problemer med fremstilling af live disk!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 17. maj 2007, 16:25

Bærbar med MS Vista.
Hej.
Har lige anskaffet en bærbar pc som er med Vista. Jeg ville dog gerne have et ordentligt office program og faldt over office 2.2. Et fedt program der dog har den ulempe at Dansk stavekortrol ikke virker, heller ikke på sønnens pc med xp. Alle indstillinger er foretaget, Engelsk stavekontrol kører fint når vi indstiller det. For at få lidt mere info, gik jeg på nettet flere steder og faldt naturligvis over Ubuntu 7.04 hvor netop det problem med stavekontrollen ikke skulle være til stede. Har læst meget om Ubuntu efterfølgende og har været vild i varmen efter at få lavet en live cd. Du milde moses, at det kan volde så store problemer at lave en cd der virker forbavser mig virkelig. PC er sat til at starte op på cd/dvd drev i bios, så det er ikke her der er noget galt. Det må være mine brænding af cdérne, ja der er gået nogle stykker til efterhånden. Har prøvet at downloade Ubuntu 7.04 op til flere gange, og brændt med forskellige programmer som Nere. 6.o og burnatonce, deepburner. Der er rigtig mange guides derude med ligeså mange forskellige metoder. Fantastisk at det kan drille så meget, tør næsten ikke tænke hvor besværligt det kan gå hen og blive når det rigtig skal i gang.

Er der nogen der har et bud hvad fanden jeg gør galt, jeg fatter det bare ikke. Køb/bestil en cd vil nogen sige, men leveringstiden fra Ubuntu com er jo 3-4 uger, og Linux pusher har ikke 7.04 på hjemmesiden. Nogen vil måske foreslå at jeg bare fortsætter med MS og diverse udvidelser. Nix jeg har støttet Bill siden windows 95, og nu skal det være slut. Iøvrigt er Vista ikke noget at skrive hjem om!

Mange venlige hilsner

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Balder » 17. maj 2007, 16:53

Du er vel opmærksom på, at den downloadede ISO fil skal brændes som image/billede..?

I Nero: Kopi og backup > Brænd image til disk.
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 17. maj 2007, 17:13

Hej.

Jeg mener bestemt også at have prøvet denne mulighed imellem mange. prøver dog lige igen.
Kommer tilbage når jeg har prøvet.
M.v.h.

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Balder » 17. maj 2007, 17:28

Inden man brænder Ubuntu skiven er det en god ide at tjekke ISO filens MD5 sum med f.eks Nero's MD5 Verifier.

Har du hentet følgende fil; ubuntu-6.10-desktop-i386.iso, er MD5 summen; b950a4d7cf3151e5f213843e2ad77fe3

Når den er klaret og CD'en er brændt bør denne også lige undersøges for fejl inden der bootes videre på CD-drevet. Er alt som det helst skal være fortsættes opstart af live-CD'en... :)
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 17. maj 2007, 17:56

Tak for hurtig og meget præcis information. Må indrømme at filerne ikke har været tjecket som de burde, da jeg havde besvær med det også.
Efter din fine ENKLE guide vil det formodentlig lykkes. Er dog lige nu ved at defragmentere den bærbare pc. Vender tilbage
M.v.h.
Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf eyvind » 18. maj 2007, 22:01

Når du brænder med Nero.
Efter at du har valgt > kopi og backup > brænd image til disk > og du
skal finde din hentede fil - så sæt filtype til alle filer.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 19. maj 2007, 08:33

Hej.
Nero stod godt nok til : "alle understøttede kompileringer og billeder"

Prøver nu med "alle filer"

Skal også lige finde ud af det med md5 checksummen, idet jeg ikke har det på min Nero tilsyneladende.

M.v.h.

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 19. maj 2007, 12:40

Hej igen.

Checkede de forskellige brændinger jeg havde lavet under windows med "kør" Der var da Ubuntu på dem alle.
Dukkede op som Ubuntu 7.04 (Disc Tree)
med følgende installations muligheder i windows:

Mozilla Firefox & Thunderbird
Abi World m.v.

Så selvom diskene ikke er checket før brænding med md5 sum så kom jeg da frem til at der måtte være et eler andet galt med min indstilling af Bios, som jeg jo var helt sikker på var ok. Men igen hvor sikker kan man være når det er første gang jeg "tør" bevæge mig ind i de hellige områder. Har nu leget lidt med Bios og fået sat en anden startopstilling op. Jubi nu kører "live cd" sgu hurra.
Nu starter det "svære så først rigtigt!! Skal nu til at prøve om Ubuntu er noget for mig. Hvis ja, så skal download filen checkes ordentligt før brænding, så jeg er 100 % sikker på at den ok til en installering.

Foreløbig tak for hjælpen.

M.v.h.
Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Balder » 19. maj 2007, 13:00

@ Pipesmoker:

Herligt at det lykkedes for dig! :)

Vær opmærksom på, at en live-CD ikke kører som et installeret system. Live-CD'en er og bliver kun en mulighed (en god mulighed) for at se Ubuntu lidt an og har derfor sine begrænsninger. - Jeg nævner det for at du ikke dømmer Ubuntu på baggrund af live-CD'en.
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 19. maj 2007, 13:39

Jeg er opmærksom på at der er begrænsninger når der køres Ubuntu på live cd, bl.a. hastigheden. Men det gør alt sammen ikke noget bare jeg kan prøve mig lidt frem. Ved du om man kan få det trådløse kort til at virke nu? Umideelbart er der ikke adgang når jeg forsøger mig med internet "Firefox".

M.v.h.

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Balder » 19. maj 2007, 14:05

Har desværre ikke forstand på trådløse forbindelser, men har ikke kunnet undgå at bemærke, at ganske mange oplever "visse kvaler" med deres trådløse internetforbindelser i Ubuntu.

Den eneste "hjælp" jeg kan tilbyde dig er; at du højreklikker på NetworkManager i panelet og ser om du bliver tilbudt muligheden for at aktivere netværks-understøttelse. Ikonet i panelet ligner to små skærme, - den ene bag den anden.

Der ligger vist også nogle netværksværktøjer i Tilføj/Fjern, men prøv ellers at se under Guides og HowTo's (i dette forum). Dér ligger en vejledning i trådløs forbindelse.
Mvh. - Balder

Pipesmoker
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. maj 2007, 15:59
Geografisk sted: Nordsjælland

problemer med fremstilling af live disk!

Indlægaf Pipesmoker » 19. maj 2007, 14:39

Tak for hjælpen.

Jeg vil prøve mig frem. Satte lige en fast forbindelse i "dyret" Var på nettet med det samme. Oprettede min mail konto også, det ser også ud til at virke som det skal indtil videre. Så jeg må lege lidt med det trådløse og evt gå i forummet og se hvad de foreslår der.

M.v.h.

Pipesmoker
Al begyndelse er svær, især når man er mellem 80 og skinddød !

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster