14.04 booter langsomt efter opdatering. Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 9. dec 2015, 22:45

AJenbo skrev:Hvorfor sætter du den til legacy bios?
Af flere grunde.
  1. Den stod i UEFI, da problemet opstod efter en opdatering og genstart.
  2. Ham fra supporten, som jeg ringede til, mente at Ubuntu havde gjort noget uønsket i BIOS
  3. Da jeg satte min nye SSD disk i, satte jeg den til Legacy, så det var passende at gøre det igen til denne disk.
  4. Jeg læste i en anden tråd her, at 14.04 måske ikke var helt færdigudviklet mht. UEFI,
    og 15.10 kunne anbefales (var det ikke dig, der skrev det?)
  5. Endelig skulle den Win 8.1 sættes i for at rette problemet.
    Ja, de har forsøgt at få Windows til at eje og styre mere af PC'en,
    og det vil jeg gerne undgå.
Alle de grunde gør, at jeg ønsker mest mulig adskillelse mellem BIOS fiirmwaren og operativsystemet.
I gamle dage, skulle man flytte en jumper for at få adgang til BIOS.
Så er det mere sikkert.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf AJenbo » 9. dec 2015, 23:34

Ok, så vil jeg foreslå at du skifter til bage til uefi når du opgradere til ubuntu 16.04 :-P

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 10. dec 2015, 06:09

AJenbo skrev:Ok, så vil jeg foreslå at du skifter til bage til uefi når du opgradere til ubuntu 16.04 :-P

Hvorfor, hvilke fordele skulle der være ved det?
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf AJenbo » 10. dec 2015, 08:30

Det er et mere morderne system der passer bedre til morderne hardware, der kan være dele afmaskinen der ikke bliver tilgængelig eller præsenteret korrekt. Opstarten kan også gå hurtigere og boot processen er mere eksplicit.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 11. dec 2015, 17:21

AJenbo skrev:Det er et mere morderne system der passer bedre til morderne hardware, der kan være dele afmaskinen der ikke bliver tilgængelig eller præsenteret korrekt. Opstarten kan også gå hurtigere og boot processen er mere eksplicit.
Ja, sådan bliver det nok i fremtiden, men det ser ikke ud til at være sådan endnu.
Jeg startede med UEFI, og den kører mindst lige så godt nu, hvor den kører Legacy.
Jeg havde nogle problemer med grafik driveren og wifi kortet, som jeg fik klaret,
da den kørte UEFI, og jeg har lige lavet samme ændringer på min nyinstallerede harddisk,
der kører Legacy.

I forbindelse med min PC gik ned, trykkede jeg på den blå Lenovo rescue knap, men den kunne intet,
da den manglede UEFI partitionen på harddisken.
Det vil sige, at hvis harddisken går ned, mangler recovery.

Jeg ville foretrække en løsning som på vores mobiler eller tablets, med en "Gendan fabriksindstillinger"
funktion, der læser grundindstillingerne ind fra en ROM i stedet for en lukket Windows 8 ting. :D
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2015, 02:28

ROM er harddisken på telefonen og det er via en partition, den eneste forskel er faktisk at det er langt lettere at slette og redigere partitioner på en PC end det er på en telefon.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 12. dec 2015, 11:09

AJenbo skrev:ROM er harddisken på telefonen og det er via en partition, den eneste forskel er faktisk at det er langt lettere at slette og redigere partitioner på en PC end det er på en telefon.
Det er da også en stor forskel, specielt, når det er styret af Windows. ;)
Hvis kildekoden til UEFI er tilgængelig, så burde det være muligt at kompilere det,
så bios kan flashes fra en Linux USB stick.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2015, 13:15

Her er kilde koden til UEFI:
http://www.tianocore.org/

BIOS og UEFI er to forskellige former for firmware.

Dell har nettop meldt at de fremover vil gøre det muligt at opdatere firmware på deres maskiner via et generisk interface.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 11. dec 2016, 01:21

Billede
For nogle dage siden gentog det sig, at Min Lenovo begyndte at boote langsomt efter en Ubuntu kernal update med efterfølgende genstart.
På billedet mere end 9 minutter...

Billede
Jeg satte den originale Windows disk i igen for at flashe BIOS igen, men jeg fik ikke lov.
Den protesterede fordi BIOS er den samme, som billedet viser.

Jeg gav ikke så let op, så jeg omdøbte BIOS filen, men med samme resultat.
Så fandt jeg en ældre BIOS version, som jeg havde gemt sidste gang.

Billede
De har godt nok brugt nogle ressourcer for at sikre sig. :)

Efter det prøvede lidt fejlfinding med Windows, og efter flere genstarter vil den nu slet ikke starte.
Eneste livstegn er nu et højt bip hvis jeg kobler den externe power supply til og fra.

Der er tilsyneladende stadig garanti, så jeg kontaktede supporten, og de mente, at det er et defekt bundkort.
De sendte pakkelabel, så jeg kan sende den gratis med UPS til service.
Nu er den på vej, og jeg venter spændt.
/ Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf AJenbo » 11. dec 2016, 02:51

Forstår ikke lige målet med at flashe den samme version som allerede ligger i rom, ved mindre du mener rom chippen er fysisk defekt ville det ikke gøre nogen forskel. Det er sandsynligvis også der for de ikke lader dig gøre det, i tilfælde af at det slår fejl og du så står med nogle manglende blokke i firmware. At de beskytter mod nedgradering er måske lidt unødvendigt, men det er sikkert for at garderer mod sikkerhedshuller i tidligere versioner.

Du kan prøve at se om ikke der er en mulighed gor at nulstilles uefi indstillingerne, det kan normalt gøres fra en af dens menu punkter, eller ved at gjerne det interne batteri (ikke altid lige til ved en bærbar).

At omdøbe en fil ændre ikke op dens indhold, og lige som der ikke ligger en Iso fil på alle dvd'er ligger der heller ikke en fil i bundkortets rom chip, då der har filnavnet slet ikke noget at sige.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 11. dec 2016, 20:15

AJenbo skrev:Forstår ikke lige målet med at flashe den samme version som allerede ligger i rom, ved mindre du mener rom chippen er fysisk defekt ville det ikke gøre nogen forskel.

Jeg tænkte på om ROM dataene var blevet defekt og det derfor kunne hjælpe at overskrive med filen igen.
For et år siden hjalp det, så da formodede jeg, at det var BIOS filen, der havde taget skade.
Der var "vulnerable" advarsler på den gamle version, så hvorfor kunne det ikke ske igen?
AJenbo skrev:Du kan prøve at se om ikke der er en mulighed gor at nulstilles uefi indstillingerne, det kan normalt gøres fra en af dens menu punkter, eller ved at fjerne det interne batteri (ikke altid lige til ved en bærbar).
Det var faktisk en god ide', at fjerne det interne batteri, det havde jeg ikke tænkt på, men nu er den på vej til Lenovo service.

AJenbo skrev:At omdøbe en fil ændre ikke op dens indhold, og lige som der ikke ligger en Iso fil på alle dvd'er ligger der heller ikke en fil i bundkortets rom chip, då der har filnavnet slet ikke noget at sige.
Ok, jeg gætter kun, for jeg ved jo ikke hvordan Insyde flash programmet checker versionerne. mit håb var at det testede på filnavnet, men som du skriver, så tester det åbenbart på indholdet, og det skal ikke ændres.
/ Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf AJenbo » 11. dec 2016, 20:46

Jeg tror ikke der er en specefikt fejl der gør de ikke tillader at man nedgradere, mere en generel politik.

Der er sikkert en header i filen der lister versionen. Men den er sikkert også signeret så man ikke kan manipulere med den

Hvis rom dataene var gået hen og blevet defekt ville jeg så maskinen byttet omgående.
Når man flasker en ny, nulstilles dens indstillinger normalt vis så det er nok det der har gjort forskel

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: 14.04 booter langsomt efter opdatering.

Indlægaf buddig » 12. dec 2016, 20:04

UPS kom i dag og hentede den, så nu er den i de bedste hænder, så jeg kan koncentrere mig om internettet.
Det laver jo ikke sig selv, så min dag er gået med at fylde data på internettet fra min gode gamle Lenovo G550
og fejlsøge og lave en trådløs opkobling, så den igen har forbindelse til internettet.
/ Henning

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster