Kan ikk komme på nettet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 26. jan 2007, 07:04

@ Teddy:

Det tænkte jeg ikke lige på, men selvfølgelig kan systemet ikke installere programmerne uden netforbindelse. - Der skal jo downloades nogle pakker.

For mig at se har der været problemer fra begyndelsen. Først virkede live-CD'en ikke og derefter kunne tiden ikke indstilles og så manglede netforbindelsen. Tidsindstillingen har naturligvis også noget med den manglende netforbindelse at gøre.

Men du skal kunne komme på nettet, så hvad er det, der driller? Jeg er ved at løbe tør for ideer...

Nogle steder har jeg set, at man foreslår statisk IP-adresse (System > Administration > Forbindelser > Wired connection > Egenskaber > Konfiguration > Static IP address).

Efter længere oppe i tråden at have set, at du har to netværkskort, er jeg nu mest tilbøjelig til at tro, at det kan være en konflikt mellem det almindelige netværkskort og det trådløse netværkskort, som er årsagen til balladen.

Går ud fra, at dit SIS900 kort er on board. - Faldt lige over denne sætning:

Some BIOS'es have the option to enable/disable the on-board LAN. I suppose
you've checked it to be "enabled"?


I tilfælde, hvor netkortet ikke er on board, men løst, har jeg googlet mig til, at folk har kunnet oprette netforbindelse ved at flytte netkortet til et andet slot.
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Teddy » 28. jan 2007, 12:24

Har også lige prøvet de sidste par råd her i tråden, men ligeledes uden held.

I skal have tak for forsøgene, men har konkluderet det er alt for tidskrævende, så har besluttet jeg sletter linux og kan være jeg giver det en chance når jeg får det tilsendt på livecd..

Hvordan er det så jeg sletter ubuntu helt??

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 28. jan 2007, 12:40

@ Teddy:

Begriber ikke, hvorfor Ubuntu ikke vil på nettet på din computer. Det være en indstillingsfejl, men forstår godt at du er ved at være lidt træt af det hele.

Ved dual boot slettes Ubuntu sådan her.

Bedre held næste gang...
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Teddy » 28. jan 2007, 14:05

når jeg starter op på min win cd kommer den ikke og spørger om jeg vil reparere, den kommer og giver mig mulighederne installere, opret eller slet partition.. Hva gør jeg så??

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 28. jan 2007, 14:39

@ Teddy:

Se lidt på billederne i denne vejledning. Bemærk især fig. 5, hvilket er det du ser når XP skiven har foretaget de indledende indlæsninger.

Nedetst på fig. 5 ses: ENTER = Fortsæt, R = Reparer og F3 = Afslut.

Det er nu du skal trykke på tasten; r

Følg derefter resten af vejledningen. Det virker altså. Har selv prøvet det. - Adskillige gange faktisk... :wink:
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Teddy » 28. jan 2007, 14:52

figur 5 kommer ikk på min skærm, der får jeg de muligheder jeg har skrevet ovenfor

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 28. jan 2007, 14:58

Teddy skrev:figur 5 kommer ikk på min skærm...


Kan det snart blive mere besværligt..? :wink:

Der er også en anden metode til at få fat i genoprettelseskonsollen på. Skal lige have hittet den...
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Teddy » 28. jan 2007, 15:06

Balder skrev:
Teddy skrev:figur 5 kommer ikk på min skærm...


Kan det snart blive mere besværligt..? :wink:

Der er også en anden metode til at få fat i genoprettelseskonsollen på. Skal lige have hittet den...


ja livet er ikk nemt når jeg er indblandet i det hehe

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 28. jan 2007, 15:25

@ Teddy:

Du skal i XP. Dér går du til: Start > Hjælp og Support > i Søg skriv: genoprettelseskonsol > i søgeresultater klik på: "Installere Genoprettelseskonsol som en startindstilling".

Læs hvordan genoprettelseskonsollen installeres.

Klik nederst på: "Relaterede emner" og vælg først "Starte og bruge Genopretttelseskonsol" og vælg derefter "Slette Genoprettelseskonsol". Læs det hele igennem; grundigt!

Det, der skal ske er, at du skal have installeret genoprettelseskonsollen, således at den viser sig ved opstart. D.v.s., at du via en menu får muligheden for at vælge konsollen.

I konsollen køres en "fixmbr" for at genoprette XP´s egen bootloader og til sidst skal konsollen slettes igen, da den er lidt kedelig at se på, hver gang XP startes.

Har selv prøvet det et par gange og det funker. Derfor stod det faktisk også i vejledningen jeg har linket til et par steder, men da jeg fandt ud af, hvor let det gøres fra XP skiven blev det ændret. Det var måske en fejl, men det faldt mig ikke ind, at der fandtes XP CD´er uden mulighed for at vælge R.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Wikzo » 28. jan 2007, 18:02

Nu virker mit net pludselig heller ikke i Ubuntu :?

Jeg har Telia Stofanet, med begrænsning. Mit trådløse netkort virker ikke, så derfor plejer jeg bare at plugge et ganske almindeligt ethernet-kabel i maskinen, og så kommer Stofanets log-in side frem. Nu sker der intet; Firefox kan ikke finde serveren. Har installeret programmet "Internet Manager" eller noget i den stil, og den siger, at jeg er tilsluttet netværket.

Har ikke ændret noget, siden det virkede før. Hvad kan der være sket, og hvordan retter jeg om på det?

Har prøvet både at genstart, slukke og hive kablet ud og proppe det ind igen - det hjalp ikke.
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 28. jan 2007, 18:09

@ Wikzo:

Er modemmet tændt..? :wink:
Mvh. - Balder

gaffa

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf gaffa » 28. jan 2007, 22:42

Hvis du nu heller ikke kan komme på Stofanet med XP, så har jeg en fornemmelse af at det er Stofas DHCP server den er gal med eller noget mellem stikket i væggen og din computer ;)

Har du kabelmodem?
Tilslut kabelmodemmet til en
stikkontakt ved hjælp af den medfølgende strømforsyning og tænd.
Kabelmodemmet vil herefter bruge nogle minutter på at finde den rigtige kanal. Første
gang kan denne proces vare op til 30 minutter, men i de fleste tilfælde vil den vare ca. 5
minutter. Når kabelmodemmet er klar, vil dioderne på modemmet lyse konstant. Bemærk,
at dioderne ”Send / Receive” kan blinke, hvis der er trafik på nettet. Dette er normalt. Hvis
du har problemer med at få lys i kabelmodemmet, så prøv at genstarte nogle gange. Du
genstarter modemmet ved at tage strømstikket ud, og tilslutte det igen. Hvis der ikke kom­
mer lys i Online efter 30 minutter, skal du kontakte vores Support. Du finder telefonnumre
og åbningstider sidst i denne vejledning.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Wikzo » 29. jan 2007, 12:49

Nej, det har skam intet med hverken modem eller Stofanet at gøre. Internettet virker helt fint på mine andre Windows-computere.

I går gjorde jeg følgende med min Ubuntu-maskine:

- Jeg afspillede en musikcd
- Jeg tilsluttede min SE K800i mobiltelefon med USB-kabel og overførte et billede

Bagefter ville jeg gå på nettet, jeg isatte mit netkabel, men så skrev Firefox "kunne ikke forbinde til server", selvom mit Network manager program sagde, at der var forbindelse. Jeg gik ind i Systemloggen, og der står en helt masse om mit netværk. Tilsyndeladende ser det ud som om, at der burde være forbindelse ... men jeg kan altså ikke komme ind på http://www.signon.stofanet.dk , som jeg plejer!

Når jeg plugger mit internetkabel i maskinen, tager Network mangeren også overraskende lang tid om at få forbindelse. Hvad kan jeg have gjort galt, og hvordan rettes det?

Når jeg går ind i network programmet, står der, at den bruger en driver kaldet "sky2".

Det er pænt irriterende, at den ikke kan gå på nettet, så jeg overvejer lidt at geninstallere Ubuntu. Hvordan gør jeg eventuelt dette på den nemmeste og bedste måde?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Balder » 29. jan 2007, 15:41

Wikzo skrev:... så jeg overvejer lidt at geninstallere Ubuntu. Hvordan gør jeg eventuelt dette på den nemmeste og bedste måde?


Hvis du dualbooter Windows/Ubuntu, er det nemmeste først at gå til Windows Diskhåndtering og dér slette alt, hvad der har med Linux at gøre. Bagefter booter du fra Ubuntu skiven og installerer systemet igen.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Kan ikk komme på nettet

Indlægaf Wikzo » 29. jan 2007, 16:31

Ok, men hvis det ikke er muligt, kan jeg så godt gå ind i Ubuntu -> Gparted og så slette partionen med Ubuntu direkte?
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster