Boot fra samme USB-pen på flere maskiner .. Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..

Indlægaf nsl » 16. nov 2015, 11:18

Hej ! :-)

Jeg ved ikke lige, hvor jeg skal skrive følgende, men nu prøver jeg her i dette forum :-) ..

Min søn har fået sig en fint stor og relativ hurtig USB pen.
Så var vores tanke selvfølgelig, at vi ville installere UBUNTU derpå (indtil videre en 14.04LTS).

Tanken går så det videre, at han kunne installere sine programmer og lignende på USB'en, og benytte denne på flere computere.

For eksempel på min computer (som kører UBUNTU i forvejen), men måske også på hans skolebærbare, som knokler med at køre Win7.

Vi ville gerne lave fx en 32GB UBUNTU partition på disken (til boot og programmer), og lave resten til exFAT (til dokumenter).
Men hvilket filsystem er bedst på den bootable partion og hvordan installeres GRUB?

Vi forsøgte lidt - først med mindre held .. øv ..
Og ville egentligt have spurt herinde, men vi kom videre ..

Efter vi fandt ud af at lægge GRUB på USB-drevet, så virker det fint med et ext4 filsystem på den partion, som UBUNTU ligger på :-)

Så med USB-drevet isat, er det nu en del hurtigere at boote UBUNTU eller lukke ned, end min traditionelle SSHD .. også lidt øv ;-) ..

Måske kan en af jer lave en korrekt installationsvejledning til ovenstående.
Så kan I samtidig overveje, om det er noget, I også kan anbefale?

Bedste hilsner
./nick og søn

PS. Dette virker selvfølgelig bedst, hvis man har en USB 3 port eller bedre (pt. 3.0 eller 3.1) og en hurtig USB-pen.
./nick :-)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..

Indlægaf buddig » 16. nov 2015, 12:13

nsl skrev:...Efter vi fandt ud af at lægge GRUB på USB-drevet, så virker det fint med et ext4 filsystem på den partion, som UBUNTU ligger på :-)

Så med USB-drevet isat, er det nu en del hurtigere at boote UBUNTU eller lukke ned, end min traditionelle SSHD .. også lidt øv ;-) ...

Du skriver USB-drevet, er det USB-sticken, som du nævner først i dit indlæg?
og skal det forstås sådan, at du har fået en PC til at boote og lukke ned hurtigere ved at køre hele Ubuntu med en USB-stick i stedet for at køre med den indbyggede harddisk?
Vi forsker videre med det på UbuntuAarhus møderne, og vil finde ud af, om vi på rimelig tid kan lave nogle gode hurtige USB-sticks installationer til uddeling til det kommende 16.04 releaseparty.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2015, 15:23

Jeg ville nok ikke bruge exFat da det ikke virker ud af boksen, måske NTFS ville være et bedre valg.

Ellers så er min vejledning til en sådan operation at fjerne harddisken fra maskinen, indsætte usb og installations medie og så udføre installationen som normalt.

Jeg vil ikke forslå det til uddeling da det bliver en installation og ikke et installations medie.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..

Indlægaf buddig » 16. nov 2015, 17:28

AJenbo skrev:...Jeg vil ikke forslå det til uddeling da det bliver en installation og ikke et installations medie.

Ok, vi starter med et installationsmedie, men hvad er problemet med at uddele en installeret version?
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2015, 18:17

Folk kan ikke installere dem og det er ikke sikkert at de forventer at det fungere som det gør, eller at de skal tage forhåndsregler omkring at installere grafik drivere m.m.

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..

Indlægaf nsl » 16. nov 2015, 20:34

Hej !

@buddig
Du skriver USB-drevet, er det USB-sticken, som du nævner først i dit indlæg?


Jeps, der er kun én USB-stick, som jeg også kaldte USB-drev og USB pen.
Beklager forvirringen :-)

og skal det forstås sådan, at du har fået en PC til at boote og lukke ned hurtigere ved at køre hele Ubuntu med en USB-stick i stedet for at køre med den indbyggede harddisk?


Ja, det er tilfældet :-)
USB-sticken er en Kingston GTX ting, jeg kan ikke lige huske hele navnet, men den er noget hurtigere end min harddisk.
Den kostede kr. 800-900, så den er nok ikke velegnet til at forære væk til så mange af gangen ;-)

@AJenbo
Folk kan ikke installere dem og det er ikke sikkert at de forventer at det fungere som det gør, eller at de skal tage forhåndsregler omkring at installere grafik drivere m.m.


Ja, grafik-drivere kunne være et problem, men den version sønnen lavede på sin computer, kørte fint på en lille bærbar, på hans gaming computer med tre skærme og på min lidt ældre med 4k skærm. Så vi løb i hvert fald ikke i problemer med den simple testning, vi lavede. Men vi spillede ikke spil eller kørte grafik-tunge ting.

Men jo, måske kunne det løses smart? Noget opsætning eller andet på USB-sticken?
IF (device present) THEN (load driver); .. har ingen anelse om, hvordan det gøres ..

Jeg læste lige noget med NEMbuntu - det ville jo være fint, hvis man kunne installere en USB-stick (måske en lidt billigere end Kingston GTX) hjemme og give den til sine forældre, bedsteforældre eller andre?
Den kunne fx også sendes med posten. Bare en lille idé til julegave ;-)
./nick :-)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Boot fra samme USB-pen på flere maskiner ..  Emnet er løst

Indlægaf buddig » 24. nov 2015, 19:57

Vi forskede lidt videre på Ubuntu mødet i Aarhus i aftes.
Der kom en til mødet for første gang, og han var meget interesseret i at Ubuntu.
Vi startede med en live CD, og han kørte lidt på den.
Senere prøvede vi en installeret Ubuntu, som jeg havde lavet, og den kørte hurtigere.
Jeg har lige bestilt 6 USB sticks, de 3 af dem er USB3, så jeg er spændt på at prøve dem.
Planen er at installere en med Clonzilla, og se om jeg kan kopiere med det og få bootsektoren med. -)
// Henning

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster