Installere program med script?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Installere program med script?

Indlægaf Dan Hansen » 11. sep 2020, 23:38

Hej alle

Når jeg installerer KDE Neon (Ubuntu 20.04 LTS), så skal der også installeres en del programmer. Dem installerer jeg med;

Kode: Vælg alt

Sudo apt install *program*"
. Nu har jeg imidlertid fundet ud, at jeg kan installere flere program med

Kode: Vælg alt

sudo apt install *program1* && sudo apt install *program2* && sudo apt install *program3*
og så videre.

Videre har jeg lavet en tekstfil med de fleste programmene jeg installerer, og den ser p.t sådan ud;

Kode: Vælg alt

 sudo apt install kate && sudo apt install kcalc && sudo apt install kdevelop && sudo apt install lokalize && sudo apt install mc && sudo apt install kdenlive && sudo apt install kolourpaint && sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/libreoffice-7-0 && sudo apt update && sudo apt install libreoffice && sudo apt install libreoffice-l10n-nb && sudo apt install libreoffice-style-sifr && rm ~/.cache/icon-cache.kcache && sudo apt install language-pack-gnome-nb


Det fungerer i og for sig ganske fint, men jeg kunne tænke mig at lære at lave et script der gør alt det her for mig, og helst uden at jeg skal bekræfte med "Yes" hele tiden. Kan det lade sig gøre?

Så er der også nogle *.deb file jeg er nødt til at hente manuelt, men det kunne være sjovt hvis scriptet også kunne gøre det + installere dem for mig.

Nogle idéer om hvor jeg skal begynde, og hvor finder jeg information om hvordan jeg laver sådan et script?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installere program med script?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 12. sep 2020, 00:14

Til at starte med kan du spare en masse tasterier med:

Kode: Vælg alt

sudo apt install program1 program2 program3 osv...

Dan Hansen skrev:Så er der også nogle *.deb file jeg er nødt til at hente manuelt, men det kunne være sjovt hvis scriptet også kunne gøre det + installere dem for mig.

Her melder der sig problemer: Du vil typisk bruge kommandoerne i forb. med installation af ny udgave af Ubuntu, dvs der går et godt stykke tid mellem, du skal køre det. Derfor er versionsnummer og sti, sandsynligvis ændret.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere program med script?

Indlægaf AJenbo » 12. sep 2020, 02:27

En mere læsbar udgave, som der med også er letter at rette hvis versionen skulle have ændret sig næste gang (og du der for får fejl)

Kode: Vælg alt

#!/usr/bin/env bash

# stop ved første fejl
set -e

sudo add-apt-repository -y ppa:libreoffice/libreoffice-7-0

sudo apt install -y \
   kate \
   kcalc \
   kdevelop \
   lokalize \
   mc \
   kdenlive \
   kolourpaint \
   libreoffice \
   libreoffice-l10n-nb \
   libreoffice-style-sifr \
   language-pack-gnome-nb
   
rm -f ~/.cache/icon-cache.kcache


(den første linje gør at du kan køre scriptet og ikke behøves kopiere indholdet).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere program med script?

Indlægaf AJenbo » 12. sep 2020, 02:30

hent deb og installer:

Kode: Vælg alt

wget http://mirrors.kernel.org/ubuntu/pool/main/m/mysql-8.0/mysql-client-8.0_8.0.21-1_amd64.deb
sudo dpkg -i mysql-client-8.0_8.0.21-1_amd64.deb
sudo apt install -f


For at finde ud af hvordan kan du søge efter "how to X in bash/linux", og så self også --help på dvs programmer.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Installere program med script?

Indlægaf Dan Hansen » 17. sep 2020, 07:18

Super!

Tusind tak, begge to. Da har jeg lidt at arbejde videre med :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster