ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf ostekongen » 22. okt 2007, 22:09

Som vordende Ubuntu-bruger har jeg lidt startproblemer. Jeg har absolut ingen forudgående erfaring har med Linux, så hjælp må gerne skæres ud i pap :)

Efter installationen af Ubuntu kan jeg se, at 3D samt skrivebordseffekter ikke kører særlig pænt. Efter første reboot fik jeg da også, via popup, beskeden om, at der var en ATI Accelerated grafik-driver tilgængelig i Restricted Drivers, som skulle kunne afhjælpe dette. Jeg installerede og genstartede, men kommer herefter ikke længere end til progressbaren. Når man normalt får login-skærmen frem, får jeg blot sort skærm. Den står først og blinker lidt, men efter ca. 1 minut forbliver den permanent sort.

Håber nogen kan hjælpe.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf tbresson » 23. okt 2007, 09:32

Kan du trykke CTRL+ALT+F1 og komme ud i en prompt? Så kan du replace dine originale gnome settings.

metacity --replace
Hvis du bruger Kubuntu skriver du: kwin --replace
Senest rettet af tbresson 23. okt 2007, 09:51, rettet i alt 1 gang.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skær

Indlægaf Jimmyfj » 23. okt 2007, 09:44

Start computeren fra slukket tilstand, eller reset den via Reset-knappen. Når du ser "Grub Loading" meddelelsen trykker du på Esc-tasten. Nu kan du, via punkt to i menuen starte Ubuntu i fail safe mode. Log in ved at skrive:

Kode: Vælg alt

login <brugernavn>
, herefter skriver du din adgangskode.

Når du er logget ind skal du over i root tilstand. Dette gør du med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo su


Nu kommer systemet og beder om dit root password. Dette er det samme password som du oprettede til den bruger du oprettede under installation.

Nu skal du resette din xorg-server, grafik serveren. Dette gør du med kommandoen:

Kode: Vælg alt

dpkg-reconfigure xserver-xorg


Når systemet igen melder klar genstarter du systemet med:

Kode: Vælg alt

sudo reboot


Herefter skal du kunne komme ind på dit skrivebord som normalt.
Senest rettet af Jimmyfj 23. okt 2007, 10:22, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf ostekongen » 23. okt 2007, 10:16

Tak for hjælpen :) Jeg gav dog meget hurtig op og valgte at geninstallere Ubuntu. God information at have, hvis jeg kommer ud for samme problem igen.

Nu har jeg endnu ikke foretaget nogen driver-installation og sidder derfor med samme indledningsvise problem - skrivebordeffekter og 3D vises ikke ordentligt.

Er det muligt at finde og installere en driver som virker og ikke giver mig sort skærm igen?

ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf ostekongen » 23. okt 2007, 12:14

Jeg er på et andet og udenlandsk forum blevet anbefalet at installere noget, der hedder ENVY. Denne applikation skulle tilsyneladende kunne installere en funktionel driver til mit Radeon 9800-kort, således at jeg kan få glæde af desktop effekter m.m.
Kan i tilslutte jer denne anbefaling - eller er der bedre måder at gøre det på - og er der nogen som har erfaring med ENVY. Det undrer mig dog, at Ubuntu i første omgang overhovedet prompter mig til at installere en driver, som ikke virker til mit grafikkort? Hvad er det lige ENVY gør anderledes for, at imødegå at det samme sker igen?

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf tbresson » 24. okt 2007, 08:43

Jeg har set ENVY, og det findes også i Linux Mint. Jeg har selv et ATI kort, og haft mine problemer med effekter. Men! Ubuntu prompter dig ikke og siger du skal installere en driver ligesom Windows gør.

Ubuntu har bare informeret dig om at der findes nogle alternative drivere til dit ATI kort. Driverne er restricted, dvs. closed source, så udviklerne har ingen mulighed for at se driverne igennem og se om de passer til deres produkt.

I nogen tilfælde virker de restricted drivers dog meget bedre en open source alternativerne, men det er ikke for alle. Ikke for mig fx.

ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf ostekongen » 24. okt 2007, 14:00

tbresson skrev:Jeg har set ENVY, og det findes også i Linux Mint.


Jeg har nu prøvet at installere ENVY og ladet det foretage driverinstallationen. Resultatet er i det mindste ikke sort skærm ved bootup, men istedet får jeg en cursor, der er til tider er "gemt" bag nogle slags pixelerede linier og det samme fænomen har jeg i højre nederste hjørne af skærmen? Herudover bliver øverste del af skrivebordsbaggrunden vist som på den nederste 1/5 af skærmen og det virker som om billedet er lidt ude af fokus og knapt så skarpt som før - lidt som om der sker en minimal interpolering.

Dog ser 3D-accelerationen ud til at virke - i hvert fald til dels. Jeg har testet det på nogle af screensaverne, der gør brug heraf, og resultatet er, at hvor jeg før (med standarddriveren) oplevede et blåligt skakternsmøster, der hvor 3D-accelerationen blev benyttet, ser accelerationen ud til at virke.

tbresson skrev:Jeg har selv et ATI kort, og haft mine problemer med effekter.


Hvorledes fik du problemet løst?

tbresson skrev:Men! Ubuntu prompter dig ikke og siger du skal installere en driver ligesom Windows gør.

Ubuntu har bare informeret dig om at der findes nogle alternative drivere til dit ATI kort. Driverne er restricted, dvs. closed source, så udviklerne har ingen mulighed for at se driverne igennem og se om de passer til deres produkt.

I nogen tilfælde virker de restricted drivers dog meget bedre en open source alternativerne, men det er ikke for alle. Ikke for mig fx.


Okay, my bad :roll: Jeg kan dog ikke se, hvordan den kan betegnes som en alternativ driver til mit kort. Nu når tilfældet er, at den ikke virker hermed?

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf tbresson » 24. okt 2007, 14:49

Jeg fik det aldrig til at virke. Det gør det dog nu med 7.10 :)

Det er et alternativ fordi driveren vil _formentlig_ virke med diverse ATI kort. Men da de store som ATI og nVidia ikke er meget for at dele information med Open Source miljøet.. (de er blevet lidt bedre dog).

Hmm.. eksempel: Jeg har en laptop du kan låne. Det kan jeg godt sige, fordi jeg har en laptop og jeg skal ikke bruge den, og du må godt bruge den. Jeg informerer dig ikke særlig om hvilke spec's den har, hvilket software der følger med eller noget. Måske kan du bruge den, måske kører den for langsomt til 3D spil, måske er der ikke trådløst netkort på og det bruger du.

Ved ikk om du fanger meningen.. måske er eksemplet ikke helt perfekt, men jeg håber du ser ideen.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf Artificial Intelligence » 24. okt 2007, 17:20

Den nye ATI driver vil understøtte gamle ATI grafik kort (Da AMD overtog ATI har de åbnet driverne så de er Open Source) - så næste gang vil der være full support.

ostekongen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. okt 2007, 18:13

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf ostekongen » 25. okt 2007, 04:03

tbresson skrev:Jeg fik det aldrig til at virke. Det gør det dog nu med 7.10 :)


Var der noget særligt du gjorde for at få det til at virke og hvilket kort bruger du?

tbresson skrev:Det er et alternativ fordi driveren vil _formentlig_ virke med diverse ATI kort. Men da de store som ATI og nVidia ikke er meget for at dele information med Open Source miljøet.. (de er blevet lidt bedre dog).

Hmm.. eksempel: Jeg har en laptop du kan låne. Det kan jeg godt sige, fordi jeg har en laptop og jeg skal ikke bruge den, og du må godt bruge den. Jeg informerer dig ikke særlig om hvilke spec's den har, hvilket software der følger med eller noget. Måske kan du bruge den, måske kører den for langsomt til 3D spil, måske er der ikke trådløst netkort på og det bruger du.

Ved ikk om du fanger meningen.. måske er eksemplet ikke helt perfekt, men jeg håber du ser ideen.


He he... Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at producenterne af grafikkort ikke lader alle informationer vedr. deres kode være tilgængelige for Open Source-miljøet, og man derfor kan have svært ved at skrive drivere til visse kort. Det jeg ikke forstår er, hvorfor mit nye OS foreslår en driver med beskeden "This driver is required to fully utilise the 3D potiential of ATI graphics cards, as well as provide 2D acceleration of newer cards", når det i virkeligheden ikke vides, om hvorvidt pågældende driver understøtter mit kort.

Artificial Intelligence skrev:Den nye ATI driver vil understøtte gamle ATI grafik kort (Da AMD overtog ATI har de åbnet driverne så de er Open Source) - så næste gang vil der være full support.


Det lyder meget spændende og fortrøstningsfuldt. Har du noget mere information herom og tør du skyde på, hvornår en driver til mit grafikkort kan forventes at være færdig?

Når du siger "næste gang", tænker du så på den næste release af Ubuntu? I modsat fald, hvorledes kan jeg så blive opmærksom på, at en funktionel driver er tilgængelig?

Er der, som tingene forholder sig nu, ingen andre muligheder for, at jeg kan få 3D acceleration med mit grafikkort?

Suggy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. nov 2007, 23:48

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf Suggy » 8. nov 2007, 20:18

Det lyder meget spændende og fortrøstningsfuldt. Har du noget mere information herom og tør du skyde på, hvornår en driver til mit grafikkort kan forventes at være færdig?

Ved ikke om det er den her du søger, men den er i hvert fald lige udgivet:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide

Selve driveren kan du hente fra instruktionen, da der er linket til den. Rigtig god guide til hvordan man får installeret en ATI driver. Supporter fra "Radeon 9500 and the X-series cards up to HD2900". Supporter forhåbentlig også mobility versionerne. Vil selv prøve det på min computer når jeg skifter til linux fra xp her snart.

Håber det var til hjælp

Suggy

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. nov 2007, 20:31

Det skal lige siges at da ATI driveren var Close Sourced var den absolut "lort", i alle aspekter (performance, installation etc. etc.). Da AMD opkøbte ATI lovet de højt og helligt at arbejde med ATI driveren for Linux og åbenede koderne for driveren. Det er lige sket for nogen par måneder siden. Så folk må lige given dem tid til at opbygge og lave nogen gode drivers.

Suggy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. nov 2007, 23:48

ATI Radeon 9800 & ATI Accelerated Driver = sort skærm

Indlægaf Suggy » 8. nov 2007, 22:10

Artificial Intelligence skrev: Da AMD opkøbte ATI lovet de højt og helligt at arbejde med ATI driveren for Linux og åbenede koderne for driveren. Det er lige sket for nogen par måneder siden. Så folk må lige given dem tid til at opbygge og lave nogen gode drivers.

Ja, folk er vidst rimelig skeptiske omkring den nye driver version 8.42.3 da den formodes at kunne indeholde en masse bugs. Hvorvidt det er sandt har jeg dog hverken fået be- eller afkræftet. Jeg er dog nok for utålmodig til at vente på en update, så går nok igang med endelig at installere ubuntu på min computer. bliver der sikkert en masse bøvl med

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster