Nybegynder

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 13. jan 2007, 12:00

tak for din tålmdighed..

Men ja har checket filen inden jeg brændte og den er god nok.

Brænder den meget lagsomt og får nero til at verificere brændte data og der er ingen problemer.

Ingen ridser eller lign i cd'en og alligevel kommer den med denne fejl

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 13. jan 2007, 12:39

Det vil altså sige, at der kommer først en fejlmelding ved "Check CD for defects".

Ikke alle CD'er er af en lige god kvalitet. Der kan være fejl i selv en splinterny. Prøv at brænde filen over på en anden CD.
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 13. jan 2007, 12:44

Balder skrev:Det vil altså sige, at der kommer først en fejlmelding ved "Check CD for defects".

Ikke alle CD'er er af en lige god kvalitet. Der kan være fejl i selv en splinterny. Prøv at brænde filen over på en anden CD.


er jo anden cd jeg prøver det med, syntes bare det lyder mærkeligt. Ellers er eneste alternativ at vente de 4-6 uger på at få tilsendt en cd fra ubuntu

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 13. jan 2007, 13:34

Teddy skrev:... er jo anden cd jeg prøver det med


Nå for den da. Det fik jeg ikke lige fat i. Man skulle jo ikke tro, at der er fejl i alle CD'er... (Der er faktisk også eksempler på, at der er fejl i de skiver Ubuntu sender).

Ser mig lige om og vender tilbage. Det kunne lykkes...
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 13. jan 2007, 13:39

Balder skrev:
Teddy skrev:... er jo anden cd jeg prøver det med


Nå for den da. Det fik jeg ikke lige fat i. Man skulle jo ikke tro, at der er fejl i alle CD'er... (Der er faktisk også eksempler på, at der er fejl i de skiver Ubuntu sender).

Ser mig lige om og vender tilbage. Det kunne lykkes...


ja ellers bliver det ikk nemt at blive linux addict..

Men du skal have tak for forsøgene

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 13. jan 2007, 14:23

@ Teddy:

De mest almindelige fejl har vi været igennem. Derudover er der tilsyneladende et hav af forklaringer på, hvorfor en live-CD ikke vil køre ...

Nogle computere vil bare ikke.
Driverproblemer.
Forkert grafikkort.
CD'en skal være RW.
Osv.

En mulighed for at få Ubuntu på skærmen skulle være:

Når CD'en starter og begynder nedtællingen, at trykke på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Herefter trykkes på Enter.

Ovenstående skulle på én eller anden måde "tvinge" systemet i gang. Metoden fungerer i alle tilfælde på min computer (har lige prøvet), men på den anden side set har jeg heller aldrig haft problemer med at køre en live-CD, så maskinen ville jo have startet under alle omstændigheder...
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 14. jan 2007, 10:43

genialt, det virkede, så har jeg da fået set det i det mindste..

Hvor kan jeg læse lidt om hvordan man får det til at fungere ved at køre fra cd'en, kan du feks få den på nettet uden at installere det og hvordan ser du dine andre partitioner??

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Nybegynder

Indlægaf fr3ak » 14. jan 2007, 11:00

@ teddy

Du kan nemt få den på nettet, det skulle den gerne være når du starter op, såfremt at dit netkort er understøttet.

Til at "lege" med formationerne ville jeg hente det værktøj der hedder Gparted. Hvis du bare skal se hvad der er på partionerne, kan du jo gøre det direkte fra ubuntu.

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 14. jan 2007, 11:11

fr3ak skrev:@ teddy

Du kan nemt få den på nettet, det skulle den gerne være når du starter op, såfremt at dit netkort er understøttet.

Til at "lege" med formationerne ville jeg hente det værktøj der hedder Gparted. Hvis du bare skal se hvad der er på partionerne, kan du jo gøre det direkte fra ubuntu.


ok hvordan kan jeg se dem og hvor henne??

den er ikk på nettet med det samme, kører trådløst, så skal nok sætte den op til det vet??

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Nybegynder

Indlægaf fr3ak » 14. jan 2007, 11:43

@ teddy

Under System -> Administration -> Netværk & den der hedder Netværkværktøjer. Dem kan du bruge til at lege med dit trådløse, MEN bemærk at det godt kan være at det trådløse er svært at få sat op. Der findes tråde i det her forum der måske kan hjælpe.

Mht til dine partioner, så er Gparted er værktøj der ikke ligger i systemet som standard. Men det kan være at du kan se dem under Steder -> Maskine. (jeg kører ikke selv med hverken fat32 eller ntfs, så jeg ved ikke så meget om det).

Ellers så vent til der kommer en med lidt mere erfaring på området.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 14. jan 2007, 12:00

@ Teddy:

Så fik du endelig klaret den... :)

Hvis du vil ændre størrelsen på f.eks. Windows partitionen kan du, som fr3ak skriver, bruge Gparted, som ligger på live-CD'en (System > Administration > Gnome Partition Editor).

Forstår det dog på den måde, at du ønsker at se, hvad du har liggende på de andre partitioner.

For at kunne læse Windows partitioner skal de monteres først. Er temmelig sikker på, at det ikke lader sig gøre uden. Ved heller ikke om manøvren virker fra en live-CD. Det kan godt være at du kommer til at installere Ubuntu rigtigt før det fungerer.

Både NTFS samt FAT partitioner kan monteres med henholdsvis læse og læse/skrive rettigheder. Monteringen kan foregå manuelt eller automatisk når computeren starter.

Her er en vejledning i montering af NTFS med læserettigheder. Øvrige monteringsvejledninger følger nedenunder.

Monteringen foregår dels i terminalen og dels i tekstfiler og kan virke en anelse skræmmende. Det er dog ikke værre end at det kan lade sig gøre.

NTFS området er vist stadig på beta-niveau, men FAT fungerer upåklageligt.

Vær opmærksom på, at du næppe ordret kan indtaste kommandoerne i terminalen, idet dine partitioner meget vel kan have andre numre. Brug Gparted til at se numrene på partitionerne (hda1, hda2 osv.).

Trådløse netværk er jeg desværre helt blank i. :?
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 14. jan 2007, 15:47

hvordan finder jeg så ud af om jeg har brug for at krympe et af mine drev for at få plads til det??

For der sker vel ikk noget ved at installere det, jeg kan jo stadig bruge windows og kan bare slette det bagefter hvis det er

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Nybegynder

Indlægaf fr3ak » 14. jan 2007, 15:54

@ teddy

Lad os sige at du har et drev på 80 GB hvor windows ligger på. Der er brugt ca. 20 GB, dvs. at der er 60 GB tilbage. Du kan nu med ubuntu installationsprogrammet resize din windows partion og f.eks. bruge 30 GB til en ubuntu linux installation. På denne her måde laver du det der hedder en dual boot, altså hvor du har både ubuntu og windows at vælge i mellem når du starter op.

Denne her løsning er den jeg vil anbefale til enhver der overvejer at skifte fra win til linux. Det er en god måde at lære det hele på og samtidig kunne bruge win's værktøjer, til man er mere fortrolig med linux's værktøjer.

Håber du kan bruge det til noget og at det var forståeligt nok :D
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder

Indlægaf Balder » 14. jan 2007, 16:31

Teddy skrev:hvordan finder jeg så ud af om jeg har brug for at krympe et af mine drev for at få plads til det??


Det kan du f.eks. gøre i Windows: Start > Kontrolpanel > Administration > Computeradministration > Diskhåndtering.

Se om der er et ikke-allokeret område eller om Windows partitionerne fylder hele harddisken.

Ubuntu kan til enhver tid slettes igen. Bagefter skal Windows egen bootloader dog genoprettes med en "fixmbr", hvilket heldigvis er ganske let. Se her under "Slip af med Linux".
Mvh. - Balder

Teddy
Indlæg: 305
Tilmeldt: 10. jan 2007, 23:55

Nybegynder

Indlægaf Teddy » 14. jan 2007, 21:37

Balder skrev:@ Teddy:

Så fik du endelig klaret den... :)

Hvis du vil ændre størrelsen på f.eks. Windows partitionen kan du, som fr3ak skriver, bruge Gparted, som ligger på live-CD'en (System > Administration > Gnome Partition Editor).

Forstår det dog på den måde, at du ønsker at se, hvad du har liggende på de andre partitioner.

For at kunne læse Windows partitioner skal de monteres først. Er temmelig sikker på, at det ikke lader sig gøre uden. Ved heller ikke om manøvren virker fra en live-CD. Det kan godt være at du kommer til at installere Ubuntu rigtigt før det fungerer.

Både NTFS samt FAT partitioner kan monteres med henholdsvis læse og læse/skrive rettigheder. Monteringen kan foregå manuelt eller automatisk når computeren starter.

Her er en vejledning i montering af NTFS med læserettigheder. Øvrige monteringsvejledninger følger nedenunder.

Monteringen foregår dels i terminalen og dels i tekstfiler og kan virke en anelse skræmmende. Det er dog ikke værre end at det kan lade sig gøre.

NTFS området er vist stadig på beta-niveau, men FAT fungerer upåklageligt.

Vær opmærksom på, at du næppe ordret kan indtaste kommandoerne i terminalen, idet dine partitioner meget vel kan have andre numre. Brug Gparted til at se numrene på partitionerne (hda1, hda2 osv.).

Trådløse netværk er jeg desværre helt blank i. :?


lyder lidt besværligt må jeg indrømme..

Spørgsmålet er om man bare burde blive på windows.. er begyndt at tvivle lidt:-S

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster