Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 3. feb 2021, 12:51

Det håber jeg også.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 5. feb 2021, 16:55

Så er der mail fra Føniks. For sulan da ... hvad skal jeg dog stille op nu? De skriver:
Vi har nu haft testet din PC og har ikke fundet fejl på noget hardware i maskinen, den har kørt fuld memtest 2 gange af 6 timer, samt stresstest af flere omgange.

Vi har lagt en uaktiveret windows 10 home på maskinen uden beregning for at teste den og lader den version ligge på, så hvis du har en windows home nøgle kan denne aktiveres på maskinen.

Ifht. det eksterne diskdrev du indleverede med maskinen så virker denne også uden problemer, jeg kan ikke helt huske aftalen vi blev enige om såfremt den virkede?

Computeren bliver sat klar til afhentning inden for kort tid.

For hurtigst behandling bedes i svare på denne mail.

Det var altså ikke lige dét jeg havde tænkt mig. Men hvad pokker kan jeg gøre? Jeg føler mig ganske fortvivlet lige nu, må jeg sige.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2021, 18:06

Tag din USB med og se om du kan få lov at teste med dem for at se om den giver fejl I memtest fra din USB.

Det kan være de under deres undersøgelser har løst problemet uden at vide det.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 5. feb 2021, 20:56

Jeg kan spørge, men jeg tror ikke jeg kan få lov at teste sammen med dem. De vil i forvejen ikke have kunder i værkstedet (jeg ved det fra for nogle år siden hvor jeg spurgte om de kunne instruere mig i renblæsning af bærbar med trykluft) og vel slet ikke nu under corona.

Men ja, det kan selvfølgelig være at de er "kommet til" at løse problemet - men var det så ikke en hardwarefejl alligevel?

Jeg kan vel ikke gøre andet end at hente maskinen og så prøve når jeg kommer hjem.

Tidligere har jeg oplevet at jeg skulle ændre en eller anden indstilling i BIOS før det var muligt at installere Linux. Kan det være sådan noget det handler om?

Kan jeg godt risikere at hardwaren er sådan indrettet at jeg under ingen omstændigheder kan installere Ubuntu på maskinen, eller er det "bare" et spørgsmål om at blive ved at prøve indtil vi finder løsningen? En Linuxmand sagde engang til mig at man aldrig skulle spørge om noget kunne lade sig gøre med Linux; man skulle i stedet spørge hvordan det kan lade sig gøre. Jeg håber stadig at denne tankegang vil vise sig også at passe her.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 5. feb 2021, 21:01

marie@idiomatic skrev:Tidligere har jeg oplevet at jeg skulle ændre en eller anden indstilling i BIOS før det var muligt at installere Linux. Kan det være sådan noget det handler om?

Lyder som gamle problemer med UEFI/Secureboot, som er et overstået kapitel.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 5. feb 2021, 21:34

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:Tidligere har jeg oplevet at jeg skulle ændre en eller anden indstilling i BIOS før det var muligt at installere Linux. Kan det være sådan noget det handler om?

Lyder som gamle problemer med UEFI/Secureboot, som er et overstået kapitel.

Ja, det var vist noget i den retning. Så er det jo nok ikke dét. Men måske kunne det være noget andet der på tilsvarende vis var "indstillet til Windows"?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 5. feb 2021, 22:09

marie@idiomatic skrev:Ja, det var vist noget i den retning. Så er det jo nok ikke dét. Men måske kunne det være noget andet der på tilsvarende vis var "indstillet til Windows"?

Ja, men Anders er meget mere hardware mand end mig.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 6. feb 2021, 02:21

Klaus Rasmussen skrev:Ja, men Anders er meget mere hardware mand end mig.

;-) Det er fint. Jeg afventer hvad han siger ;-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 6. feb 2021, 05:56

Det kunne eks vaere at ram var blevet sat til max hastighed og var ustabil, de har saa nulstillet bios og nu koere ram ved standard harstighed og er ikke ustabile.

Siden du hade problemer med at koere memtest og de siger den koere fint nu vil jeg mene de er det vi skal stoette os op af og ikke om det er linux vs windows

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 6. feb 2021, 21:54

AJenbo skrev:Det kunne eks vaere at ram var blevet sat til max hastighed og var ustabil, de har saa nulstillet bios og nu koere ram ved standard harstighed og er ikke ustabile.

Du giver mig håb, Anders :-)

Ganske vist kan jeg ikke lade være med at spekulere på om hele miseren kan skyldes at jeg har gjort et eller andet forkert - om det kan have været derfor memtesten ikke virkede for mig. For jeg forstår jo ikke ret meget af dét jeg foretager mig. I hvert fald ikke "sådan rigtigt".

Men forhåbentlig er det bare noget i stil med dét du siger. Det ville i hvert fald være skønt hvis problemet rent faktisk er løst nu.

AJenbo skrev:Siden du hade problemer med at koere memtest og de siger den koere fint nu vil jeg mene de er det vi skal stoette os op af og ikke om det er linux vs windows

Ja. Det er også bare fordi de forud for købet udtrykkeligt sagde at de ikke kunne garantere at det ville virke med Linux. Når de så i denne situation siger "nu har vi installeret Windows, og nu virker det", så er det næsten som om de vil sige "så fat det dog", ikke? Jeg tænker i det mindste at hvis jeg nu giver mig til at "rode med Linux" på maskinen igen og problemerne vender tilbage, så er der i hvert fald nul hjælp at hente hos dem, "for så er jeg da i hvert fald også selv ude om det"-agtigt.

Men nu vil jeg prøve at fatte mod og ryste min paranoia af mig.

De skrev i morges at maskinen var klar til afhentning, men jeg opdagede det først efter lukketid, så det bliver på mandag jeg henter maskinen.

1) Er der noget bestemt jeg skal sørge for at spørge dem om ved afhentningen - fx i forhold til hvad de har gjort, hvordan de har gjort det, i hvilken rækkefølge e.l.? For eksempel kunne det være interessant om de har nulstillet bios'en, som du er inde på, Anders, og om de har gjort dette før eller efter memtesten (eller begge dele). Og måske om de kørte memtest og testede dvd-drevet før eller efter de installerede Windows. Kunne det ikke tænkes at en eller anden Windows-driver har løst problemet, og at det derfor vil dukke op igen hvis jeg fjerner Windows?

2) Når jeg får maskinen hjem, hvilken rækkefølge bør jeg så gå frem i? Memtest først? Derefter (hvis memtesten lykkes) måske "Prøv Ubuntu" før "Installér Ubuntu" for at se om tingene virker - eller skal jeg bare gå lige på installationen? Skal jeg starte med 20.10 denne gang eller lige så gerne 20.04?

Jeg er stadig nervøs for om jeg måske kun får én chance med min usb, for min erfaring med maskinen indtil nu har været at jeg nåede kortere og kortere i installationsprocessen for hver gang systemet afbrød og genstartede. Derfor har jeg en tilskyndelse til at forsøge at installere "så hurtigt som muligt" så snart jeg har bootet fra usb'en første gang. Men det kan godt være det er irrationelt og unødvendigt at tænke sådan?

For øvrigt: Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til at der nu ligger en Windows-installation på maskinen?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 6. feb 2021, 22:19

Jeg ville vælge at prøve Ubuntu først. Dernæst at installere 20.04.

Hvis de har kunnet installere en Windows på maskinen, er der stor sandsynlighed for, at du kan installere en Ubuntu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2021, 02:10

marie@idiomatic skrev:Ja. Det er også bare fordi de forud for købet udtrykkeligt sagde at de ikke kunne garantere at det ville virke med Linux. Når de så i denne situation siger "nu har vi installeret Windows, og nu virker det", så er det næsten som om de vil sige "så fat det dog", ikke? Jeg tænker i det mindste at hvis jeg nu giver mig til at "rode med Linux" på maskinen igen og problemerne vender tilbage, så er der i hvert fald nul hjælp at hente hos dem, "for så er jeg da i hvert fald også selv ude om det"-agtigt.

Ja. Det er lidt skuffende :(

marie@idiomatic skrev:Men nu vil jeg prøve at fatte mod og ryste min paranoia af mig.


Det er man nogle gange nød til for at få en god overraskelse :)

marie@idiomatic skrev:1) Er der noget bestemt jeg skal sørge for at spørge dem om ved afhentningen - fx i forhold til hvad de har gjort

Hvordan starter de memtest? Måske også sikre dig at i snakker om det samme program og hvis ikke det er tilfælde så insistere på at de skal teste med memtest86+ da den kan vise fejlen. Vis de også får fejl og er lidt vævende omkring hvorfor kan du bede dem teste med ram der er på QVL (Qualified Vendor List/Listen af Producent Godkende dele) for dit bundkort/CPU og forslå at betale differencen hvis det løser problemet.

marie@idiomatic skrev:Kunne det ikke tænkes at en eller anden Windows-driver har løst problemet, og at det derfor vil dukke op igen hvis jeg fjerner Windows?

Det kan godt lade sig gøre at en opdatering til Windows har opdateret et stykke firmware I maskine (eks. BIOS eller CPU micro kode). Men når ikke Windows køre gør den driver det heller ikke. Hvis Windows har fikset noget der får memtest til at køre er det permanent.

marie@idiomatic skrev:2) Når jeg får maskinen hjem, hvilken rækkefølge bør jeg så gå frem i? Memtest først?

Du kan altid køre memtest bagefter.

marie@idiomatic skrev:Derfor har jeg en tilskyndelse til at forsøge at installere "så hurtigt som muligt" så snart jeg har bootet fra usb'en første gang. Men det kan godt være det er irrationelt og unødvendigt at tænke sådan?

Så ville den også død hurtigere og hurtigere for hvergang du bruder den efter installationen, så det ville der ikke være meget fidus i.

marie@idiomatic skrev:For øvrigt: Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til at der nu ligger en Windows-installation på maskinen?

Under installationen vil den nu spørge hvad du ønsker at stille op med det ekisterende OS, vælg "Slet alt".

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 10:24

AJenbo skrev:Hvordan starter de memtest? Måske også sikre dig at i snakker om det samme program og hvis ikke det er tilfælde så insistere på at de skal teste med memtest86+ da den kan vise fejlen.

Da de forud for indleveringen sendte mig en vejledning i at teste ram selv, afsluttede de med at skrive: "Eventuelt kan du kan også selv prøve at køre en memtest selv, du finder link til det her https://www.memtest.org/". Jeg skrev tilbage at det havde jeg allerede gjort, og viste dem også screenshots af resultatet. Men så vidt jeg kan se, er det samme program?

AJenbo skrev:Vis de også får fejl og er lidt vævende omkring hvorfor kan du bede dem teste med ram der er på QVL (Qualified Vendor List/Listen af Producent Godkende dele) for dit bundkort/CPU og forslå at betale differencen hvis det løser problemet.

Når jeg kommer over for at hente maskinen, står den sikkert klar til afhentning, og jeg tror ikke de har tænkt sig at teste mere - og da slet ikke mens jeg er der. Men jeg tog faktisk billeder af rammen da jeg havde maskinen åben. Kan vi mon selv finde ud af om den er på listen, eller er der ikke offentlig adgang til den slags lister? Her kan I se den:
https://www.dropbox.com/s/303qibbtz26an2r/IMG_5052.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8dn969d60zuu9jb/IMG_5053.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tkx9g9qzx3voog6/IMG_5055.JPG?dl=0

AJenbo skrev:Hvis Windows har fikset noget der får memtest til at køre er det permanent.

Det lyder godt. Det var nok også mest fordi du helt i begyndelsen sagde noget om at det måske kunne handle om en forældet Ubuntu-driver, og hos Føniks har de også snakket om drivere. Dog mest usb-drivere - i forhold til at maskinen ikke kunne læse fra det eksterne dvd-drev. Men det har alt sammen givet mig drivere på hjernen ;-)

AJenbo skrev:Så ville den også død hurtigere og hurtigere for hvergang du bruder den efter installationen, så det ville der ikke være meget fidus i.

Det var igen ud fra tanken om et muligt driverproblem: "Hvis bare Ubuntu kan nå at komme på nettet og hente opdateringer, kan det være den manglende driver når at blive installeret før maskinen fejler igen," tænkte jeg. Men hvis det ikke handler om en manglende driver, giver det jo nok ikke mening, nej.

AJenbo skrev:Du kan altid køre memtest bagefter.

Ja, det kan jeg vel. Jeg syntes bare det virkede logisk at begynde med at undersøge om dét problem var løst.

For øvrigt fik jeg kun den der GRUB-menu med memtest når jeg ændrede bootrækkefølgen, og det var med Ubuntu 20.10 på usb'en, så jeg er slet ikke sikker på hvordan jeg kommer til at teste hukommelse igen når jeg lægger Ubuntu 20.04 på pinden. Men det er så måske heller ikke så vigtigt på nuværende tidspunkt, kan jeg forstå.

Men i det hele taget er det vel ikke meningen at man overhovedet skal se den GRUB-menu når man booter fra usb'en, er det? De få gange hvor jeg faktisk blev spurgt om jeg ville prøve Ubuntu eller installere Ubuntu, havde der - i hvert fald så vidt jeg husker - ikke været nogen GRUB-menu først. Det var som om den kun kom når standardproceduren fejlede. Og indholdet i menuen var forskelligt alt efter bootrækkefølgen: Valgte jeg "UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00", var memtest med som menupunkt, men når jeg valgte "UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2", var der i stedet et par andre menupunkter. Det har jeg vist vist jer.

Nå, men det lyder alt i alt som om jeg skal begynde med at lade som om jeg ikke ved noget om alt det her, og bare sætte usb'en i og starte maskinen og se hvad der sker.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 10:30

Klaus Rasmussen skrev:Hvis de har kunnet installere en Windows på maskinen, er der stor sandsynlighed for, at du kan installere en Ubuntu.

Det lyder i hvert fald godt, Klaus.

Klaus Rasmussen skrev:Jeg ville vælge at prøve Ubuntu først. Dernæst at installere 20.04.

Hvad skal jeg teste/gøre/forsøge på/være opmærksom på hvis det lykkes at få lov at prøve Ubuntu? Altså, jeg mener: Hvad skal jeg gøre mens jeg prøver Ubuntu og inden jeg installerer Ubuntu?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 14:48

marie@idiomatic skrev:Hvad skal jeg teste/gøre/forsøge på/være opmærksom på hvis det lykkes at få lov at prøve Ubuntu? Altså, jeg mener: Hvad skal jeg gøre mens jeg prøver Ubuntu og inden jeg installerer Ubuntu?

Ingen ting. Ud over at være opmærksom på uregelmæssigheder.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster