At mounte partitioner i ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Teddy » 5. maj 2007, 10:29

jeg har nogle windows partitioner jeg godt kunne tænke mig at få skriverettigheder til via ubuntu. Hvis jeg går ind og mounter dem, kan jeg så stadig benytte dem i windows ligesom jeg kan nu, eller er det enten i det ene eller det andet system??

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Ormen » 5. maj 2007, 11:00

Det kommer an på hvilket filsystem dine diske er formatteret i. NTFS kan ikke læses i Ubuntu OOTB, men der kan vist installeres noget der gør dem læs/skrivbare. EXT3 kan ikke læses OOTB af Windows, men her findes vist også en driver der gør linux partitionerne læs/skrivbare.
Hvis du vil indgå at skulle rode for meget med drivere, så skal disken være formatteret i FAT32, dette filsystem kan læses af begge OS
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Teddy » 5. maj 2007, 11:07

Ormen skrev:Det kommer an på hvilket filsystem dine diske er formatteret i. NTFS kan ikke læses i Ubuntu OOTB, men der kan vist installeres noget der gør dem læs/skrivbare. EXT3 kan ikke læses OOTB af Windows, men her findes vist også en driver der gør linux partitionerne læs/skrivbare.
Hvis du vil indgå at skulle rode for meget med drivere, så skal disken være formatteret i FAT32, dette filsystem kan læses af begge OS


har ikk lige undersøgt det endnu, men kan godt læse mine win partitioner i ubuntu...

så ved ikk om det er fordi de er fat32

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Balder » 5. maj 2007, 11:13

@ Teddy:

Du kan sagtens læse både NTFS og FAT partitioner fra Ubuntu Feisty. Der kan også problemfrit skrives til FAT, men det kniber vist lidt med skriverettigheder til NTFS.

Der findes dog muligheder. Mener at der ligger noget NTFS halløj i Synaptic, men har ikke sat mig ind i det...

Søg i Synaptic på; ntfs-3g
Mvh. - Balder

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Pihl » 5. maj 2007, 12:25

Teddy

I Automatix2 er der under Miscellanous en mulighed for at vælge Automatix read/write NTFS anf FAT32 Mounter. Med den installeret bliver dine partitioner automatisk mountet vedd boot, og du har også automatisk læse/skrive rettigheder på de partitioner.

Men husk nu på, at Automatix ikke er et officielt støttet script, og der KAN opstå problemer med at bruge nogle af dens værktøjer. Ovenstående værktøj er også kun i beta-stadiet.
Jeg har dog aldrig selv oplevet nogle problemer - heller ikke med read/write værktøjet...

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Teddy » 5. maj 2007, 12:35

Pihl skrev:Teddy

I Automatix2 er der under Miscellanous en mulighed for at vælge Automatix read/write NTFS anf FAT32 Mounter. Med den installeret bliver dine partitioner automatisk mountet vedd boot, og du har også automatisk læse/skrive rettigheder på de partitioner.

Men husk nu på, at Automatix ikke er et officielt støttet script, og der KAN opstå problemer med at bruge nogle af dens værktøjer. Ovenstående værktøj er også kun i beta-stadiet.
Jeg har dog aldrig selv oplevet nogle problemer - heller ikke med read/write værktøjet...


ok cool vil jeg da prøve

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Teddy » 5. maj 2007, 14:57

Pihl skrev:Teddy

I Automatix2 er der under Miscellanous en mulighed for at vælge Automatix read/write NTFS anf FAT32 Mounter. Med den installeret bliver dine partitioner automatisk mountet vedd boot, og du har også automatisk læse/skrive rettigheder på de partitioner.

Men husk nu på, at Automatix ikke er et officielt støttet script, og der KAN opstå problemer med at bruge nogle af dens værktøjer. Ovenstående værktøj er også kun i beta-stadiet.
Jeg har dog aldrig selv oplevet nogle problemer - heller ikke med read/write værktøjet...


når jeg har gjort følgende,kande så også bruges i windows??

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Pihl » 5. maj 2007, 15:19

Altså du kan skrive på din Ubuntu partition fra Windows? Nej, desværre. Hvis du skal det, skal du bruge et windows tool. Jeg har selv et sådan; jeg skal prøve at se, om jeg kan finde stedet, jeg fik det fra..

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Teddy » 5. maj 2007, 16:05

Pihl skrev:Altså du kan skrive på din Ubuntu partition fra Windows? Nej, desværre. Hvis du skal det, skal du bruge et windows tool. Jeg har selv et sådan; jeg skal prøve at se, om jeg kan finde stedet, jeg fik det fra..


nej mente egentlig om jeg så kunne bruge de partitoner som jeg mounter igennem ubuntu, om jeg kan bruge dem i windows??

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Wrapper » 6. maj 2007, 21:29

Pihl skrev:Altså du kan skrive på din Ubuntu partition fra Windows? Nej, desværre. Hvis du skal det, skal du bruge et windows tool. Jeg har selv et sådan; jeg skal prøve at se, om jeg kan finde stedet, jeg fik det fra..

http://blackcave.dk/tmp/Linux_Reader.exe ??

Teddy skrev:nej mente egentlig om jeg så kunne bruge de partitoner som jeg mounter igennem ubuntu, om jeg kan bruge dem i windows??


Altså at Ubuntu og Windows deler om en partition, eksempelvis til dokumenter o.l. man vil bruge på begge systemer?
I så fald så kan det godt lade sig gøre. Jeg vil anbefale at du formatere den partition i FAT32 da begge systemer kan læse og skrive til det format. NTFS skal du holde dig fra, da det stadig er ustabilt i Linux, og EXT2/3 kræver et program ( http://blackcave.dk/tmp/Linux_Reader.exe - Mener det er det) som gør formatet skrivebart.

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

At mounte partitioner i ubuntu

Indlægaf Teddy » 20. maj 2007, 23:33

Pihl skrev:Teddy

I Automatix2 er der under Miscellanous en mulighed for at vælge Automatix read/write NTFS anf FAT32 Mounter. Med den installeret bliver dine partitioner automatisk mountet vedd boot, og du har også automatisk læse/skrive rettigheder på de partitioner.

Men husk nu på, at Automatix ikke er et officielt støttet script, og der KAN opstå problemer med at bruge nogle af dens værktøjer. Ovenstående værktøj er også kun i beta-stadiet.
Jeg har dog aldrig selv oplevet nogle problemer - heller ikke med read/write værktøjet...


det der er genialt:D

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster