Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 12:17

Min Linux-pc opgav ævret. Skal nu have installeret på ny pc. Det driller.

Asus K20CE-NR039T stationær med Windows 10 præinstalleret (desværre).
Har Linux Mint Cinnamon 17.2 på dvd fra tidligere Linux installation.

Er lykkedes med at komme ind i UEFI og få ændret boot-rækkefølge, så der blev bootet fra dvd, med startskærm fra Linux til følge. Valgte der start af Linux Mint Cinnamon. Her efter gik computeren i gang med dette, men den er ikke kommet videre, og nu ser der ud til at være slukket for skærm, mus og tastatur. Mærkeligt nok var det samme symptomer, der fik mig til at opgive den tidligere pc, efter forgæves fejlfinding. Den nye forsøgtes først startet op med det gamle tastatur (Packard Bell), men da jeg ikke kunne finde ind i bios med det, er det nu det nye tastatur til ASUS, der er sat på. Der kom jeg ind i bios uden problemer.
SÅ......
1. Hvorfor kommer den ikke videre?
2. Hvorfor slukker den for skærm/mus/tastatur?
3. Hvad gør jeg nu? hvor længe skal jeg vente, før jeg giver op og vælger power-knappen for at starte forfra? (har ventet ca. 1/2 time)
4. Kan tastaturer/mus/skærme få virus?)

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 12:28

Tilføjelse til ovenstående:
Der kom undervejs en meget hurtig lille besked i øverste v. hjørne, som muligvis sagde noget i retning af "no controller" - det gik så hurtigt, at jeg ikke nåede at læse det med sikkerhed. Giver det mening ift. ovenstående problemer?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2017, 12:46

Tastatur (og sikkert også mus) kan teknisk set godt få virus, men det er ikke udbredt så jeg ser det ikke som sandsynligt, det er heller ikke alle tastatur og virusen skal være meget målrettet. Jeg ville heller ikke rigtig forvente de problemer som du beskriver, nok mere sansynligt at skræmen er defekt.

Du kan prøve at følge denne guide for at deaktivere grafik driveren.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/ ... nomodeset/
Prøv også at fjerne "quiet splash" fra opstarts parameteret så kan du bedre se hvad der forgår under opstarten.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 13:06

Tak AJenbo.

Supplerende oplsyinger:

Skærmen fungerer fint nok ved windows-opstart.
Den startskærm, der dukker op ved start fra Linux-dvd-en, ligner ikke helt den fine startskærm i min "User Guide Mint 17.2" - den er mere primitiv, kommandprompt-agtig. Der står

"GNU GRUB version 2.02 beta2-9ubuntu1"

Menuen har følgende punkter:
- Start Linux Mint 17.2 Cinnamon 64-bit.
- Start Linux Mint 17.2 Cinnamon 64-bit (compability mode)
- Check the integrity of the medium

Jeg har indtil nu valgt den øverste.

Der er i øvrigt en lille smule liv i mus og tastatur ikke noget, der kan bruges til noget), men skærmen ser ud til simpelthen at slukke.

Jeg kigger på dit link.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2017, 13:13

Beklager, jeg er ikke rigtig bekendt med Mint, emnet bør nok flyttes til andre systemer da det ikke handler om Ubuntu.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 13:24

PS: Kunne man forestille sig, at det ville løse problemet at hente Linux Mint Rosa 17.3 i stedet?

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 13:25

Hov, jeg havde ikke set dit seneste svar, AJenbo. Prøver at finde et andet sted.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2017, 13:27

Der er en masse fejl rettelser og forbedringer i hver udgivelse af et operativ system så det er da værd at prøve.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 13:30

Tak for svar, Ajenbo.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf Christian.Arvai » 7. feb 2017, 16:31

Hvis at du har "opgivet din gamle pc" pga præcist samme fejl, vil jeg forslå dig at hente Ubuntu 16.04 og prøve det af på den maskine.

Hvis at den virker med Ubuntu, kan vi med rimelighed sige at fejlen skyldes valget af styresystem (Linux Mint Cinnamon), og at det også med stor sandsynlighed er problemet med den nye.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 17:05

Tak for forslag Christian.Arvai. Desværre har jeg nået at smide den gamle ud. Den var pænt gammel, men havde kørt upåklageligt med Mint i ca. 1,5 år, så da diverse fejlfinding ikke løste problemet, pillede jeg harddisken ud, og konkluderede, at resten nok ikke var værd at gemme på - sikkert forhastet :-(

Ud over forslagene ovenfor med "nomode", kom jeg også i tanker om, at jeg måske skulle læse "release notes" for Mint 17.2 (det havde jeg lige glemt), hvor jeg kan læse, at Mint ikke er certificeret til UEFI, og at "Secure boot" derfor skal deaktiveres (muligvis indgår dette også i A.Jenbos løsning, som jeg ikke helt har gennemskuet endnu. Den ser ud til at kræve lidt teknisk snille, så jeg gemmer den til sidst - hvis alt andet kikser). Det lyder ikke så kompliceret at deaktivere, så jeg satser på, at det vil løse problemet - men har ikke turdet prøve endnu. Det bliver nok først i morgen :-)

Men hvis det løser problemet, lægger jeg besked her, for det tilfælde at andre kan bruge det til noget.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2017, 17:21

Ok, Ubuntu er godkendt til UEFI boot så du kan eventuelt teste med den.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 7. feb 2017, 17:24

Tak for tip, AJenbo. Jeg prøver, om det virker med deaktivering af Secure Boot - hvis ikke, så må jeg jo i gang med Ubuntu for at få indkredset, om det er Mint, der er problemet.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 8. feb 2017, 15:05

Status:
Deaktivering af Secure Boot gjorde problemfri installation af Linux Mint 17.3 Rosa mulig. Jeg har ikke prøvet med 17.2 Rafaela eller som dual-boot.

Tak for diverse hjælp.

AnneMuz
Indlæg: 51
Tilmeldt: 8. jan 2017, 17:28

Re: Linux-installation på ny Windows10-pc driller

Indlægaf AnneMuz » 12. feb 2017, 16:58

Nå, så nemt skulle det alligevel ikke være (se ovenfor).

Efter initielt vellykket installation og genstart, så alt ud til at være fint. Men næste gang man genstarter, begynder der at opstå forskellige fejl - hele tiden noget nyt. Har geninstalleret med CSM i stedet - samme resultat, første gang efter restart ser alt fint ud - derefter et utal af forskellige fejl og boot-problemer:

- Går i stå under opstart - forskellige steder i processen - eks. med Mint-logoet, med "tænker"-hjulet, med loginscreen osv.
- Vil ikke pludseligt acceptere mit password (HELT sikker på, at det er skrevet rigtigt!)
- kommer med fejlmeddelelser - forskellige - under opstart
- går tilsyneladende fint ind i Mint, men så fryser musen eller keyboardet
- enabler selv "secure boot" eller ændrer boot-rækkefølge i UEFI.
- reagerer nogen gange ikke på "Del" under opstart, som normalt åbner BIOS. Går i disse tilfælde blot videre i Mint opstarten.

Som sagt hele tiden noget nyt.

Ind imellem kommer indledningsvis under opstart nogle skriggrønne fejlmeddelser i retning af : "*Error* timed out waiting for Punit DDR DVFS request" eller "Buffer I/O error on device sda2 logical block 55598" (eller andre tal)

Jeg har forgæves ledt efter løsninger online.
Nogen bud? Det er en helt ny maskine, men lyder det som noget hardware-stads?

Er også i tvivl om, om man skal vælge "combatibility mode" under installationen? Det har jeg ikke gjort - kan det være fejlen?

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster