du ikke i forvejen med Ubuntu/XP? I så fald bliver det til triple boot, hvilket sagtens kan lade sig gøre, så det lyder da som en løsning på problemet. :)

Kørte selv en overgang med Kubuntu, SUSE 10 og XP samtidig.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster