Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
gasolin
Indlæg: 122
Tilmeldt: 11. dec 2007, 21:44
Geografisk sted: Ny assens kommune

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf gasolin » 7. mar 2008, 17:17

Det en meget god ide at have /home på en anden partition end / da man så bare skal lade være
med at formatere /home når man tester en ny distro eller geninstallere det linux man normalt bruger
der er jo ingen grund til at installer /home en gang til når der allerede er en /home og når man så åbner firefox så er bogmærkerne der stadig og det samme med f.eks kaffeine og afspilningslisterne, så kan man hele tiden teste ny distro uden at miste de møjsommelige sammensatte bogmærker og afspilningslister.

Et andet godt råd er at teste cden for fejl og/eller md5sum for hvis der er fejl skal man ikke installere distroen på harddisken for så kan man risikere at få en distro der er ustabilt og med fejl som ikke skyldes dem der har lavet/sammensat distroen.

Man kan også købe en lille harddisk f.eks fra en gammel bærbar(eller ny) og installere et styresystem, så har man en harddisk man altid kan boote via usb (hvis biosen tillader det) eller man kan bare skifte standard harddisken ud med usb harddisken så har man på max 5 min et fuldt fungerende styresystem med f.eks lidt backup data hvis nu man er så uheldig at have slettet nogen forkerte dataer eller harddisken er helt død (så skal man ikke vente mindst ca 30 min på at installere styresystemet igen på en gammel harddisk man måske har liggende)

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf hans » 5. maj 2008, 13:30

Har netop downloadet ubuntu 8.04 og brændt den klar på en cd.
Jeg vil meget nødig miste mine mails (jeg bruger Mozilla Thunderbird som mailprogram), men vil til gengæld gerne lave en ren installation.
Mit spørgemål er derfor, om jeg blot behøver at gemme mit "home" og så har jeg gemt mine mails med???
Når jeg checker mit "home", ser det ud til at jeg har dem med under "skjulte filer".
Har jeg forstået det rigtigt?
;-) Hans
Glad hilsen,
Hans

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sprocket » 5. maj 2008, 19:09

Hej Hans. Alle dine mails og indstillinger er gemt i home. Når jeg f.eks. laver en reinstall, mounter jeg ganske enkelt min /home igen under installationen. Og efter programmerne er installeret igen er alt som jeg efterlod det (incl. mails). Dette forudsætter selvfølgelig at du har en home partition, ellers må du tage backup af home inden du installere. (Det anbefales nu alligevel at du tager backup af alle dine vigtigeste ting, da man kan være uheldig at installationen fejler og sletter alt)
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf hans » 6. maj 2008, 21:20

Så har jeg installeret ubuntu 8.0 fra bunden af på en gammel maskine. Indtil nu er jeg kun stødt på 1 problem: jeg kan ikke se (fx) DR-tv og får en fejlbesked med at et "MMSH-plugin" ikke er installeret. DR's hjemmeside har jeg før brugt for at få hjælp til linux, men når jeg vil hente mediaconnectivity til Firefox, får jeg at vide, at det kun virker med ældre versioner af Firefox.
Har nogen et bud på hvad jeg så gør?
;-) Hans
Glad hilsen,
Hans

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sådanUBUNTU » 6. maj 2008, 21:57

vlc og vlc plugin.

husk at slette totem plugin
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Stra » 6. maj 2008, 22:00

Hej

En anden mulighed var at installere firefox 2 fra tilføj/fjern.

mvh
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 7. maj 2008, 08:24

sprocket - hvordan mounter du /home under install??

jeg havde engang /home på en seperat partition, men jeg fandt aldrig ud af hvordan jeg fik min nyinstallerede bruger til at overtage de gamle bruger dokumenter og opsætning.

eller kopierer du bare filerne over på din nye bruger!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sprocket » 7. maj 2008, 20:02

thj01 skrev:sprocket - hvordan mounter du /home under install??

jeg havde engang /home på en seperat partition, men jeg fandt aldrig ud af hvordan jeg fik min nyinstallerede bruger til at overtage de gamle bruger dokumenter og opsætning.

eller kopierer du bare filerne over på din nye bruger!


Under installationen hvor man skal vælge partition til ubuntu, vælger du manual. (se: http://www.perry-nelson.com/blog/wp-con ... -thumb.png)
Så markere du den partition du ønsker mountet og klikker edit. Hvorefter du så vælger mount point for root= "/" home= "/home" og hvad man ellers skal have mountet.
Så skulle den være i vinkel. :wink:

Du kan også kopier filerne over på din nye bruger, men jeg synes nu det andet er nemmere og hurtigere.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf hans » 8. maj 2008, 00:57

Stra skrev:Hej

En anden mulighed var at installere firefox 2 fra tilføj/fjern.

mvh
Stra

... og jeg arbejder glad videre med de svar jeg får her. Det ender helt sikkert med at komme til at
virke. Foreløbig bruger jeg min gamle maskine til at øve mig på.
;-) Hans
Glad hilsen,
Hans

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 9. maj 2008, 10:25

Så markere du den partition du ønsker mountet og klikker edit. Hvorefter du så vælger mount point for root= "/" home= "/home" og hvad man ellers skal have mountet.


Spørger lige SNOSKE dumt

hvis jeg nu har en gammel bruger - lad os sige tj (ligger /home/tj)

so mounter jeg mit gamle home på den nye partition. Vil en ny bruger der er oprettet som tj så have den gamle mappe som homedir, og videre føre instillinger, skrivebord dokumenter osv - uden der er sket nogle ændringer?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sprocket » 9. maj 2008, 15:23

Der findes ingen dumme spørgsmål i linux :P , men ja. Når nu du geninstalleren, mounter din home og opretter din bruger, er det som du har forladt det før installationen. Dog skal det siges at hvis du har programmer som f.eks. conky har du kun configurations filen i din home. Så man skal installere programmerne igen, men alle indstillinger, mails, skriveborg, genveje, mm. er gemt.

Eller kan du vel også bare kopier tj mappen til din nuværende home. Oprette tj som burger og log ind som tj. Har ikke selv prøvet dette, men jeg er ret sikker på at det også virker. Du må meget gerne skrive om det virker eller ej hvis du prøver dette.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 11. maj 2008, 11:36

det vil jeg gøre når jeg går 8.04
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Benjamin » 6. jun 2008, 17:09

Jeg tog mod til mig og forsøgte en upgrade fra 7.10 til 8.04; men det koksede:

Der kom stribevis af fejlmeddelelser, som jeg ikke fik noteret ned, der blev bedt om en Edubuntu-cd, som jeg ikke har, systemet frøs et utal af gange, og da skrivebordet endelig kom frem, var der stadig opdateringer, der ikke kunne køres, og farven på skrivebordet var underligt grøn og i øvrigt med en lav opløsning, der ikke kunne ændres opad.

Jeg mener nok, at systemet vel fungerede til min tilfredshed forud; men lige nu nu er jeg ganske træt af det.

Min eneste mulighed (for at komme fornuftigt igennem) er vel en clean installation, og jeg vil meget gerne have præcis vejledning i, hvordan jeg så gør det.

Jeg gætter på, at jeg ikke først skal slette 7.10, men at jeg kan installere den nye 8.04 oveni.

Forsøgsvist bootede jeg op på en 'original' Ubuntu 8.04-cd og nåede frem til 'klargør diskplads', hvor jeg så valgte 'manuel' partitionering.

Hér kan se /dev/sda3 ext3, hvor der er brugt afr. 8 GB, og /dev/sda7 swap på afr. 1,5 GB, men hvor der er brugt 0 GB.

De øvrige partitioner er sda1 ntfs, sda5 nfts og sda6 fat32, som vel alle er Win XP's.

Hvis jeg skal fortsætte hér, hvad skal jeg så vælge: edit eller delete? Og jeg ved ikke, hvad knappen 'fortryd ændringerne i partitionerne' skal bruges til.

Jeg ved ikke, om der senere i processen kommer flere 'valgmuligheder', som jeg måske ikke kan finde ud af at tage stilling til.

Nu bliver jeg nødt til at tage mig en 'slapper' i afventning af, at en behjertet sjæl kan komme mig til undsætning.

På forhånd: Tak for hjælpen - og undskyld ulejligheden.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Benjamin » 6. jun 2008, 19:11

sprocket skrev:
thj01 skrev:sprocket - hvordan mounter du /home under install??

jeg havde engang /home på en seperat partition, men jeg fandt aldrig ud af hvordan jeg fik min nyinstallerede bruger til at overtage de gamle bruger dokumenter og opsætning.

eller kopierer du bare filerne over på din nye bruger!


Under installationen hvor man skal vælge partition til ubuntu, vælger du manual. (se: http://www.perry-nelson.com/blog/wp-con ... -thumb.png)
Så markere du den partition du ønsker mountet og klikker edit. Hvorefter du så vælger mount point for root= "/" home= "/home" og hvad man ellers skal have mountet.
Så skulle den være i vinkel. :wink:

Du kan også kopier filerne over på din nye bruger, men jeg synes nu det andet er nemmere og hurtigere.

Jeg bliver så også nødt til at få uddybende hjælp med henblik på, at /home bliver lagt på en separat partition - jeg er ikke helt med på det citerede; men jeg kan forstå, at det skulle være en god idé.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sprocket » 6. jun 2008, 20:15

Du skal dele din hardisk op i gparted. Hvis du installere fra live-cd, klik System->Administration->Partition Editor. Der vil du så kunne dele din hardisk op i x antal partitioner, alt efter behov. I dit tilfælde, hvis du vil starte på en frisk. Så start op fra live-cd'en og åben partition editor, slet din nuværende partition, højre klik og vælg ny. Angiv størelse på partitionerne og angiv filsystem (ext3) for root og home. F.eks. har jeg en root: "/" som er på 20 gb, en home: "/home" på 120 gb, en swap på 2 gb.

Ellers kan du installere gparted fra din nuværende installation og mounte det manuelt.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gparted
Dog skal det siges at den første metode er nemmest.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster