Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Kestol
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. maj 2008, 16:51

Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf Kestol » 13. maj 2008, 22:05

thj01 skrev:Nedsæt strømforbruget på din bærbare
Strømstyring til harddisken

Indstil BIOS

Der har været rapporter om at Ubuntu "dræber" harddisken. Dette er ikke helt korrekt. Der er 3 faktorer der styrer denne proces. BIOS, HD'ens firmware og styresystemet. Ubuntu teamet har valgt den tilgang at computerproducenterne ved hvad de gør når de sætter deres computere sammen. Hvis du er ramt af problemet så er løsningen herunder. (Hvis du ikke er ramt gør det nedenstående ingen skade - snarere tværtimod)

Dette er hvad du skal gøre selve computerens BIOS

Det er forskelligt hvordan man får adgang til BIOS, men det sker i selve opstarten af computeren. På min IBM skal jeg trykke på den blå "acces IBM" knap. Du skal måske holde F12 nede for at få den frem.

Først skal vi have din hardware (selve computeren) til at makke ret. Gå ind i BIOS og ret "power" indstillinger. På min IBM-laptop skal jeg ændre dem til "performance" (dvs. BIOS gør intet for at styre HD)

Dette er hvad du skal gøre på Ubuntu.

Det vi skal bede Ubuntu om at overtage styringen.

metoden er taget fra : ubuntu-demon

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26

Lav et script der styrer strømstyringen

gksudo gedit 99-hdd-ugly-fix.sh


indsæt følgende

#/bin/bash
if on_ac_power = 1 ; then
hdparm -B 254 -M 254 /dev/sda
else
# possibly on battery
hdparm -B 192 -M 128 /dev/sda
fi


Om paramtrene.

-B

Tallene der står efter -B er niveauet af strømstyringen. Hvis tallet er lavt er der meget striks strømstyring (lav temperatur, men Harddisken tænder og slukker konstant dvs. slides) hvis det er højt f.eks 254 er strømstyringen minimal (høj temperatur, men den snurrer hele tiden. ved 255 slukkes strømstyringen totalt, men det kan ikke anbefales. 192 et "fornuftigt" kompromis

-M

Tallet der står efter -M er hår noget at gøre med drevets støjniveau/spinhastighed. Langt de fleste drev har kun 3 forskellige mulighder: 0 - slukket ; 128 - stille ; 254 - fuld fart. Du kan tjekke anbefalingen til dit drev med følgende kommando og evt rette i 99-hdd-ugly-fix.sh.

Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Queue depth: 32
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16
Advanced power management level: 192 (0xc0)
Recommended acoustic management value: 128, current value: 128
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns




kopier scriptet til 4 steder

sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/resume.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/start.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/ac.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/battery.d/


Tjek om det virker med

sudo hdparm -I /dev/sda






Jeg går udefra det er det ovenstående jeg skal gøre for at hæmme slitage på min HD... Håber det kun er det...
Men kan skam ikke rigtig finde ud af det efter man har gjordt det i bios...
Hvordan laver jeg det script der er tale om???

Og hvor finder jeg kommandoen som får dette frem som jeg skal bruge?
Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Queue depth: 32
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16
Advanced power management level: 192 (0xc0)
Recommended acoustic management value: 128, current value: 128
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns


Er jeg så færdig efter jeg har lavet disse trin?

Der står nemlig så meget her -> http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26

Om vis stikkontakten er i og vis den ikke er... Og alt muligt andet man skal indstille :(

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. maj 2008, 10:01

Kopier og kør følgende kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

gksudo gedit 99-hdd-ugly-fix.sh
. Dette åbner en (tom) teksteditor, hvor du kopierer teksten ind (nb. adgangskoden er din brugeradgangskode + enter):

Kode: Vælg alt

#/bin/bash
if on_ac_power = 1 ; then
hdparm -B 254 -M 254 /dev/sda
else
# possibly on battery
hdparm -B 192 -M 128 /dev/sda
fi


Gem og luk teksteditoren.

Kopier følgende kommando ind i terminalen og kør den:

Kode: Vælg alt

sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/resume.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/start.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/ac.d/ && sudo install 99-hdd-ugly-fix.sh /etc/acpi/battery.d/


That's it.

Og hvor finder jeg kommandoen som får dette frem som jeg skal bruge?
Citat:
Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Queue depth: 32
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16
Advanced power management level: 192 (0xc0)
Recommended acoustic management value: 128, current value: 128
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns


Brug denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo hdparm -I /dev/sda
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Kestol
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. maj 2008, 16:51

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf Kestol » 14. maj 2008, 19:05

Mange mange tak :mrgreen:

Så er problemet løst :mrgreen: :mrgreen:

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. maj 2008, 19:19

Det var så lidt. :-)

@ thj01: Kan du eventuelt tilføje lidt "Denne kommando åbner en tom teksteditor", "Gem og luk filen" "kopier scriptet til 4 steder med denne kommando" og lignende bemærkninger. Lidt mere skåret i pap til nye ubuntusser.

Citat:
Capabilities:
LBA, IORDY(can be disabled)
Queue depth: 32
Standby timer values: spec'd by Vendor, no device specific minimum
R/W multiple sector transfer: Max = 16 Current = 16
Advanced power management level: 192 (0xc0)
Recommended acoustic management value: 128, current value: 128
DMA: mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
Cycle time: min=120ns recommended=120ns
PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
Cycle time: no flow control=120ns IORDY flow control=120ns


Det fremgår ikke direkte af guiden, hvilken kommando, der giver ovenstående output.

Guiden er som sådan supergod, og jeg havde ingen problemer med at følge den, men denne post viser, at den godt kan tilpasses en smule :-).

PS. Jeg bukker mig stadig i respekt for strømstyringsguiden.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Kestol
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. maj 2008, 16:51

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf Kestol » 14. maj 2008, 21:05

Ja. Guiden er kanon... Men der manglede lige en command :mrgreen:

EDIT:

Hey... Ville lige sige jeg har fundet ud af at denne metode ikke er så god til Ubuntu 8.04, da der er blevet ændret visse ting i systemet...
Så man skal i stedet for gøre følgende:

1.
sudo gedit /etc/hdparm.conf


2. Tilføj
/dev/sda {
apm = 254
}


3.Save http://launchpadlibrarian.net/14195287/30hdparm to /tmp/30hdparm . Then,
sudo install /tmp/30hdparm /etc/pm/sleep.d/


Hvad siger i ubuntu pros til det?
Jeg synes den anden virker fra koden mere seriøs.. Da den også ændrer på batteri mode osv...
Men nu er jeg ikke linux guru:D

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf thj01 » 15. maj 2008, 08:19

så vidt jeg kan forstå den kommando der indsættes så fjerner man apm (advanced power management) og det er jo ikke lige det der er meningen med resten af guiden.

øv - nu skal jeg sku til at sætte ind i alt det lort igen :-(


angående guiden.

Hvis man gør det der står - dvs sætter de ting ind i terminalen, så er der ikke så meget at være i tvivl om. Så det er et valg mellem om man vil gøre det praktisk anvendeligt eller om det er korrekt forståeligt.

jeg laver det ikke om, da min guide er et forsøg på at gøre det let for folk der bare vil have lortet til at virke - ikke forstå hvordan.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. maj 2008, 09:03

Jeg synes, at Kestols spørgsmål viser, at man godt kan have problemer med at følge guiden. Jeg skriver heller ikke, at man skal til at forklare, hvad der sker. Men når du f.eks. skriver "opret script" og skriver en kommando på linjen nedenunder, kan det godt være problematisk, hvis man slet ikke ved, hvad et script er. Så hjælper det, hvis der lige er tilføjet "med kommandoen herunder".

Mine kommentarer synes jeg selv er meget pragmatiske og konkrete.

Hvis guiden ikke er korrekt forståelig, er den heller ikke praktisk anvendelig. Men den selvmodsigelse må du selv stå inde for.

Jeg skal nok lade være med at kommentere på dine guides. Jeg har stor respekt for dit arbejde, men jeg er træt af, at du ofte reagerer defensivt på forslag til ændringer. Jeg synes at behovet for en wiki er til stede, sådan at der ikke er nogen, der har eksklusivt ejerskab over how-to's.

Håber ikke jeg har brudt med den gode tone her i forummet.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf thj01 » 15. maj 2008, 11:50

Jeg skal nok lade være med at kommentere på dine guides. Jeg har stor respekt for dit arbejde, men jeg er træt af, at du ofte reagerer defensivt på forslag til ændringer. Jeg synes at behovet for en wiki er til stede, sådan at der ikke er nogen, der har eksklusivt ejerskab over how-to's.


Denne guide er lavet ud fra min erfaring. Der er endda henvisning til hvor jeg har taget det fra og der er ikke meget forskel på den ordlyd jeg bruger og så den der kommer derfra.

Hvis man bruger guiden og gør som det står der så kommer det til at blive tydeligt hvad man skal.

Du er meget velkommen til at lave din egen guide, da dette er en guide jeg har lavet og står som ansvarlig overfor. Du må gerne kopiere derfra og skrive teksten om så det passer til din smag.

At jeg reagerer "defensivt" skyldes at jeg har brugt lang tid på at formulere de ting der står og er et forsøg på at lave den så "fool proof" som over hovedet muligt. Min gennemgang af kommandoer er også ret rudimentær, men er mere ment som en hurtig forklaring til hvordan man skal gøre - fordi det overhovedet ikke er nødvendigt at bruge den del for at kunne bruge guiden. Sagt på en anden måde - det er ikke i den guides målsætning at forklare hvad der sker, med mindre det er ting som man som bruger gerne vil have indflydelse på, men hvordan man gør.

Der er andre der mener jeg skal bruge nano istedet for gedit. nogle vil ikke bruge apt-get, men en mere smart udgave af samme programide.

Så jeg reagerer defensivt overfor det arbejde jeg har brugt MANGE timer på at lave fordi der ligger pædagogiske (jeg er uddannet folkeskolelærer) og tekniske overvejelser bag.

Så længe vi snakker om den guide JEG har lavet mener jeg at det er rimeligt at JEG tager beslutningerne om hvad der skal ændres. Den dag hvor Ubuntudanmark eller dig selv laver en guide, jamen så styrer den person/gruppe guidens udvikling.

Du kalder det defensiv reaktion - jeg vil hellere kalde det at jeg er uenig i betragtningen.

Og efter denne ordflom vil jeg så sige:

Tak til alle dem der er med til at gøre den guide bedre, og som kommer med retteforslag. Der er rigtig mange rettelser der er kommet med, men også nogle jeg har valgt ikke at bruge.

Det står alle frit at bruge min guide som et udgangspunkt for at formulere om som i vil, og jeg vil med glæde give jer en kopi af selve odf dokumentet, samtidig med at jeg vil bede jer om at hvis i ændrer tingene at i husker hvor det kom fra ( lidt ala creative commons licensen) og navngiver den så den er adskillelig fra det arbejde jeg har lavet.

Guiden er mine notater til hvordan jeg har løst mine problemer og er udvidet med "pædagogiske" forklaringer og pænere opstilling. Stort set det hele er hugget fra nettet i en eller anden grad og oversat til dansk.

Venlig hilsen

den defensive/uenige forfatter af ubuntu overlevelses guide
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. maj 2008, 17:57

Du svarer godt igen. :o Jeg er mere vant til gruppearbejde og diskussion end individuelle præstationer. Derfor synes jeg normalt også, at det er sjovest at gøre lidt gavn og hyggesnakke på forum. Men ok, det er jo smag og behag. Jeg skal heller ikke være den, der påberåber mig Janteloven i forhold til din udmærkede guide. Held og lykke med den. Den er helt sikkert til gavn for rigtig mange danske ubuntubrugere (mig selv inklusive).

Kan godt lide, at du nævner Creative Commons. Jeg synes stadig, at en wiki (hvor begrænset den end måtte være) kan strukturere og sparke liv i den frivillige support af Ubuntu i Danmark. Jeg vil gerne tage medansvar for at sparke gang i en wiki til efteråret, hvis der er nogen, der er med på at slå kludene sammen.

PS. Måske din guide kunne være udgangspunkt for en wiki (selvfølgelig med credits). Hvad siger du til den idé?

PPS. Skal vi ikke bare være enige om at være uenige og så lade den potte stå. Livet er for kort...
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf thj01 » 16. maj 2008, 10:29

Kan godt lide, at du nævner Creative Commons. Jeg synes stadig, at en wiki (hvor begrænset den end måtte være) kan strukturere og sparke liv i den frivillige support af Ubuntu i Danmark. Jeg vil gerne tage medansvar for at sparke gang i en wiki til efteråret, hvis der er nogen, der er med på at slå kludene sammen.


Det eneste rigtige er at oprette en WIKI. Og mit arbejde må meget gerne være "udgangspunktet" - Jeg overvejejde faktisk at lægge mit dokument ind under Creative commons, men droppede det igen. Jeg er nemlig ikke sikker på at jeg selv overholder aftalen med at creditere alle dem som jeg har brugt fra!

PPS. Skal vi ikke bare være enige om at være uenige og så lade den potte stå. Livet er for kort...


Det var det jeg skrev så derfor er jeg enig :-)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf thj01 » 16. maj 2008, 14:11

den gode kestol smed lige en mail til mig med en anden guide

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=56

Efter lidt overvejelser kan jeg se det svarer til ugly-fix i min guide, med den lille krølle at der bliver styret en faktor mere igennem "mit" ugly-fix, samt at det indeholder et skifte mellem batteri og tilsluttet strøm

Scriptet siger kort og godt

hdparm -B 200 /dev/hda


Oversat : sæt altid apm til 200/255

hvorimod "mit" script siger

#/bin/bash
if on_ac_power = 1 ; then
hdparm -B 254 -M 254 /dev/sda
else
# possibly on battery
hdparm -B 192 -M 128 /dev/sda
fi

Dette script adskiller batteribrug fra strømbrug, ved at sætte fuld speed på ved fastnet og begrænse det lidt ved batteri.

Sagt på en anden måde - uglyfix er lidt bedre, da der kommer fuld ydelse på ved fastnetstrøm.

Ydermere er der en forskel i placeringen

-nye scripts placeringer
/etc/acpi
/etc/acpi/start.d
/etc/acpi/suspend.d
/etc/acpi/resume.d

- ugly-fix's pplaceringer
/etc/acpi/start.d/
/etc/acpi/ac.d/
/etc/acpi/battery.d/
/etc/acpi/resume.d/

Så vidt jeg kan regne ud (og her har jeg brug for hjælp af nogle kloge hovedet), er at ugly-fix bliver aktiveret når computeren skifter til batteri, skifter til ac, skifter til resume (opvækning fra dvale?????) og når computeren bliver startet.

forskellen er at han placerer scriptet i selve roden af acpi (gælder det så for alle indstilliger ????) og når computeren går i suspend (lidt ligegyldigt da computeren burde stoppe al aktivitet også skrivning til harddisken).

Sagt på en anden måde - jeg mener faktisk at min gamle løsning er bedre.

Men det er op til jer at bedømme. - ugly-fix (burde næsten hedde real-fix) bliver på min computer også ved 8.04
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf sådanUBUNTU » 16. maj 2008, 18:19

Jeg er enig i Thj01's vurdering. Ugly fix er mere raffineret.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Kestol
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. maj 2008, 16:51

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf Kestol » 16. maj 2008, 21:31

Korrekt... Men fikset virker ikke på den nye ubuntu version :cry:

Men der findes en anden mulighed som minder meget om uglyfixet :mrgreen: (Fik det bekræftet af THJ01) :mrgreen:

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf sådanUBUNTU » 16. maj 2008, 22:30

Okay. Hvad er den anden mulighed? :-)
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indstilling af bærbar så man ikke slider harddisk:( Hjælp!

Indlægaf thj01 » 17. maj 2008, 00:14

jeg tror det er den jeg har gennemgået. Løsningen virker på alle ubuntusystemer, da det er der hvor de forskellige funktioner bliver indstillet.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster