Clean install 7.04 med dual boot Win XP Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Clean install 7.04 med dual boot Win XP

Indlægaf CityTop » 10. maj 2007, 13:21

Jeg har haft Edgy Eft på en maskine med 2 harddiske, hvor jeg prøvede at installere Ubuntu på den ene og Win XP på den anden.

Det kom aldrig til at virke.

Nu ville jeg gerne lave en clean install af begge dele, men denne gang med den nye version af Ubuntu, Feisty Fawn.

Spørgsmålene i den anledning er:

1) Er der noget særligt, man skal være opmærksom på, når der er 2 HD i computeren?
2) Skal jeg installere XP først? Og hvad gør jeg, når Ubuntu-installationen bagefter forlanger, at jeg skal mounte partitioner også på den disk, hvor jeg har installeret XP?
3) Hvordan kan jeg foretage backup af mine mails i Evolution, inden jeg reinstallerer?

På forhånd super tak!

Peter

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Er lykkedes, men ikke helt "efter bogen"  Emnet er løst

Indlægaf CityTop » 12. maj 2007, 22:21

Projetet i min første posting er vist omsider lykkedes, men ikke helt som jeg havde forestillet mig det. Jeg faldt over en virkelig pædagogisk vejledning, som også giver information om Vista+Ubuntu.

Jeg fulgte den opskrift, som går ud på at installere Ubuntu 7.04 først og så Windows XP. Ubuntu var installeret i forvejen på den ene disk.

Opstarten af Win-installationen på disk 2 gik også fint, men da den første gang skulle reboote, kunne den ikke finde MBR og derfor heller ikke fortsætte installationen.

Ubuntus Grub var også forsvundet, så jeg kunne pludselig slet ikke boote. Men Grub er nemt at genetablere med live-CD'en, fandt jeg ud af - det står også i vejledningen.

For at installere Windows, måtte jeg fysisk frakoble disk1 og gøre disk2 til master. Så installerede jeg Windows XP. Derefter satte jeg disk1 tilbage på IDE-kablet og gjorde disk2 til slave igen.

Nu kan jeg vælge mellem de to systemer fra boot-menuen i BIOS. Virker fint!

Jeg kan stadig ikke få Windows til at boote fra Grub-menuen - men BIOS virker fint som dualboot menu.

Backup af Evolution mail er til gengæld nemt. Fandt også en nemvejledning.

Næste store hurdle bliver wireless i Feisty Fawn...

Hej fra Peter

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster