Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 21:11

AJenbo skrev:Du virker lidt nervøs omkring at ville gøre det her rigtig, ro på, du kan ikke øde lægge det ved at forsøge at lave en installation, du kan altid lave en ny ren installation hvis du ikke får gjort det som du ønsker.

Du har fuldstændig ret: Jeg er meganervøs efter det hidtidige forløb, næsten handlingslammet. Der er så meget af det her jeg ikke forstår, så jeg kan nemt komme til at gøre noget (mere) forkert uden at opdage hvad det var.

For eksempel er den GRUB-menu du viser ovenfor, ikke magen til dem jeg fik:
https://www.dropbox.com/s/4zjj8u392e918ix/IMG_4930.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/s5g80e8g4lz16az/IMG_4953.JPG?dl=0
Hvorfor ikke? Og hvorfor får jeg overhovedet vist disse GRUB-menuer i stedet for billedet under linket her:
https://ubuntu.com/tutorials/install-ubuntu-desktop#3-boot-from-dvd?
Er det meningen? De første par gange fik jeg billedet fra installationsvejledningen, men kun to eller tre gange - derefter begyndte det i stedet at være GRUB-menuerne der dukkede op.

Og hvis den nu starter Windows når jeg tænder for maskinen, skal jeg vel ind at ændre i bootrækkefølgen. Men hvilken usb-ting skal jeg så vælge? Nu må vi se hvilke valgmuligheder jeg får, men senest fik jeg disse to (da jeg forsøgte at installere 20.10):
https://www.dropbox.com/s/byxccimagceis3z/IMG_4940.JPG?dl=0
Og jeg fik som sagt forskellige GRUB-menuer alt efter hvilken af dem jeg satte øverst.

Og skal jeg ikke ind i bios med det samme for at ændre rækkefølgen (altså første gang jeg tænder)? For den er garanteret indstillet til at boote fra SSD'en først, og dér ligger jo nu Windows.

Du siger at jeg ikke kan ødelægge det ved at forsøge at lave en installation, men det er præcis dét jeg har mistanke om at jeg på en eller anden måde kan have gjort med mine første forsøg. For hvis der i virkeligheden intet var galt med hardwaren, så var der måske i stedet noget galt med mine dvd'er og/eller min usb, eller måske fik jeg gjort ét eller andet galt undervejs så maskinen efter genstart troede at der nu lå et operativsystem som den skulle forsøge at starte. Det kunne måske forklare mine anderledes GRUB-menuer, hvor det (i hvert fald for mig) ser ud som om at den øverste linje betyder "start Ubuntu".

Kort sagt fatter jeg ikke hvad der er foregået, og er derfor pænt bange for bare at få de samme fejl igen uden at ane hvorfor.

Nåmenøh ... det blev lidt langt, hvilket jeg beklager, og måske burde jeg bare kaste mig ud i det, men jeg har i løbet af de sidste par uger udviklet mig til lidt af en bangebuks hvad det her angår. Jeg kan ikke forstå hvorfor tingene opfører sig som de gør, og derfor er jeg tilbøjelig til at forvente det værste. Ikke min normale indstilling, lige nu er jeg bare lidt "ramt" (høhø).

Nå, men helt konkret skal jeg vel her og nu egentlig bare spørge om det med bootrækkefølgen? Senest var der som sagt to måder at boote fra usb'en på, og tidligere var der sågar tre, jf. mit foto fra dengang jeg forsøgte at installere 20.04:
https://www.dropbox.com/s/2rvlhwhw70z47vm/IMG_4871.JPG?dl=0
Jeg ved ikke hvor mange metoder jeg får at vælge imellem denne gang, men hvad skal jeg sætte øverst hvis der er mere end én mulighed?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 21:21

Klaus Rasmussen skrev:
AJenbo skrev:Nej det er bare Klaus der glemmer at GRUB nu også er på USB installations disken :)

Hmm... den har jeg ikke set før. Undskylder mange gange.

Alt forladt ;-)

AJenbo skrev:men det slap du vist for her, tid til at installere.

Vil det sige at du synes jeg skal gå direkte på installation (hvis jeg får chancen) uden at "prøve Ubuntu" først? Det ville være enklere for mig i den forstand at jeg ikke har "prøvet at prøve" før, men det kan også være jeg bare skal tage mig sammen til at gøre som Klaus siger ...

Og nu skulle det ikke undre mig om svaret bliver "det er hip som hap, bare se at komme i gang!" ...

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 21:27

marie@idiomatic skrev:Jeg ved ikke hvor mange metoder jeg får at vælge imellem denne gang, men hvad skal jeg sætte øverst hvis der er mere end én mulighed?

Jeg mener du skal vælge den der hedder UFD (Usb Flash Drive)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 23:09

marie@idiomatic skrev:Du har fuldstændig ret: Jeg er meganervøs efter det hidtidige forløb, næsten handlingslammet. Der er så meget af det her jeg ikke forstår, så jeg kan nemt komme til at gøre noget (mere) forkert uden at opdage hvad det var.

Nej, det er noget du frygter. Ved mindre du anvender en hammer så kan du altid gøre det om.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 23:24

marie@idiomatic skrev:For eksempel er den GRUB-menu du viser ovenfor, ikke magen til dem jeg fik

De er pratiskt talt ens, det her 0 betydning, forskellige versoner og eksempler.

marie@idiomatic skrev:Og hvis den nu starter Windows når jeg tænder for maskinen, skal jeg vel ind at ændre i bootrækkefølgen. Men hvilken usb-ting skal jeg så vælge?

Det er lige gyldigt, der er flere for at det skal virke med alle maskiner, og din maskine kan forstå flere af dem for at fungere med flere foskellige systemer. Der for får du mere end et valg, men det har ingen betydning. Vælg den første og bedste, hvis den ikke virker så genstart og prøv den næste.

marie@idiomatic skrev:Og skal jeg ikke ind i bios med det samme for at ændre rækkefølgen (altså første gang jeg tænder)? For den er garanteret indstillet til at boote fra SSD'en først, og dér ligger jo nu Windows.

Måske, men det er lige meget, du vil tydeligt opdage hvis den starter i Windows. Så genstarter du og ændre det.

marie@idiomatic skrev:Du siger at jeg ikke kan ødelægge det ved at forsøge at lave en installation, men det er præcis dét jeg har mistanke om at jeg på en eller anden måde kan have gjort med mine første forsøg.

Det er en ubegrundet mistanke og har ikke hold i virkelighed. Du er blot blevet overvælt af de mange informationer nye.

marie@idiomatic skrev:Jeg kan ikke forstå hvorfor tingene opfører sig som de gør, og derfor er jeg tilbøjelig til at forvente det værste.

Der er mange omskiftelige dele i en computer så det er rigtig nok svært at gennemskue præcis hvad der forgår, men så er det godt at have sig nogle forholdsregler som eks at godartet software ikke har adgang til at skade hardware, så i værste fald starter man bare forfra. I bedste fald virke det første gang.

marie@idiomatic skrev:Jeg ved ikke hvor mange metoder jeg får at vælge imellem denne gang, men hvad skal jeg sætte øverst hvis der er mere end én mulighed?

Prøv dem alle ind til installationen starter.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 23:38

Da du først fik maskinen var hukommelsen ustabil, det kan skyldes rigtig mange ting, men ingen af dem har noget med dig at gøre.
Det kunne være for lidt strøm, dårlig forbindelse, manglende opdatering af bios overbookning m.m.

memtest viste tydeligt at det var det der var problemet, årsagen var bare ikke tydelig.

Efter Føniks fik maksime tilbage løste problemet sig. Desværre er det er der ikke nogen der kan sige om det var en opdatering eller de løse dele bare skulle rystes på plads ved en køre tur. Det kan også være mange andre ting, som vi kunne spekulere over men vi bliver ikke klogere på det.

Suma sumarum, nu hvor Føniks har bekræftet at de kan køre memtest på maskinen tyder alt på at maskinen skulle være brugbar, hvad end der måtte have ændret sig.

Hvis du igen oplever problemer ville jeg forslå du kigger på om der er problemer med strømmen der hvor du slutter maskinen til. Men jeg tror erligtalt bare den virker. Jeg tror heller ikke det hjælper at vi gennemgår alle senarier på forhånd, det tager en masse tid og største dele af det får vi ikke brug for. Støder du på et problem tager vi det når det kommer. Igen i værste fald skal du starte installations processen forfra.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 09:42

Tak endnu en gang, Anders, nu er det lykkedes dig at berolige mig, og jeg prøver igen.

Og ikke mindst tak for tålmodigheden!

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 10:22

Ak og ve, jeg har nu prøvet med alle tre, og alt ligner noget vi har set før. Her er link til fotos i Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/2ezadscfoltrqcu/AABbxmKAvAhnyMyrctkvpv1Aa?dl=0. De sidste fotos rummer nogle fejlmeddelelser som måske kan fortælle noget.

De gange hvor jeg lod disktjekket køre til ende, viste den alt okay (som på IMG_5093).

Skal jeg prøve om jeg kan starte Windows - bare for at se om det kan lade sig gøre?

Jeg kan ikke regne ud hvad der skulle være med strømmen, eller hvordan jeg kan tjekke det? Den er sat til i en strømskinne som også forsyner min bærbare, min skrivebordslampe, skærmen til den stationære og basen til vores trådløse fastnettelefon.

Jeg kan selvfølgelig også prøve med 20.10 igen.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 10:26

Den dér med "No irq handler for vector" viste den for øvrigt hver gang lige i begyndelsen, men jeg nåede som regel ikke at tage billeder af den, da den forsvandt igen ret hurtigt.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 10:29

Men hvad er det for øvrigt jeg beder den om når jeg vælger "Ubuntu" i GRUB-menuen? Er det live-systemet jeg dermed forsøger at starte?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 11:21

Og et helt andet spørgsmål: Hvad er den korrekte/bedste måde at få slukket maskinen på i denne fase?

Lige nu har jeg bare afbrudt opstartsprocessen ved at gå ind i bios. Nu står den så dér og venter på mit næste træk, og det må den måske også gerne, men der kan jo godt komme til at gå nogle timer.

Hvis jeg vil slukke den indtil næste forsøg, skal jeg så bare trykke på tænd-/slukknappen nu mens den er inde i bios og formodentlig "ikke laver noget", eller skal jeg gå ud af bios og så slukke umiddelbart efter inden den kommer for godt i gang? Risikerer jeg ikke at lave skader (på usb'en eller andet) hvis jeg slukker mens den forsøger at starte op?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 11:34

Gaar den selv igang med disk check?

Ja, det er en live session den proever at starte. IRQ fejlne er ikke noget kritisk. Faktisk der alt ok ud lige ind til de sidste billed hvor det ser ud til at den har problemer med at laese disken.

Ja start windows det er da en fin maade at teste paa.

Har du proevet Ubuntu Safe Graphics?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 11:38

marie@idiomatic skrev:Og et helt andet spørgsmål: Hvad er den korrekte/bedste måde at få slukket maskinen på i denne fase?

Hvis jeg vil slukke den indtil næste forsøg, skal jeg så bare trykke på tænd-/slukknappen nu mens den er inde i bios og formodentlig "ikke laver noget", eller skal jeg gå ud af bios og så slukke umiddelbart efter inden den kommer for godt i gang? Risikerer jeg ikke at lave skader (på usb'en eller andet) hvis jeg slukker mens den forsøger at starte op?

Saa lange den ikke starter et system fra harddisken er der ikke noget data der bliver andret og saa kan du bare slukke ved at trykke paa tænd-/slukknappen.

Usb'en har du sat op med indholdet fra en DVD saa den er statisk i den tilstand.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 12:56

AJenbo skrev: Saa lange den ikke starter et system fra harddisken er der ikke noget data der bliver andret og saa kan du bare slukke ved at trykke paa tænd-/slukknappen.

Også mens jeg står inde i bios?

AJenbo skrev:Gaar den selv igang med disk check?

Ja. Da den havde gennemført det et par gange, valgte jeg at afbryde med ctrl+c for at komme lidt hurtigere videre, men den går troligt i gang selv efter hver genstart. Det gjorde den for øvrigt også dengang jeg bootede fra dvd.

AJenbo skrev:IRQ fejlne er ikke noget kritisk. Faktisk der alt ok ud lige ind til de sidste billed hvor det ser ud til at den har problemer med at laese disken.

OK. Men dét som ikke er OK, er jo at den aldrig kommer videre end dertil hvor I ser på billederne - den genstarter af sig selv. Genstarterne benyttede jeg så til at gå ind i bios og ændre bootrækkefølgen.

AJenbo skrev:Ja start windows det er da en fin maade at teste paa.

OK, så prøver jeg lige det.

AJenbo skrev:Har du proevet Ubuntu Safe Graphics?

Nej - ved ikke hvad det indebærer, men det kunne jo så blive det næste. Jeg må hellere teste Windows først for at se om det også kører hos mig eller kun hos Føniks.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 13:00

Øh, kan jeg godt bare hive usb'en ud nu her mens jeg står inde i bios? For så vil maskinen vel forsøge at starte fra SSD'en, og så får jeg testet Windows på den måde uden at jeg behøver sætte den øverst i bootrækkefølgen.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster