Gparted partitionering

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

Gparted partitionering

Indlægaf Pipesmoker » 20. maj 2007, 10:43

Bærbar med Vista.

Hej.
Ved hjælp fra Geparted fra Ubuntu live cd prøver jeg at gøre plads til rigtigt installation af Ubuntu 7.04

Min HD ser sådan ud nu:

partition filsystem mountpoint size used unused

/dev/sda1 ntfs /media/_oembp 6.83 4.16 2.67

unallocated 1.17

/dev/sda2 ntfs /media/hdd 103.78 19.75 84.04 GIB boot

Det er den sidste jeg gerne vil gøre plads på, men får hele tiden følgende meddelelse: An error occured while applying the operations:
Resize from 103.78 to 68.50 GIB

Har foretaget defragmentering hele 3 gange. 2 gange i dag!

Har læst tråden fra den 28-3 2007 "klargør diskplads"

Unallocated plads på 1.17 GIB har jeg fået lavet ved at resize dev/sda1 !!. Så lidt er der da sket, bare ikke der hvor jeg ønsker det.

Nogen gode forslag til hvor filmen knækker for mig?

M.v.h.

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Gparted partitionering

Indlægaf Balder » 20. maj 2007, 12:39

Det er ikke lige til sådan på stående fod, at sige, hvor det går galt, men prøv evt. noget andet.

Læste for nylig, at Vista selv kan resize Windows partitioner (det kan XP ikke), så måske er det værd at se, om det nu også kan lade sig gøre.

Kender ikke Vista, men formoder at funktionen skal findes i noget, der sikkert hedder: Start > Kontrolpanel > Administration > Computeradministration > Diskhåndtering.

Sådan kommer man ind i Diskhåndtering i XP og mon ikke det kan tænkes at være nogenlunde det samme i Vista..?

P.S. Fandt lidt om det her og her.
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

Gparted partitionering

Indlægaf Pipesmoker » 20. maj 2007, 21:12

Hej Balder.

Tak for den vigtige og rigtige info. Har dog først haft tid til at kigge på det nu (familien skal jo også passes ha-ha-) Nå men du havde fuldstændig ret med hensyn til den funktion i Vista. Nu er /dev/sda2 ændret til 64.96 GIB uden problemer af nogen art. Så hvis der er andre med Vista der har lignednde problemer er løsningen altså lige for. Endnu engang tak. Iøvrigt har jeg brugt din Ubuntu guide fra webbyen dk til at komme igang og videre i igennem hele forløbet. Det er en god begynder guide til alle os der gerne vil prøve noget andet. Efter at have prøvet live cd på alle leder og kanter er jeg slet ikke i tvivl, Ubuntu er da bare for lækker!

M.v.h.

Pipesmoker :lol:
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Gparted partitionering

Indlægaf Balder » 20. maj 2007, 21:45

Pipesmoker skrev:Ubuntu er da bare for lækker!


Lige mine ord!! :)
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

Gparted partitionering

Indlægaf Pipesmoker » 21. maj 2007, 06:22

Hej igen.

Fik installeret Ubuntu rigtigt i går aftes, for derefter at downloade diverse opdateringer. De funktioner jeg har brugt indtil nu ser ud til at virke fint og på Dansk naturligvis, herunder Dansk stavekontrol i office 2.2, som egentlig var den oprindelige årsag til at jeg søgte alternative løsninger til MS Vista!!

M.v.h.

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Gparted partitionering

Indlægaf Balder » 21. maj 2007, 07:02

Apropos OpenOffice. Har du opdaget hurtigstarteren..?

Hvis ikke så åbn eksempelvis et OOo tekstark og gå til: Funktioner > Indstillinger > Hukommelse > sæt flueben i: Aktiver hurtigstart i systembakken > Luk.

Udover at OpenOffice nu starter hurtigere, så har du fra ikonet i panelet, via højrekliksmenuen, mulighed for at åbne tekstark, regneark m.m. og slipper derved for at skulle i programmenuen.
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

Gparted partitionering

Indlægaf Pipesmoker » 21. maj 2007, 16:40

Næe det var jeg ikke klar over at jeg kunne gøre. Tak for tip! "done"

Mvh

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster