Firefox VS Google Chrome

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Firefox VS Google Chrome

Indlægaf Jorn » 13. dec 2019, 15:44

Hej
Jeg har brugt Ubuntu 18.04.3 Lts i 1½ mdr. men når jeg læser Estrabladet online kan jeg ikke se de videoer der er der :( har jeg glemt at installere feks. Adobe Flash ?
Har læst herinde at man kan installere Google Chrome, det gjorde jeg så her i søndags så nu kan jeg se dem, men er det den rigtige måde at gøre eller skal jeg installere noget så jeg kan se den i Firefox ?
Firefox ligger jo fast i Ubuntu
Ps. Youtube videoer køre fint i Firefox
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2019, 17:01

Hvilket video format bruger de, hvordan ser det ud når der er en video?

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf Jorn » 13. dec 2019, 17:22

Hej Ajenbo
Video format, jeg ved det ikke, hvor kan man se det?
Når jeg klikker på video kommer der nogle farvet prikker i en cirkel, det køre rundt og så kommer der denne tekst
Something went wrong
Kan det være fordi Firefox ikke synes det er en sikker side? og man skal gøre noget i Firefox?
Ikke nogen af de computere jeg har installeret ubuntu 18.04 på kan jeg se de videoer som der er på ekstrabladet, kan kun se efter jeg har installeret Google Chrome,
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2019, 18:51

Højerklik og se hvad den siger om videon. Du kan også prøve at skrive til deres support.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf Jorn » 14. dec 2019, 00:06

Hej Ajenbo Tak :D
Jeg prøver på Søndag igen, vores net er overbelastet, når jeg feks. trykker her på udfør går der ca. 20 sek. før der sker noget, og når jeg lukker ned over 1 minut.
Mvh. Jørgen

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf Christian.Arvai » 16. dec 2019, 15:56

EB virker fint på min Ubuntu 18.04 LTS 64 bit med Firefox. Jeg testede det også på to andre maskiner, begge med helt friske install, men ingen af dem vill afspille video på EB. Så vi leder efter forskellen på "standard Ubuntu 18.04" og min opsætning. På den heldige side vil jeg nævne at, min install er fra uge 42 i år, og alt blev installeret via et script, så jeg kan finde ud af hvad jeg har smidt på den.

Delen i scriptet om Java og Flash er dette:

Kode: Vælg alt

echo "Install Vedr. Java og Flash."
echo ""
# install af Flash
sudo aptitude install -y adobe-flashplugin
# install af Java (inkl ppa)
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install -y oracle-java8-installer
echo ""
echo "Udført."
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""


Jeg er ret sikker på at EB ikke bruger Flash, så mit bud er enten at Java mangler på din install, eller at der er blokeringer i Firefox, som fx plugin "NoScript" aktiveret (kontroller plugins).

I forums guidesektion er der to løsninger til install af Java https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/ ... se_mangler
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf Jimmyfj » 16. dec 2019, 16:22

Jeg har lige testet min FF og her virker videoerne upåklageligt - Prøv at aktivere DRM i Firefox, det kan du gøre ved lige at gå ind på Netflix.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf AJenbo » 16. dec 2019, 16:48

Christian.Arvai skrev:EB virker fint på min Ubuntu 18.04 LTS 64 bit med Firefox. Jeg testede det også på to andre maskiner, begge med helt friske install, men ingen af dem vill afspille video på EB. Så vi leder efter forskellen på "standard Ubuntu 18.04" og min opsætning. På den heldige side vil jeg nævne at, min install er fra uge 42 i år, og alt blev installeret via et script, så jeg kan finde ud af hvad jeg har smidt på den.

Delen i scriptet om Java og Flash er dette:

Kode: Vælg alt

echo "Install Vedr. Java og Flash."
echo ""
# install af Flash
sudo aptitude install -y adobe-flashplugin
# install af Java (inkl ppa)
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install -y oracle-java8-installer
echo ""
echo "Udført."
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""


Jeg er ret sikker på at EB ikke bruger Flash, så mit bud er enten at Java mangler på din install, eller at der er blokeringer i Firefox, som fx plugin "NoScript" aktiveret (kontroller plugins).

I forums guidesektion er der to løsninger til install af Java https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/ ... se_mangler


Efter som dit script ikke installere Java browser udvidelsen, og denne ikke har været understøttet af Firefox siden september sidste år tror jeg helt vi kan udelukke at det er Java der mangler :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf Christian.Arvai » 16. dec 2019, 21:00

Så fik vi vist udelukket Flash og Java. Jeg prøvede lige at flytte .mozilla, og teste med en "nulstillet" browser. EB gik fint igennem, uden at ændre noget som helst, så selve problemet er næppe direkte i Mozilla's mappe.

Der er i øvrigt heller ikke AdBlock, på de andre to maskiner jeg kan teste på. Jeg må se om jeg kan få tid i morgen, og finde forskellen på de opsætninger.

Beskrivelsen:

Kode: Vælg alt

Something went wrong

er præcist den samme jeg har på to maskiner som er 100% standard (bruges kun til at pinge netværk).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox VS Google Chrome

Indlægaf AJenbo » 16. dec 2019, 22:05


Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster