Orange pi one

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Orange pi one

Indlægaf leifjoha » 22. dec 2017, 09:54

Undskyld nok ikke den rigtige emnegruppe men så hvor - sandkassen?

Jeg leger med en Orange PI One og har installeret Lubuntu 16.04 fra en .img fil fra Armbian samfundet. Ikke fordi jeg pt dermed har en bedre computer end min gamle labtop med Ubuntu 16.04 nej tvært imod. Men jeg mangler nogle som har erfaring med dette legetøj f.eks. at få en netværkprinter til at virke.

Jeg har virkelig problemer med at finde mine gode programmer, er det korrekt at Lubuntu programbiblioteket ikke er det samme som Ubuntu's?

Er det korrekt at Linux programmerer er processor afhængig? - jeg kunne ikke få deb pakken for Angry IP til at køre på ARM processoren i Orange Pi.

Jeg stopper her.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Orange pi one

Indlægaf AJenbo » 22. dec 2017, 10:10

Lubuntu og Ubuntu har samme software arkiv, den eneste forkel på de to udgaver er hvilke pakker der er installeret fra start, man kan ændre den ene til den anden ved at vælge og fravælge pakker.

deb pakker i sig selv er ikke cpu afhæng, men det er compilede programmer, deb pakken kan så være sat til at afhænge af en bestemt cpu type hivs den indeholder sådan et program. De fleste programmer vil være lavet til x86 eller x86_64 som er det størstedelen af pc'er er bygget med.

Angry IP ser ud til at være Java baseret (ikke compilet kode) og kilde koden er også tilgængelig så de burde være muligt at få det til at køre på en anden CPU type.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Orange pi one

Indlægaf leifjoha » 22. dec 2017, 22:29

Legen fortsætter. I dag brød mit system sammen og jeg gentog flashen af billede til mikro SD kortet, men valgte et andet billede, stadig fra Armbian med Ubuntu (Lubuntu?) 16.04. Det duede ikke!

Opsætningen og billedet måtte ændres flere gange ikke alle "opskrifter" på nettet er lige gode. PT kører jeg en opsætning der bygger på et desktopbillede fra Armbian som har sin egen desktop med navn Armbian. Det virker godt og kan åbne for programmer fra det velkendte Ubuntumiljø.

Hvad har jeg
-Orange Pi One (ARM processor 32 bit 4 kerner) - med HDMI, ethernet, 1 USB-2, mikro SD kortlæser. (der en yderligere en USB mikro tilslutning)
-Mikro SD kort med styresystem ca 2 Gb. Kortet er på 32 Gb og tilrettet med Gparted så resten af kortet er arbejdslager og programlager
-Gammel USB-2 Hub med dongle for keyboard og mus samt 32 G USB stick som ekstra lager ( Orange kan ikke klare 64 Gb)
-Lille billig trådløs keyboard med mus (140 kr fra ny).
-VGA Monitor købt genbrugsbutik for 50 kr og med adapter HDMI VGA (100 kr) - 1280x720

Jeg har nu downloadet en app der giver normal forbindelse til Ubuntu programbiblioteket.
Jeg mangler at finde ud af printerproblemet. Tilsyneladende kan en Canon iP7200 ikke køre på ARM processoren Ved pakkeåbningen (deb ) svares med rødt - ikke 386 type.

Stadig det er leg - jeg får ikke en PC, der er bedre end den gamle DELL og Arduino'en er mere oplagt og nemmere som processor for elektronik/robot.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Orange pi one

Indlægaf AJenbo » 22. dec 2017, 22:33

Det skulle være muligt at få basal funktionalitet med den printer via en generisk driver (findes allerede i Ubuntu fra start)

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Orange pi one

Indlægaf leifjoha » 5. jan 2018, 22:58

Så købte jeg en Raspberry Pi 3 B. Den sidder nu i den samme opbygning som tidligere beskrevet for Orange Pi One.
Ganske rigtigt, her er meget større "samfund" bagved. Og de afprøvede OP systemer har mindre fejl og problemer end Armbians Ubuntuversion til Orange Pi. Jeg har pt. Raspbian Debian, Ubuntu Mate og Kodi variaten (som jeg ikke aner, hvad jeg dog skal bruge til) lagt på hvert sit SD kort

Ingen problemer med Canon netprinter men opsætning m.m. er lettere i Ubuntu Mate.
De er generelt mindre Terminal brug i Ubuntu Mate end i Debian, de fleste programmer tages ind via Ubuntu Respositorier, blot tager opbygningen af listen meget lang tid med Raspberry'en. Der er ikke så mange programmer, som melder de ikke kan installeres, som der var med Orange Pi One. Hastighedmæssigt er der ikke den store forskel på de to - de er lige sløve sammenlignet med den gamle Dell Lattitude med 16.04.
Den trådløse mus er dog bedre på Orange, på Raspberry virker den sløv og træg.

Stadig - Firefox i den version som fås til begge ARM'er, kan ikke bruges - den går ned, men Chromium er OK.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster