Hjælp til installation af programmer.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mbach
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:40

Hjælp til installation af programmer.

Indlægaf mbach » 21. nov 2006, 16:36

Hej..

Jeg er helt ny med linux.

Kan jeg få en kort introduktion til hvordan jeg installerer programmer?

Jeg har henter nogle forskellige. jeg her filer som ender på tar.gz. jeg kan pakke dem ud.. men ved ikke hvodan jeg skal installere dem?

mvh

Mbach

espete
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2006, 16:42

at bruge synapric.

Indlægaf espete » 21. nov 2006, 16:55

I Ubuntu (og de flere andre linux'er jeg har prøvet), installer du normalt ikke programm ved at hente en tar.bz-file fra en hjemme side som man er vandt til fra windows.

Derimod har ubuntu et program som hedder synaptic, der startes fra System -> Administarion -> Synaptic / Pakkehåndtering (på dansk mener jeg)

i det progam kan du søge efter programmer, og vælge at installer dem ved at højreklikke -> installer og så trykke Aplly (Anvend på dansk)

men da alle progammer ikk findes i denne database som standard, men kan kan selv tilføjre flere ved at føjge guiden på http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Repositories. Det er desuden også er godt sted at starte, hvis der er flere begynder problemmmer.
./ eSPete has spoken / http://www.darch.dk /

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Hjælp til installation af programmer.

Indlægaf Wrapper » 21. nov 2006, 16:55

tar.gz er jo bare en form for komprimering, ligesom .zip, Ofte får man dog programmer der skal installeres derfra.

Man kan udpakke og installere fra en tar.gz via kommandolinjen ved at skrive følgende (enten som root eller med sudo før kommando):

Kode: Vælg alt

tar zfxv navn.tar.gz


Så er den udpakket. Ofte skal man dernæst indtaste følgende:

Kode: Vælg alt

cd mappe

Mappe er den mappe som bliver lavet når man udpakker tar.gz

Så skal man ofte skrive følgende kommando

Kode: Vælg alt

./configure


Dernæst

Kode: Vælg alt

make


og til sidst

Kode: Vælg alt

make install


Hvis ikke det er noget der kan installeres via tar.gz så kommer som regel en nyttig fejlmeddelse...


Nå men øvrige måder at installere på:

Kode: Vælg alt

apt-get install pakkenavn

Den mest anmindelige måde at installere på i debian / ubuntu.

Man kan søge efter på pakker i apt således

Kode: Vælg alt

apt-cache search pakkenavn


I Ubuntu er der dog et program der hedder synaptics, som er en oversigt over de pakker du kan hente via de "pakkedepoter" der er til rådighed på din version af linux.

Og der er også noget der hedder aptitude, det skulle være ret godt, men apt anvendes oftere. Men som udgangspunkt vil jeg altid starte med at kigge i synaptics.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster