Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 15. nov 2013, 12:01

Opdateringen i dag til kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal???

I tty1 terminalen mødtes jeg af følgende tekst:

Ubuntu 12.04.3 LTS mbh-XS35 tty1
mbh-XS35 login:

Når jeg forsøger at logge ind med mit sædvanlige password (= det password jeg satte, da jeg oprindelig installerede ubuntu] får jeg besked om, at der er tale om ikke gyldigt pasword!!!
Har tidligere læst på nettet, at man kan bakke ud af en tty teminal ved hjælp af Ctrl+Alt +F7.
Da jeg forsøgte det, så fyldtes hele skærmen af en mængde beskeder alle startende med verberne starting eller stopping. Alle steder anførtes til højre på skærmen i square brackets [OK].
Kun et sted er teksten til højre afvigende, nemlig denne:
Starting load fallback graphic devices...................................................................[ Fail]
hvor fail er skrevet med røde typer!!!
Da jeg kan ikke kunne komme videre/ ud af skærmbilledet, blev jeg nødt til at tvangslukke PC'en
Er der nogen her der evt. kan hjælpe mig med at komme ud af den beskrevne suppedas?----
altså således at jeg ved opstart igen kommer frem til det normale login-skærmbillede.
Der er tale om en PC, hvorpå der kun er den pågældende version af ubuntu. Jeg får derfor ikke ved opstart- som ved en PC med dual boot- de fire, fem valgmuligheder at se.
mbjornbak

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf zob » 15. nov 2013, 12:07

Hold "Shift"-knappen nede når du booter. Så kommer du til grub-menu, hvor du kan vælge din gamle kerne.
Hvis din gamle kerne ikke har problemet bør man nok rapportere problemet.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 15. nov 2013, 12:52

Mange tak for hurtig respons. Forsøgte at bruge din anvisning. Efter LANG tid med en blinkende curser i øverste højre hjørne kom beskeden: could not write bytes: Broken pipe.
Brug af Ctrl+Alt+F7 gav intet resultat. Kom ikke væk. Ctrl+Alt+F1 bragte mig tilbage til den besked, jeg omtalte i mit første indlæg. Derpå tvangslukkede jeg igen og gik til min bærbare for at melde tilbage her.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2013, 13:57

Tryk ctrl+alt+del 2 gange for at genstarte pænt fra terminalen.

Du skal holde venstre shift nede mens computeren starter for at få grub menuen.

Hvilket grafikkort har du, og hvilken driver anvender du?

Hvis ikke du kan huske dit brugernavn og adgangskode kan du eventuelt bruge en installations disk til at rede dit system.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 16. nov 2013, 09:18

Inden jeg tager fat igen, så kan jeg oplyse, at jeg TROR, at grafik kortet er et Intel GMA 3150 Dynamic Video Memory Technology 4.0!

Hvis det hjælper en meget kyndig som dig, så er den pågældende PC anskaffet op til jul 2011. Mærket er Shuttle XS35

Jeg var indtil nu af den opfattelse, at Ctrl+ Alt+ del udelukkende var en windows kommando. Nu forstår jeg, at kommandoen- brugt 2 gange- åbenbart betyder, at man kan komme ud af en tty-terminal og slukke PC'en på behørig vis.
Jeg vender først tilbage i løbet af i morgen.
Orker du- om muligt- at oplyse, hvorfor adgangskode tilsyneladende IKKE virker i en tty-terminal?


mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2013, 15:26

ctrl+alt+delete virker helt fra bios. Den bliver dog ikke brugt ens af alle operativ systemer.

Mit eneste gæt mht adgangskoden/brugernavn er at du har glemt den eller ikke taster den korrekt (caps log). Dit bruger navn er normalt dit fulde navn med småbogstaver og ingen mellemrum.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 17. nov 2013, 14:22

Har igen prøvet at holde højre shit tasten nede under boot. Så skete der det, at jeg ikke- måske ikke-kom frem til en tty terminal: Jeg fik efter at curseren havde blinket i en rum tid beskeden “unable to read bytes: broken pipe”. Jeg fik mao ikke mulighed for at vende tilbage til kernelen før den ,der nu volder problemer.

Ved at taste Ctrl+Alt+Del to gange lykedes det herefter at lukke ned på korrekt måde- dvs. uden at tvangslukke for PC'en.

Ved en ny boot ved hjælp af en live CD med ubuntu 12.04.3 lykkedes det mig at komme frem til filerne på harddisken på den PC, hvis disk gør knuder.

Prøvede så- som en test- at kopiere et antal filer fra home på PC'ens harddisk over på et usb-stick. Det gik forholdsvis fint. Forbeholdet "forholdsvis" referer til den omstændighed, at jeg nogle gange- efter at have kopieret et antal filer fra den nødlidende hardisk- så ville indsætte dem i usb-sticken blev mødt med et gråtonet=inaktivt paste!!!

Det er måske muligt, at jeg bør "mellemlande" de kopierede filer i den home folder, som live CD'en viser og så videre derfra til usb-sticken?

Det overordnede spørgsmål er vel nu, hvorledes jeg- nemmest- får flyttet indholdet af home-folderen på disken til usb-sticken på en sådan måde, at jeg på usb-sticken kan generhverve de rettigheder, jeg havde/har på harddisken?

Helst på en sådan måde, at jeg kopierer rub og stib fra home-folderen. Hvis det ikke er muligt så dog en terminalkommando,der I det mindste gør det muligt af kopiere folderne documents & pictures.

Hvis en sådan øvelse gør det muligt at redde data, forstiller jeg mig, at blot igen installerer ubuntu 12.04.3 på hardisken- og så håbe på, at problemet et løst

Er det vejen frem?--- og hvis ja, bør jeg ,før jeg genistallerer, med G-parted formaterer harddisken? Til ext4 eller et andet filsystem. Jeg har under live sessionen brugt diskredskabet og kørt en smart-test. Den viser, at disken er OK.

Endelig lidt om password/kodeord. Jeg er stensikker på, at jeg bruger/brugte det rette password. Forholdet var imidlertid det, at jeg kunne læse mine indtastninger af password i tty-terminalen!!!--- det plejer man jo ikke at kunne i en "normal" terminal.

Det er muligt, at der skal tastets noget andet end password--- og hvis det er tilfældet, hvad tastes så?

Hvis vi- helt hypotetisk- antager, at brugernavn er X, computornavnet er Y og password er Z, hvad er det så, man taster i tty-termialen?

mbjornbak

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf Klaus Rasmussen » 17. nov 2013, 15:04

Hvis jeg var dig, tror jeg jeg ville genindstallere med bibeholdelse af home-mappen. Det er lykkedes for mig flere gange.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 17. nov 2013, 18:26

Det er som sagt venstre og ikke højere skifte tast du skal holde nede, så det er nok der for du ikke får menuen.

Ved login skal du først skrive brugernavn, trykke enter, der efter adgangskoden og så enter igen. Det lyder som om du har skrevet koden frem for brugernavnet.

Det er bedre at lade installationen oprettet eventuelle partitioner frem for at gøre det selv. Jeg ville nok også råde dig til blot at geninstallere og beholde hjemmekampen. Men at fikse system vil være at foretrække.

Jeg er ikke lige sikker på hvorfor du har problemer med at kopiere til din usb, Er det den du er startet fra?

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 18. nov 2013, 09:07

BINGO!
Det er nu lykkedes mig at komme videre i tty1-terminalen.
Her anføres følgende:
mbh-XS35 login: starting LightDM Display Manager---------------[ fail]
* Starting recovery options if display manager fails to start---------[OK]

Da der efter ca 10 minutter intet skete, tastede jeg på enter tasten, hvorefter følgende dukkede op:
mogens@mbh-XS35:~$

Mit fornavn før @-tegnet viser forklaringen på, hvorfor jeg tidligere kløjs i det mht brugernavn!
Jeg fik nu adgang vhja af fornavn og ikke mine initialer.
Undskyld. En undskyldning mht højre -venstre er også på sin plads. Jeg brugte rent faktiske den venstre shift -tast, men skrev af uforklarlige årsager højre!
Nu er så spørgsmålet, hvad jeg videre gør?
Forsøger vhja Ctrl+ Alt+F7 at komme over i en normal terminal, hvorfra jeg med hjælp her i forum får fikset den display manager, som åbenbart gør knuder??
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2013, 10:29

Du kan eventuelt afinstallere kernen og installereen ældre. Eller se om en opdatering løser det.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 18. nov 2013, 11:00

Tak for hurtig besked. Jeg står fortsat i en tty1 terminal, som jeg skrev i mit forrige indlæg. Hvorledes kan jeg prøve

1) en opdatering derfra, og/eller
2) afinstallere den genstridige kerne og prøve en ældre?
Pardon! for mine lægmandsspørgsmål
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2013, 11:36

Opdater

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade


Afinstaller den 57 og sikre at 56 er der.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install linux-image-3.2.0-56-generic; sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-57-generic

Jeg kan ikke se 57 på min server, hvordan installerede du den?)

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 18. nov 2013, 13:06

Atter tak for din tålmodighed og hjælp.
Jeg installerede den kernel, der volder problemer, da drop down menuen fra tandhjulet i øverste højre hjørne på skærmen sagde: updates available.
Kan jeg køre de kommandoer, du oplyser, fra den tty1 terminal, hvor jeg fortsat står?
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2013, 13:17

ja

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster