Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. mar 2021, 20:11

AJenbo skrev:Der er en opdatering til bios der skulle hjaelpe
https://www.asus.com/us/Motherboards-Co ... Desk_BIOS/

Opdateringen er beregnet til at blive koert fra windows saa hvis du stadig har det installeret kan du starte med at goere det.

Nå, nu ser jeg lige om jeg kan komme lidt videre. Hvilken opdatering skal jeg tage? Den øverste, "version 3603", ser ud til at være en betaversion, men den er jo også fra efter den dato hvor du linkede til sitet, Anders. Skal jeg prøve den alligevel eller tage nummeret tidligere?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. mar 2021, 20:13

... og skal jeg lægge den på en usb-pind, dernæst (forsøge at) starte Windows og først derefter sætte usb'en i maskinen?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 25. mar 2021, 21:47

Hmm jeg ville nok holde mig til Version 3602

Jeg tror Windows er påkrævet, lidt ærgerligt da bundkortet sandsynligvis kan opdatere sig selv direkte fra en USB hvis bare den ikke var pakket som en .exe

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. mar 2021, 13:35

OK, jeg tager 3602. Men det vil så sige at jeg starter Windows først (hvis jeg kan selv om det ikke er aktiveret), sætter usb'en i og dobbeltklikker på filen? Og så ser om resten går (mere eller mindre) af sig selv?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 26. mar 2021, 14:37

ja saadan ca

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 10:20

Der er faktisk en vejledning i BIOS-opdatering inde fra BIOS selv i manualen til bundkortet. Mon ikke jeg bør følge den i stedet? Så skal jeg bare vide - det må være *.CAP-filen der er selve BIOS-filen, ikke? (I zipfilen fra asus.com var der både en CAP-fil og en exe-fil).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 10:29

en .cab fil er normalt et windows specefikt format som er et alternativ til zip. Saa som jeg skrev d. 25. mar ser det for mig ser det ud som om asus har pakket bios paa en dum maade der kun kan benyttes fra windows. saa jeg vil stadig holde paa at det er bedst du proever det der fra.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 10:59

Jeg synes altså det virker ret overbevisende at jeg bør følge denne vejledning:

https://www.dropbox.com/sh/eaavkpy9jk72h2s/AAAWEG3qSqvgvegAYqGIMSaGa?dl=0

Det kan godt være at CAP-formatet er Windows-specifikt, men på screenshottet i vejledningen (se tredje billede) ser det for mig ud som om det er den man skal bruge. Om den er et alternativ til zip, ved jeg ikke, men i dette tilfælde var den en del af indholdet i en zip-fil - da jeg pakkede zip-filen ud, lå der en CAP-fil og en exe-fil deri.

Måske kan man gøre det på begge måder. Jeg er bare særlig nervøs for at gøre noget forkert når det handler om opdatering af BIOS ...

Jeg kan måske også prøve din metode først, og hvis jeg så ikke kan gøre det fra Windows fordi Windows ikke er aktiveret, eller hvis det af andre grunde ikke lykkes ad den vej, kan jeg have den anden metode i baghånden?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. mar 2021, 11:38

marie@idiomatic skrev:Jeg kan måske også prøve din metode først, og hvis jeg så ikke kan gøre det fra Windows fordi Windows ikke er aktiveret, eller hvis det af andre grunde ikke lykkes ad den vej, kan jeg have den anden metode i baghånden?

Ja, det er ligegyldigt hvilken metode du bruger.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 12:41

Tak, Klaus. Jeg valgte at følge manualen, og det lader til at være gået fint.

Men nu er jeg kommet til en skærm hvor der står:
"Please enter setup to recover BIOS setting. When RAID configuration was built, ensure to set SATA Configuation to RAID mode. Press F1 to Run SETUP" (se nye billeder under Dropbox-linket fra før).
Hvordan skal jeg forholde mig til dét dér RAID-halløj?

Syvende billede i Dropbox-mappen viser sidste afsnit i vejledningen i manualen. Skal jeg følge den opfordring også? Det betyder vel noget i retning af "nulstilling til standardindstillingerne", gør det ikke?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. mar 2021, 12:48

marie@idiomatic skrev:Hvordan skal jeg forholde mig til dét dér RAID-halløj?

RAID eller Redundant Array of Inexpensive Disks, er en måde at arrangere flere diske, som var de én. Hvis ikke du har det, kan du se bort fra det.

marie@idiomatic skrev:Syvende billede i Dropbox-mappen viser sidste afsnit i vejledningen i manualen. Skal jeg følge den opfordring også? Det betyder vel noget i retning af "nulstilling til standardindstillingerne", gør det ikke?

Jo, det lyder korrekt.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 13:33

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:Hvordan skal jeg forholde mig til dét dér RAID-halløj?

RAID eller Redundant Array of Inexpensive Disks, er en måde at arrangere flere diske, som var de én. Hvis ikke du har det, kan du se bort fra det.

Jeg ved ikke om jeg har det.

Men nu er jeg inde i BIOS for at foretage de omtalte indstillinger, eller hvad det nu er jeg skal ("recover BIOS setting").

Det første jeg bemærker, er at min usb (som BIOS-opdateringen ligger på) står som eneste mulighed under "Boot Priority"! Under "Storage Information" fremgår både SSD'en og HDD'en, men jeg kan tilsyneladende ikke få lov at vælge dem under "Boot Priority".

Så spørgsmålet er hvilken rækkefølge jeg bør gå frem i nu, og hvad jeg helt præcis skal gøre. Skal jeg måske begynde med "nulstilling til standardindstillingerne" (det er bare at trykke F5) og håbe at bootrækkefølgen derefter ser bedre ud?

Og hvad med usb'en - kan/skal jeg trække den ud nu? Eller bliver systemet forvirret når eneste bootmulighed forsvinder (selv om der selvfølgelig ikke reelt kan bootes fra den)?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 15:24

marie@idiomatic skrev:Jeg ved ikke om jeg har det.

saa har du det ikke

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 15:28

OK. Men skal jeg bare indlæse standardindstillingerne nu, så, og håbe at det løser problemet med bootrækkefølgen? Og hvornår skal jeg tage usb'en ud?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 15:32

marie@idiomatic skrev:Skal jeg måske begynde med "nulstilling til standardindstillingerne" (det er bare at trykke F5) og håbe at bootrækkefølgen derefter ser bedre ud?

ja det er det manualen siger og det er jo den du foelger nu.

marie@idiomatic skrev:Og hvad med usb'en - kan/skal jeg trække den ud nu? Eller bliver systemet forvirret når eneste bootmulighed forsvinder (selv om der selvfølgelig ikke reelt kan bootes fra den)?

det er 100% lige meget, bliver den forviret saa genstart

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster