Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 26. okt 2007, 09:51

Så du vil installere eller upgradere til den nyeste version af Ubuntu?

Her er nogen gode råd:




1) Vent en måned med at installere den nyeste version af din favorit linux udgiver (Ubuntu) når det udkommer.
Det vil give udgiverne lidt tid til at rette kritiske fejl der bliver fundet efter udgivelsen.

2) Backup dine vigtige ting.
Uanset hvad, sørg for backup. Fejl kan ske.

3) Lav en ren installation istedet for en upgradering.
I alle operative systemer (OS) er en upgradering en risiko affære, især hvis man har mange u-officielle applikationer og biblioteker installeret, eller man har lavet mange modifikationer.

4) Download torrent .iso filer istedet.
Sandsynligheden for at en .iso er korrupt er minimal hvis man bruger torrent istedet for FTP/HTTP download.
Ud over det så belaster man heller ikke Ubuntu serverne.

Læs mer...(eng.) - Download Torrent (eng.)

5) Rengøring af CD/DVD drevet - Check den CD/DVD du vil brænde for skidt og ridser.
Mange fejl kan undgåes ved at have overnævnte ting iorden.
Ens CD/DVD drev kan også være slidt.


6) Check checksummen af din downloaded .iso fil.
Undgå at du brænder en defekt downloaded .iso fil.
Læs mer...(eng.)

7) Brænd din CD/DVD image ved 4x hastighed og verify.
Ved at brænde CD/DVD image ved lav hastighed undgår du at der opstår en fejl under brændingen.
Verify - Undersøger at din image på CD/DVD'en er den samme som den du har downloaded.
Brug altid CD/DVD-r disc, aldrig -rw.

Læs mer...(eng.)...

8 ) Når du inserter din brændte CD for første gang - Gå til Verify/check CD.
Selvom at den har klaret de andre test er det en god ide at lade den checke sig selv.

9) Del dine linux partitioner.
En god ide er at have delt sine partitioner i / (root), /home, /boot
Læs mer...(eng.) - Lav en /home partition i Ubuntu (eng.).



=========================
Troubleshooting

a) Hvis du efter gentagne gange bliver ved med at få Dekte .iso filer eller checksummen ikke passer.
Download din .iso fra en anden mirror (spejl). Det er hent at en mirror havdet en defekt .iso (faktisk en dansk mirror).

b) Hvis alle check er okay, men Ubuntu fejler at opstarte live CD'en eller installationen - Download alternate .iso filen.
Alternate CD'en er ikke en live CD - Den er baseret på "text" installation. Det betyder ikke at det er svære at bruge, men lange mere stabilt.
Computere med lidt RAM skal bruge Altenate versionen, da live CD'en skal bruge minimum 384MB RAM.
Computere med 256 MB eller derunder skal installere Xubuntu.


c) Check din Computer for defekt RAM
Dine RAM kan være defekte og skaber mærkelig problemer. - insert Ubuntu Live CD'en og kør memory check.




Den fulde engelsk version jeg har skrevet kan du finde her: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost3579069
Senest rettet af Artificial Intelligence 12. okt 2010, 20:19, rettet i alt 20 gange.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf tbresson » 26. okt 2007, 10:44

Hvorfor vente 1 måned?

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 26. okt 2007, 21:18

Fordi der altid vil opstå uventet problemmer. Ved at vente en måneds tid kan de nå at rette dem. Ud over det giver det også problemmer med at opdatere og opgradere da alle skynder sig ud for at få det nyeste, derved kan opgraderingerne fejle da serverne er hådt belastet. Det gælder både opgradering og opdateringer.

Ikke at man skal vente, men hvis man vil undgå flest problemer.

Svante

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Svante » 26. okt 2007, 22:32

Er det virkelig nødvendigt at lave reinstallation i stedet for opgrade?
Det virker helt Windows-agtigt.
Så skal man jo starte forfra hver 6. måned, og der er jo mange ting, som skal sættes op hver gang.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 26. okt 2007, 22:36

Nej. Men man skal bare være forberedt på at det kan ske at en opgradering kan gå galt især hvis man har mange u-officielle pakker/programmer installeret, da udgivererne ikke har mulighed for at teste det.
Så som 3rd party applications, converted .rpm files, compiled libs, store ændringer af hvordan Ubuntu skal virke normalt.

Der er derfor det er vigtigt at dele sin Linux partition op i / (root) /home og hvis man dual booter med et andet system er det også en god ide med /boot. Så kan du opgradere, gen-installere lige så tosset du vil og stadigvæk have dine personlige ting "unharmed" i /home

Det gælder alle computer systemer.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Pihl » 28. okt 2007, 15:05

Jeg er helt enig med AI, at dette er gode råd at følge. Det er dog også værd at bemærke, at det ikke er råd, som absolut skal følges! Men det er bare en liste med råd som man kan følge, for at være sikker sikker på, at ens system er og bliver mest mulig stabil.

At vente en måned med at opgradere er måske lige i overkanten. Personligt venter jeg lige et par dage til en uge, før jeg opgraderer husstandens Ubuntu computere, da det som regel vil være tids nok til at eventuelle systemkritiske fejl bliver fundet og rettet. Men to uger vil jeg mene skulle være mere end rigeligt - også for den nye Ubuntu bruger.

Og til Svante: Nej, det er selvfølgelig ikke nødvendigt - ingen af AI's gode råd er nødvendige. Men det vil absolut kunne mærkes på performance, især senere hen, hvis man laver en clean install. Ubuntu bliver slet ikke så ustabil over tid som Windows gør, men det kan selvfølgelig alligevel mærkes, at der ligger gamle og ubrugte filer og sløver systemet osv.

Svante

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Svante » 30. okt 2007, 22:35

Der er bare så mange ting man skal sætte op på ny med en clean install.
Derfor håbede jeg, at det ikke var nødvendigt i Ubuntu. Det er jo at starte helt forfra hver 6. måned - men det må man vel leve med.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 16. nov 2007, 08:58

jeg har simpelthen skrevet mit eget "dummy how to install" dokument.

så kan jeg altid huske det og jeg håer på at lære at lave scripts

http://thj001.googlepages.com/installationaffeisty.odt

hvis i har nogle gode ideer til ændringer så sig endelig til
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 16. nov 2007, 09:43

Svante skrev:Der er bare så mange ting man skal sætte op på ny med en clean install.
Derfor håbede jeg, at det ikke var nødvendigt i Ubuntu. Det er jo at starte helt forfra hver 6. måned - men det må man vel leve med.


Personligt laver jeg altid en "clean install", da jeg godt kan lide at sætte alting op på ny (fetish).
Derfor har jeg lavet en liste med alle de applications m.m. - hvor/hvordan evt. backup conf filer og bookmarks, hvor alle de sider jeg har brug for.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. nov 2007, 00:29

Tak for "dummy how to install"-dokument. Det nupper jeg og tilpasser egne behov. Hvis returneret her til forum, skal jeg nok give behørig credit :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 18. dec 2007, 07:44

Jeg har opdateret og indarbejdet en del af de guides der er her på forum i mit dokument. Jeg kaldet det nu en "overlevelsesguide"

taq det, brug det, print det, brænd det, men kom med gode forslag hvis der fejl/mangler i det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 16. jan 2008, 09:38

Det virker lidt som om der er opstået en "generel misforståelse" omkring denne tråd.

Som jeg forstår AI's indlæg her er det en række gode råd til alle os "pilfingre", som bare VIL være med på det nyeste inden for Ubuntu. Og her er det vel ok at liste en række råd, som, naturligt nok, også kan bruges af begyndere.

@Svante: Nej - Hvor vidt du ønsker at installere den seneste udgave af Ubuntu er fuldstændig op til dig selv. Du kunne jo også installere den version af Ubuntu, som for tiden er LTS-udgaven. Det giver dig godt tre år at løbe på, inden du har brug for at opgradere/opdatere til den næste LTS-udgave. Det står dig fuldstændig frit for.

Andre kan jo have glæde af AI's råd, som jeg også finder er rigtig gode. Men om du følger dem, er helt dit eget valg. Ingen står bag dig og holder en pistol i din nakke for at få dig til det.

Jeg er selv beta-tester på Ubuntu 8.04 Hardy Heron, og jeg ville ikke være den glæde foruden. 8.04 kører rigtig godt, rent faktisk har den allerede afløst 7.10 på den computer, jeg bruger i det daglige, og den har en række rigtig gode tiltag, som nok skal glæde mange. Alligevel risikerer jeg jo, at systemet crasher - Men jeg har jo selv valgt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 25. jan 2008, 17:42

Jep, det er kun gode råd.
Det er råd jeg har samlet sammen af egen erfaring og andres erfaringer jeg har læst. Om man følger dem er op til en selv og hvis der går ged i den kan man hurtig udelukke hvad der er galt eller ikke galt.

Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Kvik » 12. feb 2008, 16:59

Jeg er med på og lave en clean installation, men sletter den også alt det jeg har i mit home dir. Kan man ikke lave en uden den skal slette det. Ved det er muligt med mac, så håber på lidt af det samme med Ubuntu.
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re:

Indlægaf sprocket » 17. feb 2008, 12:24

Kvik skrev:Jeg er med på og lave en clean installation, men sletter den også alt det jeg har i mit home dir. Kan man ikke lave en uden den skal slette det. Ved det er muligt med mac, så håber på lidt af det samme med Ubuntu.


Det er muligt. Det kræver dog at din home ligger på sin egen partition. Der er lavet en masse guides til at gøre dette, men jeg synes det nemmeste er at dele din harddisk op i gparted.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Crawler] og 0 gæster