Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet! LØST Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet! LØST

Indlægaf keniel » 29. mar 2009, 21:10

Efter at have Ubundu installeret via Wubi, fik dette forum mig overbevist, at det var bedre at lave en "clean install" med dualboot. Jeg rensede op - defragmenterede (2 gange) kørte chkdsk osv.
Hentede en 8.10 iso-fil - check af disk for fejl etc. Derefter begyndte jeg at installere. Jeg valgte at Win/Ubuntu 50/50%
og installationen kørte problemfrit igennem - MEN ved restart: "Loading GRUB", derefter: "ERROR 22" og ingen dualboot.
Nu vil PC'en hverken starte i Windows eller Ubuntu. Jeg behøver Windows, men jeg er ganske bidt af Ubuntu, så det er Windows og Ubuntu eller bare Windows (ikke Ubuntu desværre).
Hvordan får jeg Windows tilbage at fungere igen?

HP Pavilion 7000, Windows Vista

Håber inderligt I kan hjælpe mig.
Senest rettet af keniel 8. okt 2009, 12:00, rettet i alt 1 gang.

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf ChrisBuchholz » 29. mar 2009, 21:26

Løsningen kan du finde på linket nederst i tråden, men jeg kan da fortælle dig at du ikke har store problemer. Det der er sket er at Grub ikke kan finde de filer den skal bruge til at loade Ubuntu. Har du været inde og manuelt sætte partitionerne op da du installerede ubuntu, eller valgte du guided eller hvordan?

Du kan jo altid bare prøve at installerer ubuntu igen. Denne gang vælger du manuel partitioning, så sletter du ubuntu partionen samt den swap partition der er lavet, så der kun er windows partitionen tilbage. Så opretter du en ny partition på den frie plads, du giver den en størrelse(lad ca. 1gb stå tilbage), så sætter du mount-point til / og opretter denne. Så opretter du en swap-partition på den sidste 1gb, og så er du ellers klar til at prøve igen.
Du kan selvfølgelig også bare prøve at installerer windows boot loader igen (du mister ubuntu) som linket i bunden af tråden forklarer.

Hvis du vælge at rode med "manuel partionering" under ubuntu installationen, skal du dog være opmærksom på, at hvis du ikke ved hvad du laver, kan meget gå galt, og du bør derfor enten tage backup af de ting du ikke vil miste, eller helt lade vær at begynde at rode med dette.


http://www.neowin.net/forum/lofiversion ... 05091.html

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf Stra » 29. mar 2009, 21:53

For at genoprette GRUB via UBUNTUliveCD, se denne side

http://odzangba.wordpress.com/2007/03/1 ... u-live-cd/


Strange
Senest rettet af Stra 30. mar 2009, 08:34, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf keniel » 29. mar 2009, 22:40

ChrisBuchholz skrev:Løsningen kan du finde på linket nederst i tråden, men jeg kan da fortælle dig at du ikke har store problemer. Det der er sket er at Grub ikke kan finde de filer den skal bruge til at loade Ubuntu. Har du været inde og manuelt sætte partitionerne op da du installerede ubuntu, eller valgte du guided eller hvordan?

Du kan jo altid bare prøve at installerer ubuntu igen. Denne gang vælger du manuel partitioning, så sletter du ubuntu partionen samt den swap partition der er lavet, så der kun er windows partitionen tilbage. Så opretter du en ny partition på den frie plads, du giver den en størrelse(lad ca. 1gb stå tilbage), så sætter du mount-point til / og opretter denne. Så opretter du en swap-partition på den sidste 1gb, og så er du ellers klar til at prøve igen.
Du kan selvfølgelig også bare prøve at installerer windows boot loader igen (du mister ubuntu) som linket i bunden af tråden forklarer.

Hvis du vælge at rode med "manuel partionering" under ubuntu installationen, skal du dog være opmærksom på, at hvis du ikke ved hvad du laver, kan meget gå galt, og du bør derfor enten tage backup af de ting du ikke vil miste, eller helt lade vær at begynde at rode med dette.
http://www.neowin.net/forum/lofiversion ... 05091.html


Det link du referere til er så vidt jeg kan se XP inst-disk. Jeg har Vista desværre pre-installeret - ingen disk.
Jeg valgte "manuel" for jeg så at man der kunne vælge ved hjælp af en "skyder", om hd er formatiseret i nfts, hvor stor partion jeg ville have. Jeg valgte 50/50. Hd er 250Gb, og så ville der jo være god plads til begge systemer.
Men hvad mener du. Først siger du, at jeg skal vælge "manual" for derefter sige at det skal jeg holde mig fra?
Jeg har backup af alt vigtigt, men det er Windows jeg er interesseret at få tilbage (selvfølgelig også gerne Ubuntu)
Om jeg prøver at gøre som du foreslår først, vil da Windows også være der?
Fra kørsel med inst-disken kan jeg finde Windows, men kan ikke "recover" (F12) ved norm. opstart.
Forøvrigt tusinde tak for hurtigt svar.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf Jakob77 » 30. mar 2009, 03:49

keniel

Selvom du selvfølgelig har taget backup af din windows, før du gav dig i kast med dualboot, så synes jeg alligevel, at du er en modig mand. :)
Jeg har også en computer, hvor jeg har afsat plads, men jeg er en kylling, så jeg har i stedet købt en ekstra harddisk til Ubuntu.
Derfor har jeg desværre heller ikke erfaring med dit problem endnu.
Det bedste råd jeg kan give dig er nok at være lidt tålmodig og vente på mere inspiration fra de kloge, før du gør en hel masse, så du er så sikker som muligt på at gøre det rigtige.
Hvis man først roder rundt og prøver nogle forkerte ting, så bliver det hurtigt umuligt at redde igen.
Du får de bedste ønsker og et skulderklap herfra. :)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf Stra » 30. mar 2009, 08:38

Jeg ved ikke, hvor I har fra at det er så "farligt" at lave dual-boot!

Jeg vil tro, at næsten alle der starter med Ubuntu, hidltil har startet med dualboot, og der er så nogle få der får problemer. I dag er der så nogle der vælger at prøve det af, som WUBI i stedet.

Men "grub error 22" skulle gerne kunne fikses med det link jeg gav tidligere.

Stra
Senest rettet af Stra 30. mar 2009, 10:57, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf ChrisBuchholz » 30. mar 2009, 10:49

keniel skrev:Det link du referere til er så vidt jeg kan se XP inst-disk. Jeg har Vista desværre pre-installeret - ingen disk.
Jeg valgte "manuel" for jeg så at man der kunne vælge ved hjælp af en "skyder", om hd er formatiseret i nfts, hvor stor partion jeg ville have. Jeg valgte 50/50. Hd er 250Gb, og så ville der jo være god plads til begge systemer.
Men hvad mener du. Først siger du, at jeg skal vælge "manual" for derefter sige at det skal jeg holde mig fra?
Jeg har backup af alt vigtigt, men det er Windows jeg er interesseret at få tilbage (selvfølgelig også gerne Ubuntu)
Om jeg prøver at gøre som du foreslår først, vil da Windows også være der?
Fra kørsel med inst-disken kan jeg finde Windows, men kan ikke "recover" (F12) ved norm. opstart.
Forøvrigt tusinde tak for hurtigt svar.


Ja, så har du vidst et problem med det der "genopretning af MBR" - stra gjorde mig forresten lige opmærksom på det hedder fixmbr i vista, men når du ingen cd har, så er det vidst ligegyldigt.

Hvad jeg foreslår at du gør, og hvad jeg selv ville gøre, er at starte ubuntu installationen igen og slette alle de partitions ubuntu bruger (i en standard installation er der 2 - / (root) og en swap partition). Når dette er gjort burde du kun have dine windows partitions tilbage (hvor mange ved jeg ikke, men du kan nok godt kende dem, da de er formateret som noget NTFS noget. Nu skal du så sætte partitions op igen. Først der vælger du den tomme plads, så opretter du en ny partition af typen EXT3. Denne giver du mount-point / og du giver den en størrelse så der er omkring 1gb tilbage af fri plads. På den sidste 1gb opretter du en swap-partition. Nu skulle du gerne have ingen fri plads, 2 ubuntu partitions samt noget windows værk.
Alt dette skal gøres i manuel-håndtering-af-partitions under installationen af Ubuntu.

Grunden til jeg siger at du skal passe på, er fordi, at du derinde faktisk også kan slette dine windows partitions, så du er nød til at gøre dig det klart, at i manuel-partition-håndtering, har du magten over al data på din harddisk, og hvis du vil beholde windows, må du _ikke_ slette den partitions.

Angående hvor mange partitions der er under windows vista... Det ved jeg sku ikke - jeg tror der er 2, da vista som default vidst også opretter en RECOVER partition, men du må ikke slå mig i hovedet med hvis der kun er én - jeg er ikke windows bruger;) Anyways - du kan se om det er windows partitions eller ikke, ved at kigge på typen. Windows partitions vil være af typen NTFS eller FAT*, hvor dine ubuntu partitions vil være det resterende.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf keniel » 3. apr 2009, 10:16

Jeg har nu efter meget job fået PC'en til at virke igen, desvärre uden Ubuntu.
Hvad der gik galt ved jeg ikke da jeg fulgte denne udmärkede guide:
http://issuu.com/ubuntupocketguide/docs ... e?mode=a_p
Da jeg ikke vil risikere dette sker igen, vil jeg köre Ubuntu via Wubi med de begränsninger der fölger med - desvärre.

Tak for jeres hjälp :D

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf Toddvarg » 4. apr 2009, 17:51

Hvis du gerne vil have en dualboot, har jeg lavet en liste du skal gennem, da jeg husker min egen frustration den første gang jeg skulle lave en dual boot.

1.Start op med ubuntu live cd
2.Gå ind i system-->Administartion-->partition editor
3.Det vil du kunne se din harddisk type ntfs, den skal du krympe.
4.Højreklik og du vil se en mulighed som kaldes resize/move. Gå ind der og halver din harddisk, så du ender op med 1 område som er ntfs og et område der er ikke allokeret.
5.Tryk anvend og tag dig en kop kaffe, da det kan tage noget tid, alt efter hvor stor din harddisk er.
6.Derefter højreklikker du i det ikke-allokerede og laver ”ny”. Jeg plejer at lave den som extendet, hvorefter jeg laver de forskellige ext3-partitionene inde i extendet. jeg tror ikke det er nødvendigt at lave den som extendet, men det fungerer.
7.”ny” - extendet
8.Inde i den extendet ”ny” - ext3 i størrelse 10-15 gb
9.inde i den extendet ”ny” - swap i størrelse 1-2 gb
10.inde i den extendet ”ny” - ext3 i størrelse ”resten af pladsen”
11.Derefter trykker du anvend. Hvis du vil vente til 9.04 kommer i den færdige version skal du bruge ext4 i stedet for ext3.
12.Når du er færdig med dette, trykker du install og vælger manuel installation.
13.Når det kommer en firkant frem, hvor du kan se de fire partitioner (ntfs, ext3, swap og ext3), skal du passe på at ikke røre ntfs, det er din Windowsinstallation.
14.Marker din første ext3 og edit den. Marker at den skal bruges som ext3, at den skal formateres og at monteringspunkt er /
15.Swap skal du ikke gøre noget med
16.Marker din andre ext3 og edit den. Marker at den skal bruges som ext3, den skal ikke formateres og monteringspunktet er /home
17.Installer
18.Fordelen med at lave en manuel installation er at siden hen kan du lave clean install med de næste versioner uden at det har nogen effekt på /home, hvor du har alle dine filer.
19.Det eneste kan være, hvis du vil have ext4 system, kan det være en fordel at vente til 9.04 versionen er færdig

Jeg håber det er tydeligt nok, ellers spørger du om en uddybning.
Senest rettet af Toddvarg 4. apr 2009, 18:07, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!

Indlægaf soundpartner » 4. apr 2009, 17:57

Toddvarg skrev:Hvis du gerne vil have en dualboot, har jeg lavet en liste du skal gennem, da jeg husker min egen frustration den første gang jeg skulle lave en dual boot.

1.Start op med ubuntu live cd
2.Gå ind i system-->Administartion-->partition editor
3.Det vil du kunne se din harddisk type ntfs, den skal du krympe.
4.Højreklik og du vil se en mulighed som kaldes resize/move. Gå ind der og halver din harddisk, så du ender op med 1 område som er ntfs og et område der er ikke allokeret.
5.Tryk anvend og tag dig en kop kaffe, da det kan tage noget tid, alt efter hvor stor din harddisk er.
6.Derefter højreklikker du i det ikke-allokerede og laver ”ny”. Jeg plejer at lave den om extendet, hvorefter jeg laver de forskellige ext3-partitionene inde i extendet.
7.”ny” - extendet
8.Inde i den extendet ”ny” - ext3 i størrelse 10-15 gb
9.inde i den extendet ”ny” - swap i størrelse 1-2 gb
10.inde i den extendet ”ny” - ext3 i størrelse ”resten af pladsen”
11.Derefter trykker du anvend. Hvis du vil vente til 9.04 kommer i den færdige version skal du bruge ext4 i stedet for ext3.
12.Når du er færdig med dette, trykker du install og vælger manuel installation.
13.Når det kommer en firkant frem, hvor du kan se de fire partitioner (ntfs, ext3, swap og ext3), skal du passe på at ikke røre ntfs, det er din Windowsinstallation.
14.Marker din første ext3 og edit den. Marker at den skal bruges som ext3, at den skal formateres og at monteringspunkt er /
15.Swap skal du ikke gøre noget med
16.Marker din andre ext3 og edit den. Marker at den skal bruges som ext3, den skal ikke formateres og monteringspunktet er /home
17.Installer
18.Fordelen med at lave en manuel installation er at siden hen kan du lave clean install med de næste versioner uden at det har nogen effekt på /home, hvor du har alle dine filer.
19.Det eneste kan være, hvis du vil have ext4 system, kan det være en fordel at vente til 9.04 versionen er færdig

Jeg håber det er tydeligt nok, ellers spørger du om en uddybning.

der er bsolut ingen grund til t gøre det så avanceret!!
punkkt 1-11 kan fint springes over da alt fint klare fra selve instalationsprogrammet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Installeret Win/Ubuntu dualboot - nu virker intet!  Emnet er løst

Indlægaf Toddvarg » 4. apr 2009, 18:10

Det ved jeg godt :) , men jeg syntes selv at det var nemmere at adskille det og tage det punkt for punkt første gang jeg skulle lave det. Nu går det selvsagt nemmere. :lol:
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster