windows program paa Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

windows program paa Ubuntu

Indlægaf Volle » 19. maj 2007, 19:51

Hvad skal jeg installere for at f[ et windowsprogram til at koere . Kiggede i installer programmer, og s'gte p[ wine, men den dukkede ikke op. Kan jeg bare hente den fra deres site
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

windows program paa Ubuntu

Indlægaf Balder » 19. maj 2007, 20:03

På en installeret Ubuntu ligger programmet Wine i Tilføj/Fjern programmer. Det er ikke sikkert at det også gør det når man kun kører live-CD.

Prøv i Tilføj/Fjern, øverst til højre, at klikke og markere; All available applications og skriv derefter Wine i Søg.

Wine kan bruges til at køre visse Windows programmer med. Ellers kan Automatix2 (skal hentes ude i byen) installeres og derfra kan CrossOver installeres. I CrossOver kan ligeledes køres en del Windows programmer i - efter min mening - en højere kvalitet end i Wine.
Mvh. - Balder

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

windows program paa Ubuntu

Indlægaf Volle » 20. maj 2007, 22:25

Balder skrev:På en installeret Ubuntu ligger programmet Wine i Tilføj/Fjern programmer. Det er ikke sikkert at det også gør det når man kun kører live-CD.

Prøv i Tilføj/Fjern, øverst til højre, at klikke og markere; All available applications og skriv derefter Wine i Søg.

Wine kan bruges til at køre visse Windows programmer med. Ellers kan Automatix2 (skal hentes ude i byen) installeres og derfra kan CrossOver installeres. I CrossOver kan ligeledes køres en del Windows programmer i - efter min mening - en højere kvalitet end i Wine.

Mange tak for din hurtige support. Det er dejligt at der er nogle energiske hjælpere :D
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

wine ?

Indlægaf Volle » 21. maj 2007, 10:58

Hej jeg har installeret wine i tilføj fjern, men kan ikke se den i programmer, det virker heller ikke at dobbeltklikke en windows exe.fil.

Crosover kan jeg ikke lige finde udfra din forklaring, men søgte i synaptic og fandt lidt der.
Ingenting virker umiddelbart ?
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Re: wine ?

Indlægaf spook » 21. maj 2007, 13:51

Volle skrev:Hej jeg har installeret wine i tilføj fjern, men kan ikke se den i programmer, det virker heller ikke at dobbeltklikke en windows exe.fil.

Crosover kan jeg ikke lige finde udfra din forklaring, men søgte i synaptic og fandt lidt der.
Ingenting virker umiddelbart ?


Smæk følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo winecfg


så kan du sætte Wine op :)

Kode: Vælg alt

sudo winefile
starter en "stifinder" med admin rettigheder. Hvis du skal køre et program (f.eks. en installer) så er det

Kode: Vælg alt

sudo wine /media/cdrom0/seup.exe
- Hvis du skal køre filen setup.exe fra en cdrom, med rettigheder :)
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: wine ?

Indlægaf Balder » 21. maj 2007, 16:18

Volle skrev:Crosover kan jeg ikke lige finde udfra din forklaring...


CrossOver ligger i Automatix2, som skal downloades og installeres først. Læs evt. om Automatix2 her.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

windows program paa Ubuntu

Indlægaf Toddvarg » 25. maj 2007, 00:42

Den måde jeg prøvede at installere "pinnacle studio" var at højreklikke med musen på setup, og da kommer det frem en option der spørger om du vil installere med wine. Problemet siden hen var at pinnacle ikke fungerer gennem wine, men det en anden sag.

Balder viste mig en side hvor de programmer der pt. fungerer gennem Wine er:
http://appdb.winehq.org/

Desuden er det også en side der viser hvilket programmer der fungerer med crossover:
http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/rank/

Håber det kan hjælpe.

mvh
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster