Nybegynder

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 14. jan 2007, 21:53

@ Teddy:

Det er nu ikke så svært som det lyder. Det værste er faktisk at forklare, hvorledes man bærer sig ad... :wink:

Når først man kommer i gang går det såmænd alt sammen. - Men du skal selvfølgelig have både lyst og energi.
Senest rettet af Balder 14. jan 2007, 21:57, rettet i alt 1 gang.
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 14. jan 2007, 21:56

Balder skrev:@ Teddy:

Det er nu ikke så svært som det lyder. Det værste er faktisk at forklare, hvorledes man bærer sig ad...

Når først man kommer i gang går det såmænd alt sammen. - Men du skal selvfølgelig have både lyst og energi.


Har jeg skam.. men alt det der med at lave læse rettigheder og lign, der stod ikk hvor man skulle ind og skrive de ting og sådan..

Men kan lige vende tilbage når jeg har installeret det..

Men det første jeg skal er at have trådløs adgang til nettet, ellers hjælper det andet ikk

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 14. jan 2007, 21:59

Teddy skrev:Men kan lige vende tilbage når jeg har installeret det..


Bare spørg løs. :)
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 14. jan 2007, 23:18

er der nogle gode steder der ligger guides som en nybegynder vil få en del ud af?? helst på dansk??

Noget i stil med Balders på webbyen bare hvor der står noget mere om opsætning og lign

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 15. jan 2007, 06:52

@ Teddy:

Den danske guide du allerede har fundet er mig bekendt den eneste af slagsen. Øvrige er på udenlandsk.

Det du kan gøre er, at bruge søgefunktionen i div. danske fora, finde interessante tråde om de ting du vil vide noget om og så bogmærke dem (føje til foretrukne). Derved kan du skabe din egen guide.

Det meste har der jo været spurgt om på et eller andet tidspunkt, ligesom der med stor sandsynlighed også er blevet svaret.

Tror dog at mange simpelthen installerer Ubuntu og så løser evt. problemer som de opstår, idet man næppe kan tage høje for alt, inden systemet rent faktisk befinder sig på harddisken.

Da jeg begyndte med Linux ved juletid 2005, kendte jeg kun systemet af navn. Nu synes jeg egentlig selv, at det går ganske godt...
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Nybegynder

Indlægaf Wikzo » 20. jan 2007, 13:57

Jeg tillader mig lige at bruge tråden her ...

I nogle af mine gamle Linux-bøger står der en masse om, at man aldrig må slukke sin maskine ved kontakten/knappen, og at det kan få katastrofale konsekvenser.

Er det stadig sådan, og hvad vil der ske i Ubuntu, hvis man bliver nødsaget til at slukke computeren direkte, fordi den fryser? Hvad er bedst at gøre, og hvad er tilsvarende til Windows' Ctrl+Alt+Delete?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 20. jan 2007, 14:36

@ Wikzo:

For det første fryser en Linux maskine så godt som aldrig. Skulle det endelig ske kan du roligt slukke for strømmen og derefter tænde og genstarte. Der sker ikke noget ved det.

Ctrl+Alt+Delete viser Joblisten i Windows XP, hvorefter et program kan afsluttes. I Ubuntu kan du tilføje "Gennemtving afslutning" til panelet:

Højreklik på panelet > Tilføj til panel > Marker: Gennemtving afslutning > Tilføj > Luk.
Mvh. - Balder

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Nybegynder

Indlægaf thj01 » 20. jan 2007, 22:07

jeg bruger 5 sekunder på sluk knappen når det skal gå stærkt.

jeg har ALDRIG mistet data (af den grund :wink: )

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 21. jan 2007, 12:18

idag har jeg noget tid til overs så vil prøve at få lagt Ubuntu ind, men har jeg forstået det ret at når jeg bare ligger det ind sker der ikk noget med mine andre partitioner og skal ikk ændres noget hvis jeg sletter det igen??

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 21. jan 2007, 12:36

@ Teddy:

Ubuntu lægges ind på et tomt (ikke-allokeret) område på harddisken (se evt. her).

Systemet slettes let igen, dersom du senere fortryder. Læs her.

Dine Windows partitioner tager ikke skade af det, men tag alligevel backup af dokumenter m.m. for en sikkerheds skyld. Vær også lige opmærksom på, at der er grænser for, hvor mange primær partitioner, der kan være på harddisken. - Mener det er fire.
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Nybegynder

Indlægaf Wikzo » 21. jan 2007, 13:14

Angåend det med fire partitioner, så opretter Ubuntu et slags overhoved, hvor så swap- og Ubuntu ligger under.[
Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det, så har taget et screenshot:

Billede

Balder skrev:@ Wikzo:
Ctrl+Alt+Delete viser Joblisten i Windows XP, hvorefter et program kan afsluttes. I Ubuntu kan du tilføje "Gennemtving afslutning" til panelet:

Jeg har lige fundet et lille plug-in program, som gør, at Ctrl+Alt+Delete bringer Systemovervågningen frem ligesom i Windows. Hentede det via Automatix2 :)
Billede

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 21. jan 2007, 13:31

Balder skrev:@ Teddy:

Ubuntu lægges ind på et tomt (ikke-allokeret) område på harddisken (se evt. her).

Systemet slettes let igen, dersom du senere fortryder. Læs her.

Dine Windows partitioner tager ikke skade af det, men tag alligevel backup af dokumenter m.m. for en sikkerheds skyld. Vær også lige opmærksom på, at der er grænser for, hvor mange primær partitioner, der kan være på harddisken. - Mener det er fire.


så har jeg fået lavet noget fri plads og ville installere, så når jeg til der hvor jeg indtaster ny tid og så kan jeg ikk trykke videre, kan heller ikk trykke tilbage eller cancel

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 21. jan 2007, 13:31

@ Wikzo:

Man kan oprette max. fire primære partitioner eller tre primære partitioner + én udvidet (extended) partition på harddisken. På den udvidede partition kan der så oprettes logiske drev og det er, hvad Ubuntu har gjort. Et logisk drev til Ubuntu og et logisk drev til swappen.

Wikzo skrev:Jeg har lige fundet et lille plug-in program, som gør, at Ctrl+Alt+Delete bringer Systemovervågningen frem ligesom i Windows. Hentede det via Automatix2 :)


Ser at allerede du er godt på vej til at blive en rigtig Linux haj... :wink:
Mvh. - Balder

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 21. jan 2007, 13:33

@ Teddy:

Accepter du bare den tid, der først vises og fortsæt intallationen. Tiden kan indstilles bagefter.
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 21. jan 2007, 14:05

Balder skrev:@ Teddy:

Accepter du bare den tid, der først vises og fortsæt intallationen. Tiden kan indstilles bagefter.


nu er jeg sgu kommet på og har fået det installeret, så må jeg lige se om jeg kan få internet på den, virkede ikk automatisk ihvertfald

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster