Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf Dan Hansen » 2. dec 2016, 16:27

Hej alle

Jeg har en HP EliteBook 2530p stående der mangler en harddisk, og mens jeg venter på at sådan en skal dukke op, tænkte jeg at installere Ubuntu Mate på et SD-kort på den. Selve installationen lader til at gå fint, men helt til sidst kommer den op med at den ikke kan installere GRUB, og at det er en "Fatal Error". Derefter kan jeg fortsætte installationen(!), men computeren klarer selvfølgelig ikke at boote bagefter.

Nogle idéer om hvad dette kan være? Og eventuelt hvordan jeg løser det?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf AJenbo » 2. dec 2016, 16:48

Har du fjernet den defekte disk? Er der andre diske i maskinen?

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf Dan Hansen » 2. dec 2016, 18:03

Ja, den defekte disken er fysisk fjernet. Nu skal der så være en 1,7" disk, og derfor har jeg ikke fundet en ny at sætte i. Og SD-kortet er sat op til at være bootdisk ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. dec 2016, 19:21

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf lath » 3. dec 2016, 18:24

Dan Hansen skrev:Hej alle

Jeg har en HP EliteBook 2530p stående der mangler en harddisk, og mens jeg venter på at sådan en skal dukke op, tænkte jeg at installere Ubuntu Mate på et SD-kort på den. Selve installationen lader til at gå fint, men helt til sidst kommer den op med at den ikke kan installere GRUB, og at det er en "Fatal Error". Derefter kan jeg fortsætte installationen(!), men computeren klarer selvfølgelig ikke at boote bagefter.

Nogle idéer om hvad dette kan være? Og eventuelt hvordan jeg løser det?

Mvh Dan


SD kort har det med at gå i udu, og meget hurtigt (fx en 4 til 6 uger) hvis der skrives meget på det.

Prøv med et fabriks nyt SD kort.
Hvis det stadig går galt så prøv med andre USB porte og/eller et andet SD kort fra en anden fabrikant.

Du kan også prøve at bruge et SD kort fra en anden produktions-serie, da hardware i en produktions-serie kan have de/den samme fejl.

En anden ting er at nogle, især kinesiske, fabrikanter snyder ved at lade disk controlleren (inde i hardwaren) rapportere at den for eksempel har 32 GB, men at den i virkeligheden kun har 8 GB.

Jeg kan ikke lige huske hvilket værktøj der kan teste om det er tilfældet, men kig blog poster fra Poul Henning-Kamp (PHK) igennem på Version2 https://version2.dk/ for at finde den

/Lars
Senest rettet af lath 3. dec 2016, 18:56, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf lath » 3. dec 2016, 18:55

Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf Dan Hansen » 7. jan 2017, 17:15

Har nu testet to forskellige SD kort, som begge opgives at skulle være 16GB, men lige meget hvad jeg gør, så er det ene kun 14,8GB, og det andet 12,8GB. De er i udgangspunktet ens, og af mærket Medion (fra Aldi) ... (?)

WP_20170107_17_09_46_Pro.jpg
WP_20170107_17_09_46_Pro.jpg (120.28 KiB) Vist 498 gange
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf AJenbo » 8. jan 2017, 02:25

Da lager medier måles i SI GB og ikke GiB vil der næsten altid være mindre en forventet, en 16GB disk vil reelt være på ca. 15.3GB, hvor meget af den plads du kan udnytte kommer så igen an på hvordan du formatere mediet. Er det du går ud fra diskens egentlig størrelse (gparted), eller den tilgængelig plads på fil systemet.

Medio er i øvrigt ikke kendt for deres kvalitet, men mere for at lave nogle lidt mærkeligt computer af billige dele, og at smide deres logo på nogle kinesiske produkter (det kunne nemt være to helt forskellige SD kort du har der).

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Mate vil ikke installere GRUB på SD-kort ...

Indlægaf lath » 10. jan 2017, 16:09

Dan Hansen skrev:Har nu testet to forskellige SD kort, som begge opgives at skulle være 16GB, men lige meget hvad jeg gør, så er det ene kun 14,8GB, og det andet 12,8GB. De er i udgangspunktet ens, og af mærket Medion (fra Aldi) ... (?)

WP_20170107_17_09_46_Pro.jpg


Ud over det Ajenbo skriver, så tager filsystemer også plads fra den rå disk kapacitet

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster