Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
johosted
Indlæg: 17
Tilmeldt: 8. maj 2014, 10:22
Geografisk sted: Osted, Lejre

Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf johosted » 4. feb 2018, 13:06

Jeg har en ældre stationær pc fra 2005 med ASUS bundkort, nvidia skærmkort, 3 gb ram, 3 hhd (2 stk. 125 gb og 1 stk. 250 gb) i en RAID opsætning. Pc'en har installeret Windows XP og Ubuntu 14.04

Efter en strømafbrydelse er det ikke muligt at starte pc'en i Windows XP.

Da jeg efterfølgende konstaterede at dato mv. var ændret har jeg skiftet knapbatteriet på bundkortet og rettet dato mv. i BIOS Setup.

Ved valg af Windows XP i Grub?menyen fås følgende:
"fejl: no such device: F2D414E2D414AABD
sættet partitionstype til 0x83
Tryk på en tast for at fortsætte...
error: no such partition.
Entering rescue mode...
grub rescue >"

Jeg har set forslaget til geninstallering af Grub2 men jeg tror der mangler noget af vejledningsteksten.

Hjælp imødeses
pft Jens-Ole

Opsætningen af pc'en fremgår af en tidligere forespørgsel om hjælp til:
"Dual installation af 14.04 og XP med RAID 0" fra d. 9. sept. 2014
DELL Lattitude D830 Intel Core 2 Duo T7500, 4 GB RAM, 80 GB HDD, OS: UBUNTU 14.04 LTS
og en stationær PC med en dual installation af 14.04 og XP der ikke er OK.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf Klaus Rasmussen » 4. feb 2018, 13:09

Gør det nogen forskel at køre:

Kode: Vælg alt

sudo os-prober

skulle gerne vise din windows, kør så:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf AJenbo » 4. feb 2018, 16:03

Din windows partition er beskadiget, det er bedst at bruge et windows værktøj til at skande og reperer partitionen, hvis ikke du har adgang til det kan du prøve med ntfsfix fra terminalen I Ubuntu.

XP er udgået og bør ikke bruges, særligt online. Så prøv så vid muligt at migere væk fra det. Ubuntu 14.04 udgår til april 2019 så inden da skal du have opgraderet til 16.04 eller 18.04.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf thj01 » 5. feb 2018, 12:25

Når det er et raid 0, så vil det måske være en ide at tage backup, nedlægge hele harddisken og geninstallere.

For hvis controlleren har fejlet med XP, så kan det altså også ske med Ubuntu, da det kan være et hardwareproblem. Raid 0 kræver backup, da der altid vil være en potentiel risiko for total datatab.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2018, 12:44

Jeg tror ikke nødvendigvis det er kontrolleren der fejlede, men mere xp selv, det er noget der er set ofte. Men ja hvis man køre RAID 0 bør man have et back up.

johosted
Indlæg: 17
Tilmeldt: 8. maj 2014, 10:22
Geografisk sted: Osted, Lejre

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf johosted » 7. feb 2018, 10:30

Klaus Rasmussen skrev:Gør det nogen forskel at køre:


Kode: Vælg alt

sudo os-prober

Forslag havde desværre ingen effekt.
Forslag 2 viste ikke Windows.

Strømafbrydelsen opstod da jeg slukkede for strømmen til pc'en. Fejlen viste sig da jeg tændte for pc'en igen. Konstaterede at bios dato og tid var nulstillet. Udskiftede knapbatteri på bundkort. Bios dato og tid kunne opdateres, men jeg kunne ikke starte Windows herefter.
Mvh. Jens-Ole
DELL Lattitude D830 Intel Core 2 Duo T7500, 4 GB RAM, 80 GB HDD, OS: UBUNTU 14.04 LTS
og en stationær PC med en dual installation af 14.04 og XP der ikke er OK.

johosted
Indlæg: 17
Tilmeldt: 8. maj 2014, 10:22
Geografisk sted: Osted, Lejre

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf johosted » 7. feb 2018, 10:37

AJenbo skrev:Din windows partition er beskadiget, det er bedst at bruge et windows værktøj til at skande og reperer partitionen, hvis ikke du har adgang til det kan du prøve med ntfsfix fra terminalen I Ubuntu.

XP er udgået og bør ikke bruges, særligt online. Så prøv så vid muligt at migere væk fra det. Ubuntu 14.04 udgår til april 2019 så inden da skal du have opgraderet til 16.04 eller 18.04.

Som jeg skrev til Klaus:
Strømafbrydelsen opstod da jeg slukkede for strømmen til pc'en. Fejlen viste sig da jeg tændte for pc'en igen. Konstaterede at bios dato og tid var nulstillet. Udskiftede knapbatteri på bundkort. Bios dato og tid kunne opdateres, men jeg kunne ikke starte Windows herefter.

Hvilket Windows værktøj foreslår du? Ntfsfix giver flere muligheder. Hvilken anbefaler du at jeg anvender?
Mvh. Jens-Ole
DELL Lattitude D830 Intel Core 2 Duo T7500, 4 GB RAM, 80 GB HDD, OS: UBUNTU 14.04 LTS
og en stationær PC med en dual installation af 14.04 og XP der ikke er OK.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf Klaus Rasmussen » 7. feb 2018, 10:40

Det misforstod du, tror jeg. Det var: sudo os-prober - der skulle finde dit windows.

Den næste kommando skulle fixe fejlen.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke starte Windows XP på en dual installation med RAID 0

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2018, 11:01

johosted skrev:Som jeg skrev til Klaus:
Strømafbrydelsen opstod da jeg slukkede for strømmen til pc'en. Fejlen viste sig da jeg tændte for pc'en igen. Konstaterede at bios dato og tid var nulstillet. Udskiftede knapbatteri på bundkort. Bios dato og tid kunne opdateres, men jeg kunne ikke starte Windows herefter.

Du skrev det offentligt så jeg har set det. Jeg syndes dog ikke det giver os mere information ind dit oprindelige indlæg og forstår ikke hvad det er du forsøger at svare på ved at skrive det. Er det for at sige du ikke har adgang til en fungerende Windows (en live cd, installations cd eller en installation på en anden harddisk eller system kan være nok)
johosted skrev:Hvilket Windows værktøj foreslår du? Ntfsfix giver flere muligheder. Hvilken anbefaler du at jeg anvender?
Mvh. Jens-Ole

I Windows scanner man en disk for fejl ved at højerklikke på drevet og vælge egnskaber efterfulgt af "Kontroler for fejl". Fra komando promten i Windows kan man køreden via denne kommando:

Kode: Vælg alt

chkdsk /f c:


Siden det er på rådet at bruge Windows værktøjet syndes jeg vi skal vendte med at se på ntfsfix. Dog et lille fif, benævn hvilke muligheder du får præsenteret, så kan vi bedre forstå hvor du er gået i stå og hvad du skal vælge. Jeg kan f.eks. ikke regne ud om du har søgt på google som giver flere resultater eller om det er fordi du har kørt kommanoden og skal vælge en partition på disken.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster