32bit eller 64bit version?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
DarkHelmet
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. mar 2007, 11:01
Geografisk sted: Aalborg

32bit eller 64bit version?

Indlægaf DarkHelmet » 1. mar 2007, 11:07

Hej.

Jeg har fået nok af dette Windows crap. Var ude og se på Vista, da min OEM Win XP ikke virker på min nye maskine, og jeg gider virkelig ikke give 2000 kr for en fuld Vista version.

Så nu vil jeg prøve Linux, men er løbet ind i et par spørgsmål.

Da jeg har en 64bit AMD, tænkte jeg at ville hente 64bit version. Det tog knap 2 timer, men nu er jeg kommet i tvivl om jeg skulle have taget 32bit versionen istedet? Det er intet problem at hente 32bit verisonen ned, men de fylder 3.5 giga stykket, og da vi har en begrænsing på 10 giga, er det lidt surt at fyre 7 giga af d. 1 i måneden!

Ydermere.. Jeg har en Windows liggende. Jeg har lavet en 20 giga partition til Windows, og resten til programmer mv (140 giga ca), ydermere har jeg en extern USB MyBook 250 giga harddisk.

Kan jeg installere Linux på min externe harddisk som prøve? Vil nemlig gerne køre med begge systemer til jeg er sikker på at Linux er holdbart til det jeg skal bruge det til.

Mvh Dan

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

32bit eller 64bit version?

Indlægaf Ormen » 1. mar 2007, 12:08

Du kan hente en CD version der kun fylder 500 mb ca. Den henter så ca. 200 mb opdateringer bagefter (gjorde den sidst jeg installerede for en 14 dage siden) og så er du kørende.
Mht. at teste, så fungerer den CD som live cd, hvor du installerer fra. Så du smider bare skiven i, lader den boote, og så kan du lege lige så tosset du vil :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

32bit eller 64bit version?

Indlægaf Gneeew » 1. mar 2007, 12:16

Jeg er også forholdsvist ny i Linuxuniverset, og akkkurat som dig sidder jeg på en AMD64 maskine. Jeg lagde ud med at hente 64 bit versionen af Ubuntu, med den er tilsyneladende stadig på betastadiet, og jeg havde en masse bøvl med at få den til at fungere.
Formaterede og hentede 32 bit versionen i stedet. Bortset fra at det er noget skrammel at få et ati kort til at fungere sammen med Ubuntu, så kører det fint! Du har i øvrigt ikke den store glæde af 64 bit understøttelse, da det ikke just vrimler med applikationer, der understøtter det.

DarkHelmet
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. mar 2007, 11:01
Geografisk sted: Aalborg

32bit eller 64bit version?

Indlægaf DarkHelmet » 1. mar 2007, 16:23

Jeg kan hellere ikke starte 64bit versionen op overhovedet. Hellere ikke i grafisk fejlsikret tilstand. Den går i sort.
Det gør Live Cd'en også. Her kan jeg kun starte den op i fejlsikret tilstand.

Er det spild af tid at hente DVD versionen ned af 32bit version? Mener.. Cd versionen fylder 700 mens dvd fylder over 3 giga.. Der må vel være en forskel??

Mvh Dan

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

32bit eller 64bit version?

Indlægaf Balder » 1. mar 2007, 17:03

DarkHelmet skrev:Er det spild af tid at hente DVD versionen ned af 32bit version? Mener.. Cd versionen fylder 700 mens dvd fylder over 3 giga.. Der må vel være en forskel??


Det er spild af tid. DVD'en er til offline installation og indeholder en masse pakker, som ved installation fra CD'en bliver downloadet under selve installationen. - Sådan kort fortalt.
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

32bit eller 64bit version?

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. mar 2007, 14:47

Linux nybegyndere anbefalder jeg at de skal vælge 32 bit versionen. Der er meget, meget få programmer etc. der udnytter 64 bit og hastighed mæssigt kan man ikke se hvis man sammenligner 32bit mod 64bit (indtil videre). Derudover er det langt sværer at installere programmer på en 64 bit da de fleste programmer kører 32 bit.

Hvis 32 bit Ubuntu Desktop fejler, grib 32 bit Ubuntu Alternate.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster