Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
FrostEyes
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. nov 2006, 23:27
Geografisk sted: Odense

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf FrostEyes » 4. dec 2006, 13:52

Wikzo skrev:Ok, tak.

Hvordan fungerer det så, hvis jeg defragmenterer mit Windows? Altså "rydder op" på min harddisk? Vil det have nogen indflydelse på partionen med Ubuntu?

Forresten ... hvor hurtigt er Ubuntu (i dual-boot) om at starte op? Er nemlig pænt træt af at skulle vente i så lang tid på den der Windows XP loade-bar.


Hvis det er hastighed du jager, så er det ikke ubuntu vejen du skal gå

Det ubuntu er god til, er brugervenlighed. Du kommer utrolig hurtig i gang med et nyt OS, og bliver utrolig hurtig komfortibel med dette.

Hvis du virkelig ønsker hastighed, så er det Gentoo. Gentoo kræver dog stort linux kenskab for at du kan få den hastighedsoptimering ud af den. Du skal bl.a. selv sætte dine cflag til gcc og derved bestemme hvordan dine pakker skal kompileres, samt hvad der skal startes når computeren starter. Jeg kan mærke en stor forbedring i hastighed på min gentoo boks, men det kræver en masse viden.
If it moves, compile it.
Larry the Cow (Gentoo)

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 4. dec 2006, 20:21

Nu har jeg leget lidt med live cd'en nogle gange. Dog virker det ret tilfældigt, om det fungerer eller ej. Har prøvet mange gange her på det seneste, hvor systemet fryser. Jeg kan godt bevæge musen rundt, men alt andet er gået i stå.

Når jeg kigger ned på mit cd-drev, kan jeg se, at den ikke loader cd'en. Altså der er intet grønt lys, og jeg kan ikke høre, at den kører rundt.

Derfor tror jeg, at fejlen skyldes, at cd-drevet nogle gange går i stå. Nu er det så, at jeg er bange for, hvad der sker, hvis den lige pludselig går i stå, mens jeg er ved at installere :?

Er det normalt, at live cd'er nogle gange fryser?

Mit cd-drev
_NEC DVD+-RW ND-3530A (disse oplysninger får jeg under Windows)

Altså jeg har et dvd-drev, der både kan afspille og brænde. Kan dette skyldes problemet?

Forresten, når jeg er ved at loade Ubuntu live cd, ved alle de der ting med "ok", står der ikke noget ved "PCMCIA". Hvad er det?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 4. dec 2006, 21:08

@ Wikzo:

En live-cd er og bliver aldrig det samme som at have systemet installeret rigtigt på harddisken. Det sker fra tid til anden, sådan som du selv har erfaret det, at den fryser. Har dog aldrig oplevet det under installation.

Det du ser når live-cd'en indlæses behøver du ikke at spekulere over. - Med mindre altså, at du er meget nysgerrig.

Går ud fra, at live-cd'en har virket. Ellers bør du nok lige se efter at MD5 summen passer på den downloadede fil.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 4. dec 2006, 21:16

Den virker/har skam virket. Den frøs en af de første gange, og den gør også nu. Tjekker lige det det MD5 halløj :)

EDIT: Er der en måde at tjekke Hash på en cd? Har nemlig ikke selve .iso filen på min computer, da jeg downloadede og brændte den et andet sted. Har brugt den der guide til Hashtab, der er på Ubuntu.com, men jeg kan ikke gøre det med en cd?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 4. dec 2006, 21:43

Ved ikke, hvad hashtab er for noget...

Det skulle være muligt at undersøge, om cd'en er intakt. Når den indlæses gives tilsyneladende denne mulighed: Check CD for defects.

Fandt det i denne tråd.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 4. dec 2006, 21:48

Balder skrev:@ Wikzo:
Går ud fra, at live-cd'en har virket. Ellers bør du nok lige se efter at MD5 summen passer på den downloadede fil.

På Ubuntu.com står der, at man skal kigge på noget Hashtab-halløj.

Se selv her;
https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Dog passede de to koder med hinanden, da jeg sammenlignende dem. Prøver at tjekke cd for defekter nu :)
Billede

oskar.hansen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. dec 2006, 19:10
Geografisk sted: Det nordlige sydlige jylland

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf oskar.hansen » 5. dec 2006, 17:14

grontoft skrev:
Og har også hørt, at Windows XP-loadebaren bare er reklame, som sagtens kunne tage kortere tid. Er det rigtigt?


Ja det er rigtigt. Jeg kan bare ikke huske hvordan det er man laver det. Der findes vistnok en patch på nettet...


Man kan jo bare gå ind og vælge nongui i msconfig, så er det en reklamefri computer ;)

Det med at Live-sessionen går i stå kan også skyldes for få ram. Jeg har været ude for en computer med 256mB ram og ubuntu live-cd. Det er umuligt at installere, hvis man ikke laver en swap-disk først :lol:

Men da du har 1GB(?) ram, burde det jo ikke være problemet? Men hvis det går galt under installationen er det jo værd at prøve.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 5. dec 2006, 21:00

Ja, jeg har en gigabyte ram. Lidt mærkeligt, men prøver nok at køre lidt flere live-sæsoner, før jeg installerer :)
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 5. dec 2006, 21:32

@ Wikzo:

Du har da vist allerede både livrem og seler på, så hvad med at springe ud i det og få installeret Ubuntu rigtigt. :wink:

Det er altså en ganske anden oplevelse når systemet befinder sig på harddisken...
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 5. dec 2006, 22:03

Ja, men vil som sagt ikke miste mine data på Windows. Derfor tager jeg lidt back-up og laver en liste over mine mest brugte programmer. Installerer det, når jeg får tid :)

Tak for alt hjælpen herinde, BTW.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 5. dec 2006, 22:31

Wikzo skrev:... tager jeg lidt back-up og laver en liste over mine mest brugte programmer. Installerer det, når jeg får tid.


Lyder fornuftigt.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 7. dec 2006, 17:21

Trykkede på "Install" i går og kom næsten igennem det hele ... men da jeg kom til punkt 5, så det ikke ud, som den guide jeg postede forleden. Jeg kunne ikke vælge "Lav automatisk partition".

Åbenbart er min guide til Edgy, ikke Dapper, så regner med at downloade den nyeste version snarest.

Også selvom mange siger, at det er bedre at starte med Dapper.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 7. dec 2006, 20:57

@ Wikzo:

Er ikke helt sikker, men tror at de muligheder du får under installation kommer an på, hvordan din harddisk er partitioneret i forvejen.

Det skal forstås sådan her: Hvis Windows fylder det hele, gives tilbuddet om at ændre størrelsen på Windows partitionen for at kunne installere Ubuntu på det nye frie område.

Fylder Windows imidlertid ikke hele harddisken vil du ikke blive tilbudt ovenstående mulighed, men derimod direkte kunne installere Ubuntu på "den størst sammenhængende fri plads".

Under alle omstændigheder er det den sidstnævnte mulighed jeg selv anvender, idet jeg sørger for at have et ikke-allokeret område på harddisken inden installation af Ubuntu. Dette ikke-allokerede område skaber jeg med programmet Gparted (nævnt tidligere i tråden).

I øvrigt forekommer det mig, at jeg, et eller andet sted, har læst, at Gparted skulle være på Edgy Eft cd'en, hvilket det jo også kunne tyde på at det er, idet guiden du omtaler netop viser muligheden for at ændre størrelsen på Windows partitionen.

Men hvis du sidder og roder med en Dapper cd og en Edgy guide, kan det jo godt være, at der går ged i den...
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Wikzo » 7. dec 2006, 22:21

Yeah. Prøv at se det her billede:

Billede

Havde ikke øverste mulighed. Derfor tror jeg, at det er Edgy :)

Forresten har jeg muligvis fundet ud af, hvorfor ... eller nærmere hvor ... min live cd går i ged. Nogle gange går den nemlig i stå ved loade-menuen, hvor der ikke kommer et "ok" uden for "Configuring X". Efter lidt tid kommer jeg tilbage til den sorte skærm, hvor der står noget i retning af "Ok, compresing Linux boot kernel".
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Jeg vil gerne dual-boot'e - hjælp

Indlægaf Balder » 7. dec 2006, 23:06

@ Wikzo:

Måske skulle du downloade en ny ISO, brænde en ny cd og så prøve igen.

Kig også i Windows Diskhåndtering og se, hvor meget Windows egentlig fylder på din harddisk. Så ved du bedre om der er plads til Ubuntu eller om Windows partitionen skal krympes først (eller evt. under installationen af Ubuntu).
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster