fejl ved opgradering fra 16.04 til 16.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
boldt
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. maj 2008, 21:12
Geografisk sted: Bornholm

fejl ved opgradering fra 16.04 til 16.10

Indlægaf boldt » 14. okt 2016, 17:25

installerede på en ældre hp-pc i sidste uge Ubuntu 16.04 via en gammel Ubuntu 14.04 installationsdisk jeg havde liggende, og alt gik fint.
Jeg har sat ubuntu til at opdatere når der er nyt.

Nu melder ubuntu 16.10 sig på banen og jeg har sat pc'en til at opdatere, men får en fejl:
Beklager men der opstod en intern fejl i Ubuntu 16.10.
Hvis du mærker yderligere problemer så prøv at genstarte computeren


Jeg genstarter og samme besked dukker op. (se vedhæftede)
Skærmbillede fra 2016-10-14 17-13-25.png
Skærmbillede fra 2016-10-14 17-13-25.png (160.66 KiB) Vist 422 gange


Derudover er der dukket "al indkørsel forbudt" skilt op i øverste højre hjørne af skærmen, hvor teksten er:
Der opstod en fejl. Kør venligst pakke håndteringen fra højrekliksmenuen eller apt-get i terminalen, for at se hvad der er galt.
Fejlbeskeden var:"Fejl:BrokenCount > 0". Det betyder som regel, at de installerede pakker ikke har alle de pakker de afhænger af installeret.


Hvad betyder højrekliksmenuen?
Hvilket program skal jeg køre i terminalen, og hvordan?

Jeg kan ikke komme ind i Systemindstillinger/ Software og opdateringer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: fejl ved opgradering fra 16.04 til 16.10

Indlægaf AJenbo » 14. okt 2016, 20:53

boldt skrev:Hvad betyder højrekliksmenuen?

Klik med højre musetast på ikonet og du vil få menuen. Det er en generel besked, specifikt i Ubuntu får du den samme menu ved at klikke med venstre tast.

boldt skrev:Hvilket program skal jeg køre i terminalen, og hvordan?

apt-get, prøv eks med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -f
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade


Hvis ikke det løser det så kopier resultatet her ind så vi kan se det.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: fejl ved opgradering fra 16.04 til 16.10

Indlægaf Claus Henriksen » 15. okt 2016, 13:00

Det er selvfølgelig fint man gider opgradere til nyere version, her 16.10 fra 16.04, med de problemer der måtte opstå når man erstatter en ellers fungerende tidligere version, her 16.04.
For at man bedre kan 'acceptere' uventede fejl med den nye, er det formålstjenlig at oprette separat home partition først samt installere på en ny partition dedikeret til 16.10. Så har man to installationer man kan vælge når man booter: En fungerende og en under test. Det har jeg altid gjort selv.
Brug om nødvendigt partition editor programmet Gparted til at skrumpe en eller flere af de eksisterende partitioner. Lav så et nyt seperat ext4 home drev, flyt home filerne derover (her bruger jeg altid 'sudo rsync -avH <gammelhome>/ <nythome>/') og sørg for at montere home partitionen i fstab.
Lav så også en ny partition til 16.10 og installer Ubuntu 16.10 på denne, hvor du vælger at /home skal vælges til at være din nye separate home partition.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster