Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 25. feb 2007, 12:13

EmailFX skrev:Heyhey. Ville lige give en status.
Det har endnu ikke lykkedes mig at få installeret Linux. Jeg har prøvet at lave en rescue hvor jeg beder den om at installere LILO som bootloader, men den siger at den ikke kan finde nogle installationer???

Jeg prøver i morgen at flytte mine Raptor-diske til SATA-controlleren der er integreret i chipsettet - nForce3 250GB. Ved du om den laver rigtigt RAID, eller om der også der skal "fakes"?

På forhånd mange tak for din hjælp.

Mvh EmailFX


Jeg kan huske på mit Asus bundkort at der var to raid-controllere, der opførte sig forskelligt... Hvordan opfører dine raptors sig i Gnome Partition Editor, hvis du smider dem i Raid 0 på den anden controller?
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 25. feb 2007, 23:36

Yes sir. Så virker det endeligt
Jeg flyttede Raptordiskene til den anden controller og opsatte "hardware"-RAID hvilket dog ikke fungerede.
Alle harddiske kører nu fra BIOS/controller selvstændigt og med softwareRAID, hvor jeg på den ene Raptor har 100 MB til /boot, 2000 MB til swap og ca 72 GB til RAID. På den anden Raptor har jeg 2100 MB til swap og 72 GB til RAID, og på RAID-partitionen har jeg oprettet / på 144 GB. Og det kører sgu godt.


Jeg kan ikke beskrive med ord, hvor glad jeg er for din hjælp og tålmodighed. MANGE tak.

Nu må vi se om jeg tør kaste mig ud i at opsætte ext3 efter din guide, så det kan speedes lidt op, men syntes umiddelbart at det kører pænt stærkt.

Mvh EmailFX

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 26. feb 2007, 20:18

EmailFX skrev:Yes sir. Så virker det endeligt
Jeg flyttede Raptordiskene til den anden controller og opsatte "hardware"-RAID hvilket dog ikke fungerede.
Alle harddiske kører nu fra BIOS/controller selvstændigt og med softwareRAID, hvor jeg på den ene Raptor har 100 MB til /boot, 2000 MB til swap og ca 72 GB til RAID. På den anden Raptor har jeg 2100 MB til swap og 72 GB til RAID, og på RAID-partitionen har jeg oprettet / på 144 GB. Og det kører sgu godt.

Jeg kan ikke beskrive med ord, hvor glad jeg er for din hjælp og tålmodighed. MANGE tak.

Nu må vi se om jeg tør kaste mig ud i at opsætte ext3 efter din guide, så det kan speedes lidt op, men syntes umiddelbart at det kører pænt stærkt.

Mvh EmailFX


Jamen jeg er skam bare glad for at få endnu en glad bruger med på vognen :)

Og så HAR jeg altså et svagt punkt for Raptor-diske... Savner de to jeg havde i Raid0 :cry:

Mht. til optimeringsguiden, så er det bare at springe ud i det. Det er endnu ikke lykkes mig at smadre noget med den, og har heller ikke hørt om andre der har gjort det. Ormen har smidt et par kommentarer i tråden der kan være værd at læse.

Hvis du gerne vil kigge lidt på optimering af boot-hastigheden, så installer bootchart (Søg på "bootchart" i Synaptic) - så får du en fin grafisk oversigt over hvad der tager tiden under opstart. Der kan være lidt at hente - og en del hvis man har en bærbar, kig evt. min tråd her. Det er så også et lidt ekstremt tilfælde, min boottid gik fra 1:56 til 0.31 :D
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster