Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:21

Det prøver jeg lige.

For øvrigt tror jeg det var en Lenovo IdeaPad Y500 9541 Core i5.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:27

F12 var rigtigt. Nu bliver det spændende.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. feb 2021, 21:45

Du har tidligere skrevet om: Lenovo Y520-15IKBN
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 21:45

Har lige testet Ubuntu 20.04.2 og det er korrekt at den nu selv køre et tjek på installations disken inden systemet starter. Den bør dog kun køre igennem filerne 1 gang. Når tjekket er færdig starter den systemet op og viser det grafisk valg mellem at gå direkte til installationen eller at prøve Ubuntu live først.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:47

Nu skriver jeg fra min oldgamle baerbare via en livesession fra usb'en. Saa det kunne i hvert fald lade sig goere. Jeg kunne ogsaa fint komme paa nettet ved at indtaste koden til vores traadloese netvaerk. Det kunne jeg ellers ikke i Windows paa den nye maskine.

Saaledes opmuntret vil jeg satse paa en god nattesoevn. Ogsaa selv om jeg stadig ikke aner hvorfor tingene ikke virker for mig paa den nye maskine.

For resten spekulerer jeg paa om de overhovedet har forsoegt at lade Windows koere hos Foeniks eller bare har konstateret at det kunne installeres. Jeg har i hvert fald ikke kunnet komme paa nettet med det selv om Windows lod til at komme op at koere til sidst.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:50

AJenbo skrev:Har lige testet Ubuntu 20.04.2 og det er korrekt at den nu selv køre et tjek på installations disken inden systemet starter. Den bør dog kun køre igennem filerne 1 gang. Når den starter (korrekt) får du skærmen hvor du grafisk kan vælge mellem at gå direkte til installationen eller at prøve Ubuntu live først.

Ja, det fik jeg ogsaa nu, paa min gamle baerbare. Og de foerste faa gange jeg forsoegte paa den nye maskine, fik jeg det ogsaa, men paa den nye gik den saa i staa og genstartede to forskellige steder i installationsprocessen. Enkelte gange startede den en livesession uden at sporge mig foerst, men de allerfleste gange genstartede den bare inden den naaede saa langt.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:51

Klaus Rasmussen skrev:Du har tidligere skrevet om: Lenovo Y520-15IKBN

Ja, men det tror jeg er den jeg koebte i 2017, og hvor jeg har 16.04 paa.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 21:55

Det er helt hyggeligt og opmuntrende at vaere paa nettet med den nye skaerm - det foeles naesten som om vi har faaet noget til at virke. Men det skal selvfoelgelig gerne ende med at vaere den nye maskine det fungerer med. Og jeg maa hellere tilbage til mit danske tastatur.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2021, 21:57

Glad for at der er sket noget positivt :)

Og godt arbejde med at teste dig fem og udelukke forskellige årsager.

Forresten så kan du måske lige prøve at køre memtest på maskinen og se hvordan den opføre sig nu.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 22:05

AJenbo skrev:Glad for at der er sket noget positivt :)

Ja ... også selv om det jo ikke kan bruges til så meget på den gamle maskine ... men nu ved vi da at usb'en virker.

AJenbo skrev:Og godt arbejde med at teste dig fem og udelukke forskellige årsager.

Takker :oops:

AJenbo skrev:Forresten så kan du måske lige prøve at køre memtest på maskinen og se hvordan den opføre sig nu.

Ja, men så skal jeg først lægge 20.10 på usb'en igen, for memtest er ikke blandt menupunkterne jeg får med 20.04. Og nu har jeg jo lige konstateret at 20.04-pinden virker ... Men måske skal jeg gøre det alligevel?

Er det ikke også lidt mærkeligt at Windows virkede (sådan nogenlunde) i andet forsøg, men ikke i første? Men måske kan den have været utilfreds med at jeg lavede det dér nummer med at trække usb'en ud og derefter fortsætte direkte fra bios i stedet for at slukke og tænde maskinen?

Nå, men nu må jeg i seng, for vi står tidligt op her i huset nu hvor hjemmeskolen er lukket og den rigtige skole er åbnet. Jeg får måske, måske ikke tid i morgen, det afhænger lidt af om min kunde bekræfter ordren (og hvornår).

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. feb 2021, 22:05

AJenbo skrev:Forresten så kan du måske lige prøve at køre memtest på maskinen og se hvordan den opføre sig nu.

Hvis du kan så lad den køre natten over, for det tager lang tid. :D
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. feb 2021, 22:25

Klaus Rasmussen skrev:
AJenbo skrev:Forresten så kan du måske lige prøve at køre memtest på maskinen og se hvordan den opføre sig nu.

Hvis du kan så lad den køre natten over, for det tager lang tid. :D

OK, men det bliver ikke denne nat, for nu blev ordren lige bekræftet, og det betyder at jeg får susende travlt formodentlig til og med weekenden. Og derefter skal jeg på vinterferie med min søn, så der kan godt gå 1½ uges tid nu før jeg rykker på det her igen, desværre.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 9. mar 2021, 12:17

Nå, en måned senere ... det er sgu svært at få tid til det her fejlsøgningsarbejde ind imellem hverdagens gøremål. Men nu er der lige lidt luft igen, så nu prøver jeg at samle nogle tråde op.

Desværre endte vi et lidt forvirret sted - eller, jeg var (og er) i hvert fald lidt forvirret i forhold til hvad jeg bør prøve som det næste. Forslag som var i spil:
    Prøve at køre memtest igen
    Forsøge mig med udskiftning af forskellige hardwaredele
    Andet?
Dét med memtest vil jeg på en måde helst udskyde fordi vi nåede at konstatere at min 20.04-pind virker - og for at køre memtest fra installationsmediet er jeg nødt til at fjerne 20.04 fra pinden og lægge 20.10 på i stedet. Giver det mening at begynde med hardwareeksperimenterne, eller skal jeg tage mig sammen og begynde med memtesten?

Dog husker jeg også (eller kan genlæse mig til) at forslaget om at fjerne/udskifte hardwaredele kom som reaktion på at Windows heller ikke ville starte. Men da jeg anden gang forsøgte at starte Windows, startede det jo uden problemer. Derfor spørger jeg mig selv om denne test stadig er relevant?

Jeg kunne også begynde med at undersøge om alt på magisk vis pludselig fungerer ... altså bare prøve om jeg kan installere 20.04 uden videre. Ikke at jeg kan se nogen grund til hvorfor det pludselig skulle virke nu, men der er vel ikke noget forgjort i lige at prøve? Så kommer jeg også i tanker om hvad det er der sker når jeg prøver på det. Det hele er meget langt væk lige nu.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 9. mar 2021, 12:55

Sjov snakkede lige med en kollega om denne sag, var ved at blive nervøs for at der aldrig ville blive fundet en løsning :)

Nå man han råder os til at du prøve Ubuntu 21.04 beta udgaven:
https://cdimage.ubuntu.com/ubuntu/daily ... -amd64.iso

Mht til din egen opsummering så vil jeg da helt klart forslå du giver 20.04 et forsøg hvis ikke allerede du har gjort det :D
Jeg vil forslå memtest inden du roder dig ud i noget der kan gå hed og bliver kompliceret eller indviklet. Tager det ikke blot 5 minutter at skifte indholdet på din USB?

Du bør også tjekke for bios opdateringer, hvis vi skal hjælpe skal vi vide præcis hvilket bundkort du fik.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf NickyThomassen » 10. mar 2021, 07:01

Som en anekdote kan jeg nævne, at jeg for nogle år siden skiftede de 3 USB-pinde ud jeg havde, fordi de alle 3 var defekte. Jeg kan ikke huske den præcise kommando jeg tjekkede dem med, men jeg bruger ikke Ubuntu, så det er nok nødt til at være noget som "Badblocks" eller tilsvarende
https://superuser.com/questions/376274/ ... k-in-linux

Badblocks forsøger at skrive til pinden, så hvad der end er på den, bliver overskrevet undervejs. Derimod kan det gøres fra en kørende Ubuntu. Defekte dele af harddiske og USB-pinde er ret almindeligt. Der er en grund til at "forbruger" kvalitet ikke koster ret meget :)

På kørende systemer med harddiske og fornuftige filsystemer kan styresystemet undlade at bruge de defekte dele, men det virker ikke altid på USB-pinde, hvis man bruger filsystemet FAT (som de fleste BIOS forventer). Og FAT har 25 års jubilæum i år.

Så jeg ville anbefale at tjekke USB-pinden først. Hvis den er defekt bliver det svært at installere en fungerende Ubuntu med den.

Jeg håber du kommer videre med projektet :)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster