Partitioner - hvad nu?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 8. jul 2011, 21:29

Tja, billedet siger alt. Der skulle gerne komme en fin ny ubuntu på den unallocated del...Der ligger windows7 på resten. Hvordan kommer jeg lige omkring den?
hvadnu.png
hvadnu.png (103.84 KiB) Vist 894 gange

Gode forslag modtages med kyshånd - vil selvfølgelig også gerne vide det hvis man bliver nødt til at slette partitioner. De der irriterende småpartitioner ødelægger jo mine ellers så fine planer, men jeg dræber formodentlig win7 hvis jeg sætter en tændstik til dem :?

På forhånd tak,
Britta

P.S. Kan man søge dispensation hos GParted?
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf AJenbo » 8. jul 2011, 22:24

Man får lyd til at ringe til bærbar producenterne og råbe og skrige af dem :(

Du er gange rigtig nød til at slette en af partitionerne, har du en 2. disk du kan sætte til systemet kan du også kopiere den der til og så kopiere den tilbage som en logisk partition bagefter. sda3 og sda3 er windows, dem skal du nok ikke ændre til logiske eller slette for så virker Windows som du siger ikke længere.

sda1 er Acers værktøjer, dem kan du sådan set godt selette, sda4 er vist bare et D drev i Windows som acer i deres klogskab mener brugere selv kan finde ud af at udnyttet, til deres data, jeg har dog flere gange set folk der ikke forstår hvad det er til og som resultat bare har 50% så meget fri plads. Den burde du kunne slette uden konsekvenser.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 8. jul 2011, 23:43

Anders, for gud ved hvilken gang, af hjertet tak. For første gang i min linuxkarriere er jeg stødt på hardware der virker med ubuntu - men ikke med win, i det her tilfælde 7, 64bit. Der er ganske enkelt ikke lavet en driver til den HP photosmart der skal bruges med maskinen, så ind med ubuntu.

Summa summarum, du mener altså at jeg med rolig hånd kan slette sda1 og sda4? Men så er der alligevel ikke plads til at lave seperat /home, vel? Sådan en installation kræver jo 3 partitioner, / , /home og swap. Nå, jeg kan undlade at lave seperat home. Brugeren er alligevel en ekstern harddisk-mand om en hals.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf AJenbo » 8. jul 2011, 23:48

Hvis du lader være med at lave samme fejl som Acer og opretter en udvidet partition på den ledige plads, kan du inden i den have mindst 63 yderliger parititoner. Under installationens partitions værktøj gør man det ved at sætte partitionen som logisk i stedet for primær,

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 13. jul 2011, 11:24

Lige en lille statusopdatering her mens jeg er ved at bruge de 3 windows recovery disks jeg heldigvis lavede lige efter computeren var kommet hjem.

Jeg slettede altså sda1 og sda4 og flyttede resten til venstre. Sda1 skulle jeg nok aldrig have pillet ved, for efter den lille manøvre nægtede windows 7 at boote. Jeg smed recovery disk 1 i, men ak, diskene krævede sda1, så der var jeg lidt lige vidt. Heldigvis havde jeg flirtet lidt med tanken om at kigge nærmere på Clonezilla, og havde lavet et image af sda1-3. I med Clonezilla, og efter lidt fumlen og fejlslagne forsøg indså jeg at jeg lige så godt kunne slette alt hvad der var tilbage af partitioner og oprette 3 nye, altså nye (tomme) sda1,2 og 3. I med Clonezilla igen, og det lykkedes mig at restore alle 3 partitioner, men ak og ve - intet godt kom ud af et forsøg på at boote win 7 op. Til gengæld kan jeg da nu i det mindste bruge de tidligere omtalte recovery disks, og når jeg om lidt er færdig med disk 3 er jeg i bedste fald tilbage ved square 1.

Nå, så må jeg gå i tænkeboks, for det med dual boot bliver da vist ikke til noget i dette besøg i Nordjylland, men i det mindste drager jeg (forhåbentlig) ikke herfra efterladende min far en vomputer (en slags Freudian slip?) uden styresystem.

Morale: Er du indehaver af en Acer med en partition med labelen PQSERVICE, så lad være med at slette den, hvis du har tænkt dig at beholde den oprindelige windows installation.

Tja, man lærer af sine fejltagelser... Hold da op hvor må jeg være klog :roll:
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 13. jul 2011, 12:43

Sidste nyt... Det hjalp nada. Alt jeg kan nå nu inden flyet går er at installere pinguyOS, og håbe på at han kan bruge det midlertidigt indtil jeg får købt en win 7 OEM :(
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf Kurt Christensen » 13. jul 2011, 12:55

har du ikke en W7 genoprettelse-cd og licensnummeret på din fars pc?
Når lejligheden byder sig.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 13. jul 2011, 13:31

Jo, der er to måder at gendanne på. Nu prøver jeg metode 2, tilbage til fabriksindstillingerne, og krydser fingre for 1/ at jeg kan nå at gøre det færdigt og 2/ at skidtet funker :?
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2011, 13:42

Det er utroligt fattigt at selv når firmaerne levere en genoprettelses cd'en af den ene eller anden form så kræver den stadig at disken er intakt. Jeg vil gerne vide hvad de hade regnet med folk skulle gøre hvis de vare nød til at skifte harddisk på maskinen?

Du skriver du jo at du ikke er i kbh pt. men hvis du har maskinen med må du godt låne min INSTALLATIONS-cd til at få maskinen ordentligt op at køre.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 13. jul 2011, 13:52

AJenbo skrev:Jeg vil gerne vide hvad de hade regnet med folk skulle gøre hvis de vare nød til at skifte harddisk på maskinen?


Utroligt godt spørgsmål, som jeg da føler mig fristet til at få lejlighed til at stille dem (Acer)

AJenbo skrev:Du skriver du jo at du ikke er i kbh pt. men hvis du har maskinen med må du godt låne min INSTALLATIONS-cd til at få maskinen ordentligt op at køre.


Jeg ville også godtnok vånde mig for at skulle poste penge efter MS i et tilfælde som dette. Et af mine problemer er mangel på tid. Ikke kun akut som i dag, men også ellers når jeg er på besøg. Der er også buske der skal klippes, mad der skal laves, tænder der skal børstes (du kender måske 'De Nattergale'), men jeg ville ikke betænke mig på at takke ja til det virtuelle tilbud - virtuelt, fordi det er en af de der små stationære :)

Status Disk 2 - forsøg på gendannelse til fabriksindstillinger. Klokken er nu 13:51 og vi skal køre kl ca 14:45

Hvis det virker og jeg kan nå at installere teamviewer vil det være så perfekt som det nu kan blive under de givne omstændigheder.

Og så elsker jeg i øvrigt at der på 'gendan status' skærmen bliver angivet forløbet tid. Hvad dælen skal jeg bruge det til? Jeg har selv et ur. Jeg har brug for at vide hvor meget tid der er tilbage!
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 13. jul 2011, 14:16

Gendan til fabriksindstillinger virkede ikke.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2011, 15:50

Har du mulighed for at tage maskinen med tilbage til København? Så kan vi kigge på det sammen en af dagene.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 16. jul 2011, 11:04

Hej Anders,
Jeg beklager at der lige kom til at gå nogle dage, men jeg skulle lige have samlet min underkæbe op, og den var faldet langt ned. Det var simpelthen et flot tilbud du kom med dér, og tak for det :)

Jeg læste det så først da jeg var landet i København - uden computer, selvfølgelig. Jeg havde ikke nok kuffertplads, så jeg havde ikke kunnet tage den med mig selvom tilbuddet var kommet tidsnok.

Min sidste desperate handling inden jeg røg ud ad døren var at ringe til Acer. Jo jo, fik da fat i en venlig supporter, som jeg forklarede tingenes tilstand, og at jeg havde forsøgt at genoprette v.h.a. diskene og på begge mulige måder. Herefter ville han have mig til at gå ind i BIOS og ændre boot rækkefølgen. Jeg undrede mig ganske vist i mit stille sind, men gjorde som den rare gut sagde. Det skal man jo, for supporteren ved jo bedst. Jeg ændrede altså rækkefølgen fra 1/HDD til 1/CD/DVD, men som nævnt meget undrende.

Så ville han have mig til at proppe disk 1 i igen. Done, windows loadede filer, og så sagde han gud hjælpe mig 'og så følger du bare instrukserne på skærmen'. Så sagde jeg 'Jeg sagde jo at jeg har fulgt den procedure to gange!!!'

Han sagde 'Det kan du jo ikke have gjort når boot rækkefølgen stod som 1/HDD'
Jeg sagde 'Jo!! Hvis man trykker F12 lige når man har tændt maskinen så kommer man ind i en opstartsmenu, der kan man vælge !!' Det anede han tilsyneladende ikke noget om, så jeg må indrømme at jeg pænt spurgte ham hvad han egentlig lavede som supporter, for han havde tidligere i samtalen indrømmet at han 'ikke var så teknisk'. Nå, han svarede at han da kendte noget til computere, for han spillede en del spil.

Super.

Han blev enig om at det så nok var mine diske der var fejl på. Tvivler, men nu har jeg i hvert tilfælde 'ansøgt' om nye (og fik at vide at jeg så mod alle regler ikke ville blive bonnet flere 100 kroner for sådan et sæt. Tak)

Summa summarum, maskinen står der i nordjylland og er ked af det. Det samme er min far, som begynder at kigge forelsket mod en Medion, og siger at så kan jeg da få Aceren. Smart måde at score ny computer på, ikke?

Nu får han så de nye diske fra Acer, og hvis det mod forventning virker med dem, så er alt jo fint, men for en sikkerheds skyld må jeg hellere takke ja til dit tilbud om at låne installationsdiske til win 7 næste gang jeg smutter derop, hvis det er ok med dig?
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf Kurt Christensen » 16. jul 2011, 18:46

brittap
ellers kunne du jo lave et usb-stik med ubuntu og sende ham?
Når lejligheden byder sig.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Partitioner - hvad nu?

Indlægaf BrittaP » 16. jul 2011, 20:37

Stort grin herfra - jeg troede i første omgang at du ville have mig til at sende en usb nøgle til supporteren. Men hele miseren startede jo med at jeg ville lave dual boot for ham, ser du :o/ Lige nu tror jeg han er en lille smule træt af at høre om ubuntu.

Min far, ikke supporteren.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster