Mounter ikke IDE Drev Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jolly79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:54

Mounter ikke IDE Drev

Indlægaf jolly79 » 16. mar 2007, 08:04

Hej

Jeg har forsøgt at installere ubuntu 6.10, jeg har 2 sata og et ide drev.
Da jeg installeret der hev jeg strømmen på ide drevet da jeg har nogle vigtige ting på som jeg ikke vil miste.

Installationen gik helt fint og systemet kørte, jeg slukkede computeren og satte strømmen til ide drevet og startede op igen.

Da jeg kom på igen ville jeg mounte drevet... men kunne ikke se det nogle steder.

Jeg gik ind i det partionerings program der følger med til ubuntu ultimate gaminig edition.
Jeg kunne godt se drevet men når jeg højre klikkede på det stod der at det ikke var mounted.
Men der var heller ikke en mulighed for at mounte det, hvorfor og hvordan griber man det an??

Jeg tænkte at jeg ville prøve at installere igen nu med drevet sat til... valgte installation på samme sata drev. Installationen kørte fint..

Da jeg genstartede fejler den på at der er en partion den ikke kan mounte.

Hvad er det jeg gør forkert...?? er det fordi min ide disk sidder som master??

Håber at i kan hjælpe mig, da jeg glæder mig som en lille dreng til at komme til at lege med ubuntu.

Mvh

Gustav

jolly79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:54

Mounter ikke IDE Drev

Indlægaf jolly79 » 19. mar 2007, 08:49

Nå der var ikke meget hjælp at hente her... er mit spørgsmål dumt eller??

Men lige meget jeg har selv løst det.

Nu er næste problem bare dukket op, mit andet sata drev er mounted på media/local disk.

Men den ligger sig kun som mappe, ikke som drev under de andre drev i oversigten.

Men tror jeg vil prøve det engelske support forum, hvis jeg ikke kan finde hjælp her.

I er velkommen til at skrive, eller ses vi på grillen eller hvad man nu siger *GG*

Mvh

Jolly

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Mounter ikke IDE Drev

Indlægaf Balder » 19. mar 2007, 18:23

@ jolly79:

Nu må du altså ikke tro, at folk ikke vil hjælpe dig... :)
Mvh. - Balder

jolly79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:54

Mounter ikke IDE Drev

Indlægaf jolly79 » 19. mar 2007, 18:39

Nej men et eller andet svar ville jeg da godt have... selvom folk ikke ved det ville det være rart hvis de bare skrev det.

Balder skrev:@ jolly79:

Nu må du altså ikke tro, at folk ikke vil hjælpe dig... :)

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Mounter ikke IDE Drev

Indlægaf Ormen » 19. mar 2007, 19:05

Hvis du har fundet svaret på dit første spørgsmål, kunne du så ikke dele løsningen med os andre, så en anden der evt. støder ind i samme problem, kan se løsningen og slipper for at skulle spørge? :)
Og nej, jeg ved ikke hvad du skal gøre ;)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

jolly79
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:54

Mounter ikke IDE Drev  Emnet er løst

Indlægaf jolly79 » 20. mar 2007, 08:53

Jo det kan jeg da godt...

Jeg hev strømmen på mit ide drev... inden jeg installeret.
Derefter genstartede jeg, og satte strømmen til igen.

da jeg kom ind i styre systemet mountede jeg det, så kørte det bare helt fint.

Men der er stadig det problem med at mit anden sata drev kun ligger sig som /media/ local disk

Det ser ud som om den kun ser den som en mappe, og først der var det kun root adgang til den. Dvs at jeg måtte logge på som root og sætte min bruger som ejer.

Er der nogen der er stødt på et godt ubuntu usenet program?? jeg kan sgu ikke finde et anstændigt et???

Ellers er jeg ret vild med ubuntu, selvom det en gang imellen føles som om det selv bestemmer hvad det har lyst til at gøre *GG*

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

Mounter ikke IDE Drev

Indlægaf temba » 20. mar 2007, 20:02

Hej,

det lyder som du ikke helt kender til GNU/linux 'drev' og filer.

ALT er en fil når vi taler om et drev, en partition, fil eller mappe. Din anden SATA disk ligger som /media/localdisk nok fordi ubuntu har vurderet at det skal den hedde da du ikke selv har valgt et andet navn (ikke noget problem i det min ven).

Det du kan forsøge at gøre, er at redigere i din /etc/fstab fil - min ser sådan ud:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda2
UUID=51138cb0-1379-4640-84d0-99ed63e65ac6 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sdb1
UUID=b6d2599f-4e7a-4a73-a5ec-d3338c7289f9 /media/data1 reiserfs defaults 0 2
# /dev/hdb2
# UUID=16315E503ACCFBD0 /media/tv ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1
# /dev/hdb1
UUID=3C68C44C68C4069C /media/windoze ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1
# /dev/sda1
# UUID=4c2e3a37-9304-4a9a-bd4b-b79ce87ef52a none swap sw 0 0
/dev/sda1 none swap sw 0 0
/dev/hdb2 /media/mint ext3 defaults 0 2
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/hda /media/cdrom1 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/ /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

UUID er et unikt værdi for hver enkelt drev - den sidste for min swap er ikke helt gyldig da jeg bruger samme swap for både mint og kubuntu men det er også ved siden af sagen.

Alt foregår i konsol fra nu af.

Du kan rette til i navnet og ændre til f.eks /media/minandensatadisk - husk at lave en tilsvarende mappe i media mappen!!! Bruge sudo kommandoen - 'sudo mkdir /media/minandensatadisk'

Du skal huske at bruge f.eks 'sudo gedit /etc/fstab' - hvis du kan bruge vi eller emacs er det nok bedre pga sikkerhed.

Prøv også at skrive 'man fstab' for at læse mere om filen.

Hvis du ønsker ikoner på dit skrivebord, må du sige til så en anden kan hjælpe - mit Gnome viden er ikke tilskrækkelig.

Jeg håber du har fået en fornuftig fingerpeg i den retning din løsning ligger i. Giv lyd når du har fundet af det!

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster