Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 20. jan 2007, 00:45

Jeg siger mange tak for alle oplysningerne. Undskylder igen alle mine spørgsmål.

Hvis jeg får tid her i weekenden, tror jeg, at jeg vil prøve installere det og se, hvad der sker. Hvis det ikke virker, må jeg jo bare få det fjernet igen, hvilket leder mig til mit sidste spørgsmål (forhåbentligt): Hvordan fjerner jeg Ubuntu/geninstallerer Windows XP, når jeg ingen cd til Windows har? Skal jeg gå ind i BIOS og vælge et eller andet Recovery-lignende? :)

EDIT: Sidste ting at tilføje den til den tredje partition: I Windows har jeg fundet ud af, at partitionen PQSERVICE er af såkaldt "EISA-konfiguration" og har omkring 4% ledig plads tilbage :)
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 20. jan 2007, 00:59

Normalt fjernes Ubuntu ved at slette Linux-drevet i Windows Diskhåndtering og derefter køre en fixmbr fra XP-CD'en, for at genoprette Windows bootloader. Hvordan det klares uden en XP CD ved jeg ikke.

Måske kan du brænde en XP recovery CD af image filen på den skjulte (tredje) partition...
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 20. jan 2007, 01:02

Nej, jeg kan intet gøre med den sidste partition. Den vil ikke vise noget ved fx "Egenskaber" eller lignende. Brænder dog en cd med de filer, der ligger på den anden partition, D. Takker for hjælpen.
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 20. jan 2007, 18:45

Så fik jeg det installeret - sidder med Ubuntu lige nu - og det virker :D

Mange tak for det hele. Nu mangler jeg bare at få det trådløse netværkskort til at virke. Lader ikke til, at Ubuntu har fundet kortet.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 20. jan 2007, 19:04

@ Wikzo:

Tillykke! :)

Trådløse forbindelser er ikke "min afdeling", men prøv at bruge søgefunktionen og se om ikke du kan finde noget brugbart.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 21. apr 2007, 22:44

Nyt spørgsmål:

Jeg har (stadig) min bærbare computer med dual boot. Jeg har en partition med Windows og en med Ubuntu 6.10. Nu vil jeg gerne fjerne 6.10 og gøre Windows mindre, så jeg får plads til Ubuntu 7.04 med mere plads.

Jeg booter 7.04 live cd op og går ind i Gparted. Jeg kan sagtens redigere mine Windows partitioner, men mit ext3 med Ubuntu vil den ikke. Den siger, at den er mounted ... men jeg har jo bootet op på en live cd?

Hvordan unmounter jeg Ubuntu 6.10, så jeg kan slette det og installere 7.04?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 21. apr 2007, 22:49

Du kan slette Linux i Windows diskhåndtering.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 21. apr 2007, 22:51

Har ingen erfaring med dette ... ved ikke engang, om man skal bruge en Windows cd for det? (hvilket jeg ikke har)

Kan det virkelig passe, at jeg ikke kan slette Ubuntu i Gparted? Heller ikke med Gparted live cd?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 21. apr 2007, 22:53

Du skal ikke bruge en Windows CD. Bare gå i Diskhåndtering. Du kan også begynde at installere 7.04 og så selv slås med partitioneringen undervejs.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 21. apr 2007, 23:05

Underligt nok er min Linux partition AKTIV og kategoriseres som "Logisk drev" i Windows Diskhåndtering :? :?
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster