Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. dec 2006, 11:20

Nu er der bare det at windows "snyder", når den starter op. Selvom den starter op i desktop loader den stadigvæk, så det virker at den starter hurtigere op. Ude på vores arbejde hvor vi har et par XP maskine også vare det 10-15 sekunder før XP er brugbart.

on topic:
Muligheden for at bruge "alternate" Ubuntu CD var måske en mulighed, der har været/er problemer med Live CD'en på nogen maskiner.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 8. dec 2006, 15:30

Artificial Intelligence skrev:Muligheden for at bruge "alternate" Ubuntu CD var måske en mulighed...


Er det ikke en lidt stor mundfuld for en nybegynder..?
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. dec 2006, 17:56

Man bliver eneligt guided igennem installationen selv om det er text-based.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 8. dec 2006, 18:02

Artificial Intelligence skrev:... guided igennem installationen selv om det er text-based.


Lyder betryggende.

Selv er jeg 100% til grafiske løsninger, hvis de er til stede. De tekstbaserede slider for hårdt på tænkemuskelen...
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 18. dec 2006, 18:03

Ok, nu har jeg prøvet 6.10 på min computer i form af live cd. Jeg har prøvet diverse skærmstørrelser, da min skærm i starten sagde "Cannot display this video mode". Da jeg valgte 1024x768 i 32 bit ... indtil jeg kom ind på skrivebordet. Jeg kunne simpelthen ikke se musen!

Dog kan jeg godt bevæge den rundt ved de forskellige barer og menuer. Jeg kan se, at et ikon lyser, fordi jeg holder musen over det. Men musen kan jeg altså ikke se, så det er ret svært at navigere rundt.

Nogen der har forslag til, hvordan jeg kan rette dette? For et års tid siden prøvede jeg for sjov SusE live dvd, og dér kunne jeg heller ikke se musen.

Jeg kunne godt se musen i Ubuntu 6.06, men ikke i 6.10 :?:
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 18. dec 2006, 19:47

@ Wikzo:

Det er vist et driver problem. Installer evt. "Nvidia binary X.Org driver" via Tilføj/Fjern og se om det hjælper.
Mvh. - Balder

PeterMeter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. nov 2006, 15:16

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf PeterMeter » 9. jan 2007, 20:39

Balder skrev:@ Wikzo:

Det er vist et driver problem. Installer evt. "Nvidia binary X.Org driver" via Tilføj/Fjern og se om det hjælper.
Ja, eller åbn en terminal og skriv:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install nvidia-glx

Hermed skulle kerne og driver passe sammen.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 19. jan 2007, 18:49

Hej igen

Her i julen fik min familie anskaffet sig en Acer bærbar computer. Jeg har afprøvet live cd'en et par gange på den, og det fungerer næsten godt. For det første har jeg oplevet, at det fryser (ligesom jeg har prøvet på min stationære pc), og for det andet ved jeg ikke, om det trådløse net virker endnu.

Anyways, dette handler om harddisken på maskinen. Da vi fik den, var der allerede tre opdelinger:

- Et C-drev som normalt
- Et D-drev med forskellige back-up ting
- Et ekstra drev, jeg ikke rigtig ved, hvad er til

Åbenbart har Acer et eller andet smart system, som gør, at man ikke får en Windows XP-cd med. Maskinen har gemt nogle oplysninger, som man kan bruge til at få den genskabt. Hedder et eller andet med Acer Recovery, og jeg tror, at det er dét, som ligger på D-drevet (hedder ACERDATA).

Harddisken er på 40 GB, og næsten 50-50 ligger på de to første dreve. Det sidste har kun 4 GB, og det er usyndeligt at se i Windows.

Nogle der kender til Recover-systemet? Kan det være farligt at ændre på harddisk-størrelserne?

Nå, men nu vil jeg altså gerne have Ubuntu ovenpå maskinen i dual-boot. Jeg har tænkt mig at gøre C-drevet mindre, så jeg har omkring 3-4 GB til Ubuntu. Jeg har med live cd'en været inde i GNOME Partitions-programmet for at kigge lidt nærmere.

Sådan så det ud:

Billede

Jeg er kommet frem til følgende:

Hda1 = Mini-disken som jeg ikke ved hvad indeholder
Hda2 = C-drevet
Hda3 = D-drevet med specielle Acer-filer

Hvad betyder forresten der der lba? Er det noget, jeg skal tage hensyn for ... og hvad med boot?

Vil gerne høre, om det vil være korrekt gjort af mig at gøre Hda2 mindre og så oprette en ny partition på omkring 3-4 GB. Er det risikabelt på nogen måde?

På forhån tak!
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 19. jan 2007, 19:49

@ Wikzo:

Det er aldrig risikofrit at ændre størrelsen på partitioner, så der bør altid tages backup af dokumenter, billeder m.m. inden man går i gang.

Umiddelbart skulle der dog ikke være noget i vejen for ændre størrelsen på C-drevet. Selv ville jeg nu nok vælge at krympe D-drevet.

Den skjulte partition på Acer computeren er dér, hvor XP image filen ligger. Partitionen aktiveres ved geninstallation af XP.

Du skal være opmærksom på at der kun kan oprettes fire primær partitioner på harddisken og Linux swap partitionen opfattes som en primær partition. Du kan derfor risikere ikke at kunne installere Ubuntu, idet der i forvejen findes tre partitioner på harddisken. - Men det kommer naturligvis an på, hvilken slags partition den skjulte er.

Kan desværre ikke svare på, hvad lba er for noget...
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 19. jan 2007, 21:16

Ok. Jeg vil selvfølgelig helst bruge/krympe D-drevet, men er som sagt ikke helt sikker på, om der er vigtige filer fra Acer derpå. Jeg kan se, at der ligger et tekstdokument med en masse oplysninger ... ellers ikke andet. Kunne det tænkes, at jeg skulle gemme denne fil et andet sted og så bare bruge D-drevet til Ubuntu? :)

Forresten - hvordan er det med en swap partition? Har aldrig helt forstået det, og mange siger forskellige ting om det.

Ps. da computeren jo er ny, kan der stort set ikke gå noget tabt, udover cokies og cache fra Firefox, som jeg har brugt på computeren.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 19. jan 2007, 21:40

@ Wikzo:

Du kan ikke bare anvende D-drevet, idet filsystemet er FAT32. Ubuntu bruger et filsystem, som hedder ext3.

Det er et helt tomt (ikke-allokeret) område af harddisken Ubuntu skal bruge. Ved installationen partitionerer Ubuntu selv. D.v.s.: Opretter en partition, vælger filsystem samt opretter en swap partition. Swap partitionen har nogenlunde samme formål som sidefilen i Windows.

Lav backup af D-drevet og hvis indholdet kun er en tekstfil behøver partitionen næppe at fylde 17 GB. Der skulle sagtens kunne afses det halve til Ubuntu. - Altså ikke det halve af selve D-drevet, men det tomme område, der opstår på harddisken når D-drevet er blevet krympet til halv størrelse.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 19. jan 2007, 23:40

Ok, mange tak, men har stadig ikke forstået meningen bag sådan en swap partition. Er den en ekstra partition, hvad bruges den helt præcist til, og hvor meget fylder den ? :)

Undskyld min uvidenhed, men vil helst gerne være helt sikker.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 19. jan 2007, 23:56

Værsgo: Swap (eng.).
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 20. jan 2007, 00:11

Ok, lyder som noget meget nyttigt at have, selvom jeg ikke forstår det hele 100%. Hvis jeg opretter en partition vha. GParted, laver den så automatisk en swap, eller hvordan sker det? Gøres det under selve installationen af Ubuntu, og hvor meget tror du, ud fra min computers harddisk og RAM (512), det vil fylde ca.? :)

Hvad vil det forresten sige at mounte et drev? Er fx at man gør et FAT32 om til ext3, så Ubuntu kan ligge der?

EDIT: Som du sagde, ja, findes der nogle filer for Windows Installer-et eller andet på drev D. De var blot skjulte ...

Kan dog ikke rigtig finde ud af, hvad det tredje drev er for noget. Kan kun se det i Enhedshåndteringen, hvor jeg får følgende oplysninger:

PQSERVICE med kapacitet på 3985 MB. Skulle jeg måske skrive til Acer og spørge om dette mystiske drev?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 20. jan 2007, 00:42

@ Wikzo:

Synes at vi kører lidt i ring her...

Du skal ikke oprette en partition til Ubuntu. Det klarer Ubuntu selv. Systemet opretter også selv swap og vælger filsystem.

Du skal kun sørge for at der er et tomt område på harddisken. Et område uden partitioner, filer eller andet.

Den swap partition Ubuntu opretter vil være på omkring 1 GB.

Den skjulte Windows partition (det tredje drev) er, som før nævnt, dér hvor XP image filen ligger. Den bruges ved geninstallation af XP.

At mounte et drev betyder ikke at filsystemet ændres, men at drevet gøres tilgængeligt fra Ubuntu. Windows C-drev kan således tilgås fra Ubuntu.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster