Partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Lau
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. apr 2007, 18:52

Partitioner

Indlægaf Lau » 24. apr 2007, 18:54

Er nu igang med at installere mine partitioner, og vil gerne beholde windows, har jeg så forstået det rigtigt at ubuntu skal minimum have 2 partitioner at arbejde med, en til swap og en til root?

Jeg har et stykke frit harddiskplads på 36 GB, som jeg gerne vil bruge til dette. Men det er som om at ubuntu skal bruge 2 partitioner, skal jeg extende den eller dele den op i 2 primary?

Lau
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. apr 2007, 18:52

Partitioner

Indlægaf Lau » 24. apr 2007, 20:06

Nu prøvede jeg at installere på 2 primary partitioner, min swap er på 2 GB og den anden er på 34 nu, ser ud til at virke. Jeg kunne dog ikke få min Feasty Fawn til at virke, når den startede op, sagde den en masse fejl, og når den endelige kom ind, var opløsningen vildt underlig, havde et skrivebord, der fyldte 2/3 af skærmen, opløsningen var sat til 800x600, men min skærm kørte reelt 1024x768, på noget af skærmen var nogle sorte bjælker og et andet sted viste den bare noget af mit skrivebord igen. Men kan jeg opdatere til 7.04 når jeg nu har CD'en. Er helt ny til Linux kan i nok høre, ved ikke en gang hvad linux' svar på en "exe-fil" er :D

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Partitioner

Indlægaf Ormen » 24. apr 2007, 21:34

I Windows skulle du have slettet de partitioner du ikke skulle bruge, så de stod som ikke-allokeret plads. Under installationen af Ubuntu, skulle du så have valgt at bruge den størst sammenhængende plads.

Mht. grafik og fejl, hvilket gfx har du i?
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Lau
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. apr 2007, 18:52

Partitioner

Indlægaf Lau » 24. apr 2007, 21:50

Jeg prøvede at opdatere, men den gjorde bare det samme igen, har et ATI mobility Radeon x700 PCI express, det er underligt at det virker fint i 6.10, men ikke i 7.04. Må desværre indrømme at Ubuntu har skuffet mig meget indtil nu, det kører ikke så hurtigt, og er ikke så nemt som alle går og siger.
Har prøvet at tage et billede af hvordan det ser ud, finder lige et sted at uploade.

Lau
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. apr 2007, 18:52

Partitioner

Indlægaf Lau » 24. apr 2007, 21:54


Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Partitioner

Indlægaf Teddy » 24. apr 2007, 23:43

Lau skrev:Jeg prøvede at opdatere, men den gjorde bare det samme igen, har et ATI mobility Radeon x700 PCI express, det er underligt at det virker fint i 6.10, men ikke i 7.04. Må desværre indrømme at Ubuntu har skuffet mig meget indtil nu, det kører ikke så hurtigt, og er ikke så nemt som alle går og siger.
Har prøvet at tage et billede af hvordan det ser ud, finder lige et sted at uploade.


sådan havde jeg det også i starten og nåede at bande lortet af h til nogle gange og endda slette det, for at vende tilbage og blive rigtig glad, så selv om jeg er meget ny i det, så er mit bedste råd til dig at give det lidt tid..

hvor længe var du om at lære windows at kende i tidernes morgen??

mht dit problem syntes jeg du skulle prøve at slette ubuntu og installere helt forfra, det tager jo heldigvis ikk så lang tid som med windows..

Har du originale cd'er eller hvordan har du installeret det??

Lau
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. apr 2007, 18:52

Partitioner

Indlægaf Lau » 25. apr 2007, 07:13

Har hentet cd'erne på nettet, men har checket dem og de skulle virke begge to. Mht grafikken viser det sig at jeg ikke er den eneste med mit grafikkort der har problemer med 7.04, så bliver nok nødt til at bruge 6.10 har til at starte med. I har ret, jeg skal nok lige lære det at kende, men det er altså ikke helt nemt synes jeg, fatter ikke det der med at skrive commandoer (sudo osv.), hvor gøres dette?

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Partitioner

Indlægaf Teddy » 25. apr 2007, 22:02

Lau skrev:Har hentet cd'erne på nettet, men har checket dem og de skulle virke begge to. Mht grafikken viser det sig at jeg ikke er den eneste med mit grafikkort der har problemer med 7.04, så bliver nok nødt til at bruge 6.10 har til at starte med. I har ret, jeg skal nok lige lære det at kende, men det er altså ikke helt nemt synes jeg, fatter ikke det der med at skrive commandoer (sudo osv.), hvor gøres dette?


ved godt hvor man skriver dem, men forstår ikk hva man skriver og hvornår hehe

Men de skrives i terminal, under programmer> tilbehør

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Partitioner

Indlægaf eyvind » 7. maj 2007, 21:58

Lau - ser jeg rigtigt at du har dobbelt skriveborde.
Det havde jeg også ved bestemt opløsning så den rettede jeg til i nærheden af den opløsning jeg ville bruge.........genstartede og satte så den færdige opløsning på.
6.10 lavede også det nummer med mig.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster